Foto's Adolf Hitler + verhaal

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Ktraas14
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 sep 2017, 19:55

Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Ktraas14 »

Aantal foto’s van 13 Maart 1943 op de kop kunnen tikken van Adolf Hitler bij aankomst in Smolensk. Het bijzondere verhaal hierachter, waar ik laatst achter ben gekomen, is dat dit de dag was van de 3 delige aanslag op zijn leven:

Verhaal:

Op de terugvlucht van een bezoek aan het Oostfront bezoekt Hitler in Smolensk het hoofdkwartier van de Heeresgruppe Mitte. Generaal-majoor Henning von Tresckow heeft een drieledig plan bedacht om Hitler te doden.
Onder leiding van majoor Georg von Boeselager moeten een aantal ingewijden Hitler op de weg van de luchthaven naar het hoofdkwartier onderscheppen en doden. Hitler wordt echter door een bewapende SS-Eskorte begeleid en het plan wordt opgedoekt.
Tijdens het middagmaal willen Tresckow, Boeselager en anderen na een afgesproken teken opstaan en op Hitler vuren. De opperbevelhebber van de legergroep, generaal-veldmaarschalk Günther von Kluge, komt dit te weten en verbiedt zijn officieren, die hem gehoorzamen, een dergelijk plan uit te voeren in zijn bevoegdheidsgebied.
Als laatste optie geeft Tresckow een onwetende begeleidende officier een tijdbom die als een fles alcohol verpakt is mee aan boord van Hitlers vliegtuig. De bom die normaal boven Polen zou moeten ontploffen gaat echter niet af omdat de ontsteker bevroren raakt door de koude in de bagageruimte. De samenzweerders in Berlijn wachten tevergeefs op het nieuws van de ontploffing en het bompakket kan achteraf ternauwernood onderschept worden.

Ik hoor graag jullie mening over de foto's etc.

Groetjes,
Koen
Bijlagen
IMG-20190410-WA0023.jpeg
IMG-20190410-WA0017.jpeg
IMG-20190410-WA0009.jpeg
IMG-20190410-WA0015.jpeg
IMG-20190414-WA0040.jpg
IMG-20190414-WA0041.jpg
IMG-20190414-WA0038.jpg
IMG-20190414-WA0039.jpg
IMG-20190414-WA0034.jpg
IMG-20190414-WA0035.jpg
IMG-20190414-WA0036.jpg
IMG-20190414-WA0037.jpg
Laatst gewijzigd door Ktraas14 op 14 apr 2019, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door patrickh »

Achterkant foto is een must!
Ktraas14
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 sep 2017, 19:55

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Ktraas14 »

Staan er nu bij!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Kugelblitz »

Ik heb eerlijk gezegd m'n bedenkingen bij de tekst achterop de foto's. Het woord 'Führer' is zo verschillend geschreven qua handschrift dat ik me haast niet kan voorstellen dat iemand dat zo zou doen die achter elkaar 4 foto's beschrijft. Ook komt het Sutterlin-handschrift (dat dit duidelijk moet voorstellen) deels gekopieerd op mij over en niet vloeiend. Alsof sommige woorden bestaan uit een aantal losse nagetekende symbolen en die niet een geheel vormen. Als een basisschoolkind dat letters leert schrijven en ze achter elkaar plakt om woorden te vormen, zonder zelf de betekenis ervan te kennen.

De foto's zelf kan ik niet beoordelen, maar afgaande op de tekst achterop zou ik er niet voor gaan.

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door patrickh »

Zie ik maar bij één foto aan de achterzijde het merk Agfa papier? Tekst is idd zéér knullig.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Kugelblitz »

Bij een foto luidt de tekst ''Der Führer geht zur Maschiene'' als ik het goed lees. 'Maschiene' verwijst naar het vliegtuig, maar wordt in het Duits niet met 'ie' maar met 'i' geschreven...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Ktraas14
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 sep 2017, 19:55

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Ktraas14 »

Ik snap jullie uitleg, denk wel dat deze foto's zijn gemaakt door een aanwezige soldaat niet door de '' press''. De staat en de foto's hoe ze eruit zien, is naar mijn mening we van die tijd , vrij zeker van. Ben geen foto expert , maar het is een geschreven tekst door soldaat of iemand anders (niet wetende leeftijd) ik persoonlijk denk weinig scholing of totaal geen. Ik zal is kijken of ik een expert ernaar kan laten kijken. Er horen nog een paar foto's bij, van soldaten en een groep ervan, deze heb ik nog niet gepost zal ik later doen, want zit momenteel in indonesie! bedankt voor jullie uitleg!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Kugelblitz »

Ik vind het ook een aparte serie zo bij elkaar. Sommige foto's hebben op het eerste gezicht niets te maken met de Hitler-foto's (zouden op een hele andere plek/moment gemaakt kunnen zijn) en zijn gewone simpele foto's van amateur kwaliteit. Daarbij zijn dan enkele foto's van Hitler die toch wel vrij goed geschoten zijn, met name de close-up foto van zijn gezicht. Kan me bijna niet voorstellen dat een simpele soldaat met een simpel cameraatje de man zo strak en scherp op de foto zet. Maar goed, dat is natuurlijk een beetje speculatie.

De 'stijl' van de tekst achterop de foto's is wel kloppend voor de tijd ook het soort handschrift, maar het zit hem in de details. De details in het schrift overtuigen me niet, zowel de schrijfstijl als de spelfout. 'Maschine' is ook niet echt een moeilijk woord, maar juist heel gangbaar. Daarnaast maakt hij nergens ander een fout... Van iemand met weinig scholing verwacht je dan wel meer fouten.

Kortom: De foto's zelf (op basis van deze slechte foto's) zien er nog wel redelijk geloofwaardig uit. Als het nadrukken zijn van echte foto's heeft de vervalser in ieder geval z'n best gedaan. Wat er op de foto's te zien is duidt in mijn ogen echter meer op een samengestelde set (door wie, wanneer etc.?) en de beschrijving vind ik persoonlijk niet overtuigend.
Daarbij komt dat dit soort foto's zeer veel worden nagemaakt, deels ook zeer vakkundig. Er is gewoon grof geld mee te verdienen, dus dat is de moeite waard. En papierwerk is altijd lastiger te beoordelen dan bijvoorbeeld een medaille etc. Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze set daarom per definitie niet goed is, maar het is zeer lastige materie.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Erik »

Het handschrift is weinig consequent maar wel consistent; geschreven door 1 persoon. Het betreft iemand die vroeger de Sütterlin heeft aangeleerd gekregen en nu in latijns schrift schrijft en zo te zien niet zo lang. Sütterliner werd ergens in de oorlog verboden ("Judenschrift") dus inconsequentie in handschrift is wel verklaarbaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Ktraas14
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 sep 2017, 19:55

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door Ktraas14 »

Het is zeer lastig idd.. zal her en der is rondvragen! :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Foto's Adolf Hitler + verhaal

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:Het betreft iemand die vroeger de Sütterlin heeft aangeleerd gekregen en nu in latijns schrift schrijft en zo te zien niet zo lang.
Ik ben geen grafoloog maar die indruk heb ik ook. Mogelijk is het zelfs iemand die normaal gesproken het Cyrillisch schrift hanteert dan kun je een idee hebben of waar de foto's vandaan komen.

Wat mij opvalt aan de foto's zelf is dat de foto's hol staan, zeg maar gekruld. Dit kan er op duiden dat het bariet fotopapier is. Bariet fotopapier werd/wordt vaak gebruikt om reproducties van foto's te maken. Het heeft de eigenschap dat je er haarscherpe reproducties mee kan maken.
Gedurende WOII werd door de Duitsers hoofdzakelijk het Agfa-Brovira en Agfa-Lupex fotopapier gebruikt. Dit fotopapier had aan de achterzijde een logo staan. Meer over dit logo kun je op deze website zien; http://lwcollectibles.blogspot.com/2007 ... paper.html .
Agfa fotopapier werd ook in Nederland verkocht. Zodoende kun je ook hier op rommelmarkten e.d. nog wel eens oude familie- of vakantiefoto's tegenkomen. Misschien is de fotoafdruk op zich dan niet zo interessant maar het gaat om het fotopapier. De kunst is om de eigenschappen van het fotopapier te herkennen. Ook hebben Agfa-Brovira en Agfa-Lupex fotopapier een bepaalde zwarting. Volgens mij kon je het Agfa fotopapier ook glanzen met een foto glansapparaat. Dit werd vroeger veel gedaan. Je kreeg dan een hoogglansfoto waardoor de fotoafdruk scherper werd.

Een originele oorlogsgedateerde fotoafdruk kun je eigenlijk alleen zintuigelijk goed beoordelen.
Dit kun je niet vanaf een beeldscherm doen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie