NSB speldje met wervingsboekje

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
tarfu
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:15
Ontvangen: 1 keer

NSB speldje met wervingsboekje

Bericht door tarfu »

De laatste aanvulling.

Een NSB speldje met SS wervings boekje uit de VS. Overgenomen van een verzamelaar die deze set jaren geleden op een rommelmarkt had gevonden.
Misschien meegenomen door een US militair of een Nederlander met een verleden die na de oorlog geëmigreerd is naar de VS.
Bijlagen
IMG_7436.JPG
IMG_7435.JPG
IMG_7434.JPG
IMG_7433.JPG
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: NSB speltje met wervingsboekje

Bericht door Schwerpunkt »

knap.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: NSB speldje met wervingsboekje

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinsten. Is een NSB speldje met een "veiligheidsspeld" zeldzamer dan een variant met een pinspeld?

WOII objecten kunnen soms een wonderlijke weg afleggen. Ik ken er zelf ook enkele voorbeelden van.
Zo heb ik eens voor een Amerikaanse verzamelaar, de Nederlandse teksten op een KNIL etensketeltje vertaald.
Volgens zijn zeggen, had hij het etensketeltje ooit eens gekocht tijdens een garagesale bij hem in de buurt. (VS)
Op het keteltje stond ook het woord Kawasaki gekerfd. Dit woord gaf mij het vermoeden, dat het keteltje afkomstig kon zijn geweest van een Nederlandse dwangarbeider die te werk was gesteld op de Kawasaki scheepswerf in Kobe, Japan.
Mogelijk is het keteltje door een Amerikaanse soldaat als souvenir meegenomen van Japan naar de VS.
Met de komst van het Internet is de wereld alleen maar kleiner geworden. De aankopen worden overal en nergens gedaan en ze leggen zo de meest vreemde wegen af.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: NSB speldje met wervingsboekje

Bericht door LDO »

De ledenspelden met deze sluiting zijn zeker zeldzamer dan het gewone speldje.
Mooie aanwinst!
De laatste variant in zink zonder emaille maar gewoon geverfd is nog zeldzamer dan deze maar ook de 'lelijkste' van alle varianten en daarom lukt het nog wel eens om ze gunstig geprijsd te scoren.

Het Vormingsblad is een mooie vroege, de 3e! Mooie aanwinsten!
tarfu
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:15
Ontvangen: 1 keer

Re: NSB speldje met wervingsboekje

Bericht door tarfu »

Dankje voor de info LDO. het is niet geheel mijn verzamel gebied. Ik zal deze spullen uiteindleijk (denk ik) wel weer verkopen. Maar om deze items op Marktplaats te plaatsen, daar voel ik me niet prettig bij.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: NSB speldje met wervingsboekje

Bericht door Erik »

tarfu schreef: 02 dec 2020, 09:47 ...Maar om deze items op Marktplaats te plaatsen, daar voel ik me niet prettig bij.
Snappen we!
Gelukkig heeft dit forum een eigen marktplaats, waar alleen de aangesloten verzamelaars komen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
tarfu
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:15
Ontvangen: 1 keer

Re: NSB speldje met wervingsboekje

Bericht door tarfu »

Hoi Erik,
Dat was ook mijn idee. Ik wacht nog op de goedkeuring dat ik items mag aanbieden :wink:
Plaats reactie