Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Regelmatig krijg ik mailtjes/PB'tjes met vragen over Russische (WOII) militaria. Het is goed om te vernemen dat er interesse bestaat voor het Russische gedeelte van de 2e wereldoorlog.
In de mailtjes wordt mij dan ook veelal gevraagd of wat ik zo al heb.
Hoewel mijn militaria verzameling niet alleen uit Russisch WOII bestaat wil ik mij in deze topic toch wel alleen beperken tot het Russische deel van mijn verzameling. Voor de geïnteresseerden, mijn Russische WOII verzameling;

Afbeelding

Een kiel van een M43 Gymnastyrka met opgelegde borstzakken en gedekte schouderepauletten van een Starshina (sergeant majoor). Links op de kiel een kwartiermuts, de zg. Pilotka. De onderscheidingen v.l.n.r.; Orde van de rode ster, Gardisteninsigne, Roemsorde 3e klasse, Medaille voor moed (variant voor 1943) en de Medaille voor de verdediging van Leningrad (St. Petersburg). Russische soldaten droegen behaalde onderscheidingen ook op het velduniform. Het geweer is een Mosin Nagant M1891g met bijbehoren M1891 Sjtoejk bajonet. De leren riem is voor manschappen en onderofficieren. De vlag is van de Sovjet republiek Rusland en is naoorlogs.


Afbeelding

Zo zouden de meeste Russische WOII soldaten het wel gehad willen hebben. Hoewel nog niet helemaal compleet is dit de Russische WOII uitrusting.
Een leren riem met 2 leren Mosin Nagant patronentassen, model jaren 30. De 2 groene tassen onder de leren patronentassen zijn extra magazijntassen voor het semi automatische SVT 38/40 geweer. Deze extra magazijntassen werden ook door soldaten met een Mosin Nagant geweer gebruikt. Verder links een gasmaskertas, daarnaast een handgranatentas voor twee Rutschnaia Granata Djagonow 33 steelhandgranaten (RGD-33). Deze blauwe variant van de granatentas was bedoeld voor marine-eenheden. Onder de tas een voorbeeld van zo'n RGD-33 steelhandgranaat. Voor alle duidelijkheid, de steelhandgranaat is een afbeelding welke ik er in heb gezet. Deze RGD-33 granaat is dus niet in mijn bezit! Daarnaast een pionierschop met leren foedraal en een aluminium veldfles met katoenen foedraal.

Afbeelding

Het M43 uniform compleet met uitrusting. De diagonaal gedragen groene band is een Plashch Palatka, een grondzeil welke ook als poncho kon worden gedragen.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 18 jan 2009, 15:06, 7 keer totaal gewijzigd.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Ik wou dat ik zoiets had maar ik focus mezelf tegenwoordig te veel op
re-enactment :(

mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ziet er echt super uit !!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nog meer Russisch WOII

Bericht door asjemenou »

In mijn enthousiasme nog wat foto's van m'n Russische WOII verzameling gemaakt.

Afbeelding

Een standaard Russische WOII verrekijker met bijbehorende draagtas.

Afbeelding

Detailfoto van de Russiche verrekijker. Jammergenoeg staat de "hamer en sikkel" stempel niet op de verrekijker. Er bestaat overigens wel meer ongestempeld Russisch legermateriaal.
De verrekijker op de foto is een standaard 6x30 verrekijker zoals deze in gebruik was bij het Russische leger in WOII. In het rechter oculair heeft de verrekijker een gradenverdeling. Op het verbindingsstuk staat het jaartal 1945 vermeld. Het logootje linksonder de aanduiding "6x30" is het firmalogo van de Russische fabrikant voor optische apparatuur, Krasnogorsk nabij Moskou. De verrekijker werd tevens met een set oranje filters geleverd. Deze filters maken het langdurig turen door een verrekijker rustiger voor de ogen.

Afbeelding

WOII gedateerde kaartentas.

Afbeelding

Detailfoto van de kaartentas.

Afbeelding

De 3 Russische WOII veldflessen uit mijn verzameling. De linker veldfles heb ik van iemand uit de Oekraïne gehad. Het verhaal wil dat hij afkomstig zou zijn uit een schuur in de buurt van Wolgograd, het vroegere Stalingrad. Of dit ook zo is kan ik uiteraard niet bevestigen. De kleur van de foedraal is wat verschoten maar behoord zwart/grijs te zijn.

Afbeelding

Dezelfde veldflessen zonder foedraal. De 2 aluminium veldflessen hebben beide ingekerfde Cyrillische initialen. Veel Russische soldaten merkten zo hun persoonlijke bezittingen. Door het tekort aan uitrustingstukken stalen de Russische soldaten onderling elkaars uitrustingsstukken. Doormiddel van initialen of andere merktekentjes kon men zo de eigen uitrustingstukken herkennen.
De rechter veldfles is van glas. Aan het begin van de oorlog had men een tekort aan aluminium en vond men het beter om aluminium te gebruiken voor het fabriceren van vliegtuigen. Glazen veldflessen zijn dus 100% oorlogsaanmaak. Er bestaan zelfs glazen veldflessen van paars glas.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 25 mar 2007, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re-enactment

Bericht door asjemenou »

Waffenambt schreef:Ik wou dat ik zoiets had maar ik focus mezelf tegenwoordig te veel op
re-enactment :(

mvg Erik
Zolang je maar plezier hebt in het re-enactment. Ik heb overigens vernomen dat men in Nederland bezig is met het oprichten van een Russische WOII re-enactmentgroep.
Gebruikersavatar
aKoni
Lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 nov 2003, 19:36
Locatie: Tilburg
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

mooie verzameling asjemenou!
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Schitterend :)

En vergeet die prachtige verzameling Russische onderscheidingen niet! Mogen we die nog eens zien?
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Re: Nog meer Russisch WOII

Bericht door wittmann »

[/quote]

Afbeelding

[/quote]
die middelste... ik heb er 1 die lijkt daar precies op..
alleen ik dacht dat deze dutis was.. 1945 aanmaak(geperst)
of zit ik er helemaal langs?? of heeft duitsland er ook zon gemaakt?
bovenop staat MdJ gedrukt... hij lijkt er sprekend op alleen de bovenste rand van de dop heeft ribbels..
weet iemand dit??
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nog meer Russisch WOII

Bericht door asjemenou »

quote="wittmann"][/quote]
die middelste... ik heb er 1 die lijkt daar precies op..
alleen ik dacht dat deze dutis was.. 1945 aanmaak(geperst)
of zit ik er helemaal langs?? of heeft duitsland er ook zon gemaakt?
bovenop staat MdJ gedrukt... hij lijkt er sprekend op alleen de bovenste rand van de dop heeft ribbels..
weet iemand dit??[/quote]
[/i]

Staat het jaartal 1945 ook vermeld op jouw veldfles? Misschien moet je er eens een foto van plaatsen op dit forum. De middelste veldfles op de foto heeft ook schuine ribbels op de rand van de dop. Er bestaan meerdere varianten van de Russische veldfles. Zowel gestempeld als ongestempeld. Het middelste model is zelfs nog steeds in gebruik bij het Russische leger. Alleen zullen deze niet 1937 gestempeld zijn zoals de mijne.
De letters MdJ zijn die er door een fabrikant in gezet? Een Russische veldfles fabrikant zal geen westerse letters in z'n veldflessen zetten. Een goede foto van de veldfles maakt het wat makkelijker praten denk ik.
Gebruikersavatar
Hauptman Raymond
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Hauptman Raymond »

Echt prachtig, ik begin zo langzaam mijn mening over het russische spul te veranderen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische medailles en orden

Bericht door asjemenou »

JoostV schreef:Schitterend :)

En vergeet die prachtige verzameling Russische onderscheidingen niet! Mogen we die nog eens zien?
Op verzoek.

Afbeelding

Bovenste rij v.l.n.r.; Medaille voor verdiensten in de strijd (sinds 1943), Medaille voor dapperheid (1938-1943), Medaille voor dapperheid (sinds 1943) Orde van de rode banier (sinds 1943), groep van 7 medailles compleet met documenten behorende aan één persoon; Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, Medaille voor de inname van Budapest, Medaille voor de inname van Wenen, Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945, Medaille voor de overwinning op Japan, Medaille 50 jarige herdenking overwinning op Duitsland en de Medaille 70 jarig bestaan van de strijdkrachten der USSR.

Middelste rij v.l.n.r.; Insigne voor de medische vedediging van de USSR (1934), Gardisten insigne, Orde van de vaderlandse oorlog 1e klasse (2e variant sinds 1943), Orde van de vaderlandse oorlog 2e klasse (2e variant sinds 1943), Orde van de rode ster, groep van 6 medailles; Roemsorde 3e klasse, Medaille voor de verdediging van Stalingrad, Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945, Medaille voor de inname van Berlijn, Medaille voor heldenmoedige arbeid 1941-1945 en de Medaille 30 jaar Sovjet leger en vloot.

Onderste rij v.l.n.r.; Medaille voor de bevrijding van Warschau, Medaille voor de inname van Koningsberg, Medaille voor de inname van Berlijn, groep van 3 medailles; Medaille voor de verdediging van Moskou, Medaille voor de verdediging van Leningrad, Medaille voor de overwinning op Japan en als laatste een groep van 5 medailles; Medaille voor verdiensten in de strijd (sinds 1943), Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945, Medaille 20 jarige herdenking overwinning op Duitsland en de Medaille 30 jaar Sovjet leger en vloot.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 27 sep 2008, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Hoi asjemenou, hele fraaie verzameling moet ik zeggen. Ik mis alleen nog wat foto's van je helm :) Heb je daar ook nog wat foto's van gemaakt?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Een erg mooie collectie en nogmaals bedankt voor je hulp! Hoe heb je die foto's zo mooi gekregen?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische helm

Bericht door asjemenou »

En nog wat foto's van de Russische helm. Meestal gaan de vragen die aan mij worden gesteld over de Russische WOII helm. Ik moet zeggen dat ik het soms vrij lastig vind om te beoordelen of dat een helm nu WOII aanmaak is of niet. Vooral de SSch40 is moeilijk te beoordelen. Zelfs de meer doorgewinterde Russische militaria verzamelaars/verkopers komen er soms niet uit. Een stalen helm werd tijdens WOII in het Russische leger niet als een standaard uitrustingsstuk gezien. Daarom zie je ook zo vaak op archieffoto's de Russische soldaten getooid met kwartier- en bontmutsen. De bontmutsen droegen ze zelfs in de zomer. Door het tekort aan stalen helmen werd zelfs tijdens de oorlog naast de SSch39 en 40 nog het WOI model en de SSch36 gedragen. Een goeie Russische WOII helm is moeilijker te vinden dan een goeie Duitse WOII helm. De meeste Russische helmen die op Marktplaats of op Ebay te koop worden aangeboden zijn dus ook naoorlogs. De bodemvondsten zullen wel WOII zijn maar zijn eigenlijk nog nauwelijks mooi meer te noemen.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de buitenkant is de SSch39 te herkennen aan de 3 klinknagels waarmee de binnenhelm aan de stalen buitenhelm vast zit. Het kinbandje van de SSch39 is van webbing. Er zijn SSch39 helmen die een gestencilde "outline" rode ster voorop hebben staan. Dit was overigens niet standaard voor de Russische helm.

Afbeelding

De binnenhelm van een SSch39. De kleur van de binnenhelm kan variëren van grijs/blauw tot khaki. In de helm staat nog een onleesbaar geworden stempel. Een jaartal weet ik dus niet, alleen dat de helm ergens tussen 1939 en 1943 gefabriceerd moet zijn.

Afbeelding

Een archieffoto van Sovjet soldaten met SSch39 helmen. De foto van deze luchtdoelmitrailleur opstelling is genomen in 1941 in de buurt van Leningrad.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 27 sep 2008, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Etensketeltje

Bericht door asjemenou »

Het volgende item mag ook niet ontbreken op deze topic. Sommige voorwerpen zijn wel een heel tastbaar bewijs van het feit dat oorlog mensenwerk is.

Afbeelding

Een etensketeltje welke is samengesteld uit een Duitse etensketeltje met een Russische deksel! Het etensketeltje is van 1936 en de deksel van 1938. Het Russische etensketeltje was een exacte kopie van de Duitse.
Het bijzondere aan dit etensketeltje is wel dat hij door enkele Russische soldaten handmatig is gegraveerd. Eén initiaal komt op zowel het etensketeltje als op het deksel voor. Min of meer een bewijs van orginaliteit.

Afbeelding

Veel Russische soldaten merkten hun persoonlijke bezittingen. Dit werd gedaan vanwege de schaarste aan uitrustingsstukken. De Russische soldaten stalen dan ook onderling elkaars uitrustingsstukken. Aan de diverse namen op het etensketeltje kan worden opgemaakt dat het etensketeltje enkele malen van eigenaar is verwisseld. Wat er met de oorspronkelijke Duitse eigenaar kan zijn gebeurd laat zich eigenlijk wel raden.
Naast de namen staat er ook nog een bloem, een jaartal (1942) en een spiegelverkeerd hakenkruis (uiterst rechts boven de letter k) op het etensketeltje.

Afbeelding

Op het deksel staat een Cyrillisch initiaal en een Russische fabricagestempel van 1938. Boven de stempel staat handmatig het getal 44 gegraveerd. Dit zou kunnen betekenen dat het etensketeltje tenminste nog in 1944 door een Russische soldaat werd gebruikt.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 27 sep 2008, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie