Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische WOII militaria

Bericht door asjemenou »

De huls en de patronen zeggen mij eigenlijk niet zoveel. Ik ben niet zozeer een wapen- en munitieverzamelaar. Van de foto af is het moeilijk te beoordelen of dat de kwartiermuts (Pilotka) WOII is of niet. Het model is namelijk hetzelfde. Heb je een foto van de binnenkant? En dan wellicht van de stempel als die er in staat?
De ster voorop is volgens mij naoorlogs, zo te zien. Als ie van aluminium (inoxaal) is dan is ie naoorlogs.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 25 jan 2006, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russisch WOII op Ebay

Bericht door asjemenou »

Oja, nog een opmerking. Ga je eerst eens goed verdiepen in het Russische WOII uniform. Je kunt daarvoor mijn verzameltopic een beetje gebruiken maar toereikend is het niet. En wat Ebay betreft, er wordt aardig wat "Russisch WOII" aangeboden maar het overgrote deel is naoorlogs. Wees dus op je hoede.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

70 jaar strijdkrachten der USSR

Bericht door asjemenou »

Leroy schreef:Afbeelding

Ik heb er trouwens 2 van. Ik weet zelfs natuurlijk wel dat deze in 1988 of erna werd uitgegeven maar omdat jij hem had werd ik toch wel ff nieuwsgierig.

De medaille is inderdaad in 1988 verleend aan het voltallige personeel van de Sovjet strijdkrachten maar ook aan veteranan van de Sovjet strijdkrachten. Hoeveel er precies zijn verleend weet ik niet maar dat zullen er heel wat wezen en dan bedoel ik zo rond de 10 miljoen.

Afbeelding

Dit is de officiële oorkonde die er bijhoort. De tekst op de oorkonde luidt ongeveer;
Met de goedkeurende instemming van het presidium van de hoogste Sovjetraad der USSR
van 28 januari 1988
onderscheiden met de jubileum medaille
"70 jaar strijdkrachten der USSR"
Namens de hoogste Sovjetraad der USSR
23.02.1988.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Polskompas

Bericht door asjemenou »

Ook tot mijn militaria verzameling behorend, dit Russisch polskompas.

Afbeelding

Op de windroos zijn de windrichtingen in het Russisch aangegeven; север (noord), запад (west), восток (oost) en юг (zuid). De windrichtingen en de kompasnaald zijn voorzien van radium wat oplicht in het donker. Met het palletje rechtonder kan de kompasnaald vast worden gezet.

Afbeelding

Het kompas is voorzien van 2 bevestigingsogen voor de draagriempjes. Achterop de kast staat een code en het jaartal 1939, ongetwijfeld het jaar waarin dit polskompas is gefabriceerd. Dit model polskompas is overigens tot ver in de jaren tachtig vrijwel ongewijzigd gefabriceerd. Deze latere modellen worden nogal eens op Marktplaats en Ebay te koop aangeboden als zijnde WOII polskompassen.
Vaak ontbreekt bij zo'n latere uitgave het jaartal van fabricage achterop. De meeste WOII uitgaven zijn echter wel voorzien van een jaartal achterop de kast en dus duidelijk te onderscheiden.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Is dit niet specifiek voor parachutisten ontwikkeld? Of werden die door jan en alleman gebruikt?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Polskompas

Bericht door asjemenou »

Devilmorfose schreef:Is dit niet specifiek voor parachutisten ontwikkeld? Of werden die door jan en alleman gebruikt?
Volgens mij zijn deze polskompassen niet speciaal voor paratroepen ontwikkeld. Ik heb zelfs dergelijke polskompassen gezien die WOI gedateerd waren. Het lijkt mij dus dat het een gewoon uitrustingsstuk was voor alle legereenheden.

Afbeelding

Ik ben wat op zoek gegaan naar foto's van Russische soldaten met zo'n polskompas. In een boek voor Russische militaire WOII uniformen vond ik o.a. deze foto van een politieke officier der artillerie die zo'n polskompas draagt. Zo'n polskompas werd volgens schrijven ook vaak in de kaartentas bewaart. De reden waarom er velen geen bandje meer hebben.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Afbeelding

Naar aanleiding van een ander topic (http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=186382#186382) is mijn vraag of dit WW2 is?
Groep 1 is een groep Sovjet Russische ribons. De onderscheidingen in groep 1 zijn bovenste rij; Medaille voor onberispelijke dienst 1e klasse (20 jaar dienst) en de medaille 20 jarige herdenking overwinning op Duitsland. De middelste rij; Medaille voor dapperheid, Medaille voor de inname van Berlijn en de Orde van de rode ster. Onderste rij; Medaille voor heldenmoedige arbeid 1941-1945, Medaille veteraan der arbeid en de Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945. De rechtse groep ribons ken ik niet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische ribons

Bericht door asjemenou »

Leroy schreef:Afbeelding

Naar aanleiding van een ander topic (http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=186382#186382) is mijn vraag of dit WW2 is?
Groep 1 is een groep Sovjet Russische ribons. De onderscheidingen in groep 1 zijn bovenste rij; Medaille voor onberispelijke dienst 1e klasse (20 jaar dienst) en de medaille 20 jarige herdenking overwinning op Duitsland. De middelste rij; Medaille voor dapperheid, Medaille voor de inname van Berlijn en de Orde van de rode ster. Onderste rij; Medaille voor heldenmoedige arbeid 1941-1945, Medaille veteraan der arbeid en de Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945. De rechtse groep ribons ken ik niet.
De groep ribons is inderdaad wel afkomstig van een WOII veteraan. Alleen blijft het moeilijk om vast te stellen waarvoor en wanneer hij bepaalde onderscheidingen heeft gekregen. Zover ik het kan beoordelen heeft deze veteraan in ieder geval deelgenomen aan de slag om Berlijn. Hiervoor heeft hij de Medaille voor de inname van Berlijn gekregen. Wellicht heeft ie door oorlogshandelingen de Medaille voor dapperheid gekregen. Eventueel in combinatie met de Orde van de rode ster. Dit wil niet zeggen dat deze veteraan nu zo'n uitzondelijke held is geweest want de Orde van de ster bijvoorbeeld is gedurende de oorlog alleen al aan bijna 3 miljoen soldaten uitgereikt. Het kan zelfs zo zijn dat ie de Orde van de rode ster heeft gekregen omdat ie een aantal jaren in het leger heeft gediend. Tot aan 1957 gebeurde dit dus. In 1957 heeft men een nieuwe medaille hiervoor ingesteld, de Medaille voor onberispelijke dienst. Deze veteraan heeft deze medaille ook. Omdat deze persoon toch een WOII veteraan was kwam hij ook in aanmerking voor de jubileum medaille's Voor de overwinning op Duitsland 1941-1945 en de medaille 20 jarige herdenking overwinning op Duitsland. De Medaille voor heldenmoedige arbeid 1941-1945 werd verleend aan mensen die deelnamen aan de oorlogsindustrie. Fabrieksarbeiders maar ook boeren e.d. Zowat de gehele toenmalige Sovjet bevolking heeft deze medaille gekregen (16,1 miljoen keer verleend). De Medaille veteraan der arbeid is een naoorlogse burgeronderscheiding. Als ik het goed heb, kreeg je deze medaille wanneer je met pensioen ging.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Dus echt zeldzaam of veel waard is deze set ribbons niet? (Ik doe hem niet weg ofzo, maar ben wel nieuwsgierig)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische ribons

Bericht door asjemenou »

Leroy schreef:Dus echt zeldzaam of veel waard is deze set ribbons niet? (Ik doe hem niet weg ofzo, maar ben wel nieuwsgierig)
De set ribons is inderdaad niet zo uniek of van een grote waarde maar dat hoeft ook niet, het is wel leuk om er de draagmedailles bij te vinden. Wellicht een basis voor een verzameling?! Echt zeldzame onderscheidingen zitten er niet bij dus dat moet lukken. Ik heb zelf ook zo'n stelletje van die ribons. Alleen ik ben er niet zeker van of dat ze van één en dezelfde persoon zijn geweest.

Afbeelding

Bovenste rij v.l.n.r; Orde van de rode ster, Medaille voor verdiensten in de strijd, Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945*, Medaille voor de overwinning op Japan.

Tweede rij v.l.n.r; Medaille voor verdiensten in de strijd, Medaille voor militaire heldendom (100e geboortedag van Lenin), Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945*, Medaille 20 jarige herdenking overwinning op Duitsland.

Derde rij v.l.n.r; Orde van de rode banier, Orde van de vaderlandse oorlog 2e klasse, Orde van de rode ster.

Vierde rij v.l.n.r; Medaille 30 jaar Sovjet leger en vloot, Medaille 40 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 50 jaar strijdkrachten der USSR.

* ) Als deze groep ribons aan één en dezelfde persoon heeft toebehoort dan zou dat betekenen dat één van de beide ribons van de Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945 zou staan voor een Roemsorde 3e klasse. De Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945 werd namelijk niet twee keer aan één dezelfde persoon verleend.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Ok, bedankt voor de informatie. Ook erg leuk om erachter te komen dat er ook ribons tussen zitten over WW2. :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Pionierschep

Bericht door asjemenou »

Naar aanleiding van een e-mailtje over Russische WOII pionierscheppen.

Afbeelding

Dit is het model met het vierkante blad. De schep is gedateerd 1944. De Russische WOII pionierschep was nogal robuust uitgevoerd wat hem dan ook tot een geliefd slagwapen maakte zowel bij de Russen als bij de Duitsers. Op WOII gedateerde foto's en filmbeelden zie je soldaten van beide parijen dan ook vaak met een veldschep tussen de koppelriem gestoken.

Afbeelding

En een model met een vijfhoekig blad. De pionierschep is voorzien van een fabrikantsnaam en het jaartal 1938.

De lederen pionierschep foedralen zijn meestal wel oorlogs dan wel vooroorlogs fabrikaat. Ik heb ze zelfs wel eens WOI gedateerd gezien. Je ziet dergelijke scheppen ook nogal eens gevat in een canvas foedraal. Deze canvas foedraal kan WOII gedateerd zijn. Wat de pionierschep zelf betreft, de 2 bovenstaande modellen zijn 100% WOII modellen. Bij beide modellen is het blad doormiddel van een verbindingsstuk met klinknagels aan de steel bevestigd.

Afbeelding

Deze foto heb ik van het Internet afgehaald. De verkoper van deze pionierscheppen beweert dat het bovenste model naoorlogs is. Over het algemeen zijn ze dit ook wel maar ik heb er ook WOII gedateerd gezien. Of het vervalsingen waren durf ik niet te zeggen. Een ongedateerde pionierschep zou ik als een naoorlogse beschouwen. Daarom is het beter om een pionierschep met zo'n geklonken verbindingsstuk te zoeken en met een lederen foedraal.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Bedankt voor de tip! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vliegtuigsilhouettenboekje

Bericht door asjemenou »

Nog een kleinigheidje uit m'n verzameling, een Russisch boekje met vliegtuigsilhouetten welke door de Russische luchtmacht gedurende het begin van de oorlog werden gebruikt.

Afbeelding

Het linker vliegtuigsilhouet is die van de reusachtige 4-motorige Tupolev Bombardirovsjtsjik TB-3. De G-2 transportvariant van dit toestel kon 30 parachutisten vervoeren.
Het rechtse silhouet is van de Sjtoermovik Ilyushin Il-2. Met z'n bepantsering van 4-13 mm. staalplaat over de gehele lengte van de romp kreeg dit vliegtuig de bijnaam; de vliegende tank. De foto uiterst rechts is die van een Russische WOII piloot met z'n geliefde.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hebben de Russen veel gebruik gemaakt van parachutisten dan? Ik heb altijd gedacht dat zo'n parachutisten-aanval voor de Russen niet massaal genoeg was, dus dat ze nooit een parachutisten-korps opgericht en/of gebruikt hebben. Wat ik wel wist, is dat de Russen zo ongeveer de beste vliegtuigen van de oorlog hadden naar het einde toe.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie