Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotobewerking

Bericht door asjemenou »

Loek D. schreef:Ook geweldig met die foto in de achtergrond!
Misschien een domme vraag maar, met welk programma doe je dat?
Zo dom vind ik je vraag niet hoor. Ik heb deze fotocompilatie gemaakt in Photoshop. In dit programma werk je in lagen. Dus je legt als het ware meerdere foto's op elkaar. Het enige wat je nodig hebt is een beetje fantasie.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Bedankt :D
Meteen wat gaan proberen!
rus
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2005, 18:07

uitstekend

Bericht door rus »

Goedeavond , u heeft een perfekte verzameling . Ik denk , zelfs de russishe verzamelaars hebben zo iets niet . Mag ik iets vragen - ik wil een deel van uwe verzameling aan russen laten zien , dus gewon de fotos van uwe verzameling op een rus. sait plaatsen . Zeker als het van u mag gebeuren .
Bedankt .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor het compliment Rus. Ik heb je inmiddels al een PB'tje gestuurd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Referentieboeken

Bericht door asjemenou »

De nieuwe aanwinsten; 2 boeken die eigenlijk niet in mijn boekenkast mogen ontbreken.

Afbeelding

Links; "The comprehensive guide to Soviet orders and medals". Een 409 pagina's tellend naslagwerk van de Sovjet onderscheidingen en medailles van WOII. Aan de hand van vele foto's laat het boek alle versie's/uitgaven van de onderscheidingen zien. Ook wordt ingegaan op de meest voorkomende vervalsingen (zijn er helaas meer dan ik dacht!). Rechts; "Echoes of war". Een boek van 192 pagina's over interessante details van Sovjet WOII onderscheidingen en diverse documenten zoals militaire zakboekjes, medailleboekjes e.d. Het boek bevat ook lijsten met verleningsnummers van onderscheidingen zodat je weet van wie de onderscheiding afkomstig is. Verder ook de persoonlijke verhalen achter de verleende medailles.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Lijkt erg interessant.
Deze mogen zeker niet ontbreken in jouw kast.
2 mooie aanwinsten Asjemenou.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Referentieboeken

Bericht door asjemenou »

Het was sowieso niet makkelijk (en ook niet goedkoop) om aan deze boeken te komen. Het boek "The comprehensive guide to Soviet orders and medals" is al bijna 10 jaar oud maar geldt nog steeds als de bijbel voor verzamelaars van Sovjet WOII onderscheidingen. Hoewel er een grote vraag is naar dit boek heeft de auteur geen plannen om het boek te laten herdrukken.
Het andere boek "Echoes of war" is wat recenter. Het dateert zelfs nog van dit jaar maar het heeft slechts een oplage van 1500 exemplaren.
Beide boeken zijn zeer interessant om te lezen en te raadplegen. Uiteraard is het altijd handig om zulke boeken te hebben.
Het valt mij als Sovjet WOII verzamelaar namelijk op dat er steeds meer hoge Sovjet onderscheidingen en groepen medailles te koop worden aangeboden op Ebay en Marktplaats. Bij veel van deze "originele" aanbiedingen had ik al zo mijn bedenkingen en blijkbaar terecht gedacht. Maar hoe een originele te onderscheiden van een vervalsing? Daar geven deze boeken een heel duidelijk antwoord op. En er zijn meer vervalsingen dan dat ik dacht. Van de hoge Lenin orde tot aan de simpele "Inname van Berlijn" medaille zijn er vervalsingen van in omloop.
Gelukkig blijk ik geen kopieën of vervalsingen in mijn verzameling te hebben. Nu moet ik zeggen, ik heb ook geen spectaculaire onderscheidingen in mijn verzameling.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Zo te horen heb je een goede koop aan deze boeken gedaan :wink:
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Misschien dat je dan nu kunt gaan overwegen, door met behulp van deze boeken, de wat meer spectaculaire onderscheidingen aan te gaan schaffen.
De foto's in het boek zijn zo te zien erg duidelijk.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Aankopen

Bericht door asjemenou »

De onderscheidingen, medailles e.d. worden inderdaad goed omschreven tezamen met duidelijke foto's maar of ik de spectaculaire medailles ook daadwerkelijk ga kopen?! Sommige daarvan zijn wel erg prijzig en het ligt er maar aan of wat mij aangeboden wordt. Eén ding is zeker, met dergelijke boeken ben je wel een stuk zekerder van je zaak.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Beste Asjemenou,

Ik ben werkelijk overdonderd door je collectie. Van jongs afaan ben erg links opgevoed, communistische denkbeelden daartoe geen uitzondering. Ik heb al eens gezegd dat ik Russisch zou willen gaan verzamelen (wie niet). Het probleem is dat mijn angst voor vervalsingen erg groot is. Ik verzamel eigenlijk vooral medailles (heb enkele onderscheidingen die niet vaak voorkomen). Ik ga zeker rondkijken voor Russische onderscheidingen etc.

Mocht je wat uit je verzameling weg willen doen dan zou ik het waarderen als je het even kon melden :) (btw wat is die Russische WOII collector site?)

Een overdonderde verzamelaar,

Bjørn :)
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je compliment Sgt. Gallée. Mijn militaria verzameling is gebaseerd op interesse voor militaire geschiedenis en niet zozeer vanwege een politieke overtuiging. Ik ben meerdere malen in Oost Europa geweest waaronder ook Rusland en ik heb met mijn eigen ogen de erfenis van 70 jaar communisme gezien. In theorie misschien een leuk systeem maar de praktijk is toch anders gebleken. Door mijn bezoeken aan deze landen heb ik alleen maar meer ontzag gekregen voor de gewone man/soldaat in het voormalige Oostblok maar dit terzijde.

Wat de Sovjet Russische onderscheidingen betreft, dit is inderdaad een mooi verzamelgebied. De Sovjet Russische onderscheidingen vind ik net kleine schilderijtjes. De afbeeldingen zijn vaak in typische Sovjet stijl weer gegeven.
Net als bij de andere militaria verzamelgebieden heb je bij de Sovjet Russische onderscheidingen ook te maken met vervalsingen en naslag. De naoorlogse herinneringsmedailles vallen dan nog wel mee.
Het probleem gaat zich al voor doen bij de gewone verdedigings- inname- en bevrijdingsmedailles. Van al deze medailles bestaan kopieën.
De hogere onderscheidingen zoals de Lenin orde, Orde van de rode banier, Roemsorde enz. daarvan worden op grote schaal vervalsingen en kopieën gemaakt.
Mocht je serieus Russische onderscheidingen gaan verzamelen dan raad ik je aan om een goed referentieboek te kopen. Zo'n boek verteld je wat voor onderscheidingen er zijn en waarvoor ze verleend werden. Ook wat voor varianten én vervalsingen er van bestaan. Misschien een flinke investering maar je hebt wel een hoop (lees)plezier van de boeken want je zult zien dan 90% van de aangeboden Russische onderscheidingen op Marktplaats en Ebay niet is waarvoor het wordt uitgegeven.
Hopelijk vind je mijn reactie geen donderpreek maar ik wil je alleen maar waarschuwen voor de haken en ogen aan dit verzamelgebied.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Bedankt voor je snelle reactie, ik begrijp de gevaren. Ik was al van plan om enige literatuur te gaan aanschaffen (dit doe ik namelijk altijd). Ik begrijp ook dat het communisme Rusland eerder naar de afgrond heeft geholpen, maar de grondbeginselen gaan niet alleen maar over 'iedereen verdient hetzelfde'. Enkele idealen spelen ook een rol. Ik weet vanmezlef ook dat ondanks ik links opgevoed ben, ik erg veel waarde hecht aan materiele zaken:).

Ik zal je laten weten welke literatuur ik heb aangeschaft.

Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Wat kleine aanwinsten, gekocht in een kavel voor een leuk prijsje;

Afbeelding

Links; De Orde van de rode banier (Орден Красного Знамени/Orden Krasnogo Znameni), type 4. Uitgegeven rond 1956.
Rechts; De Orde van de rode ster (Орден Красной Звезды/Orden Krasnoj Zvezdy), type 2. Dit exemplaar heeft een
verleningsnummer welke beduidend lager is dan 2,200,000 dus is hij zeker voor september 1945 verleend.

Afbeelding

Bij het kavel behoorde ook deze 2 naoorlogse messing koppelriemsloten. Dit model koppelriemslot kan nooit een WOII uitgave zijn.
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Schitterende collectie, vooral de medailles hebben mijn voorkeur!
Plaats reactie