Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Kleine aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Mijn verzameling Russisch WOII is weer uitgebreid met wat kleine aanwinsten. Allereerst een M35 Pilotka (veldmuts), mooi vooroorlogs gestempeld en compleet met de vooroorlogse gelakte sterinsigne. De M35 Pilotka werd ingevoerd op 3 december 1935.

Afbeelding

Afbeelding

Foto onder; Kleermakers van het Sovjet leger ergens ten velde. De Serzjant (Sergeant) links draagt een M35 Pilotka op het hoofd.

Afbeelding

De andere aanwinsten zijn links een WOII Gardisteninsigne. Deze insigne werd ingesteld op 21 mei 1942. En rechts, een zogenaamde Znachok (speldje) van "kameraad" Stalin. De Znachok zal in ieder geval wel van voor 1953 zijn. Jozef Stalin (Jozef Dzjoegasjvili) overleed namelijk op 5 maart 1953.

Afbeelding

Onder de foto van een verkenner van het Russische leger. Onder z'n Amoeba camouflagekiel, is op z'n rechterborst nog net de Gardisteninsigne te zien. Boven de Gardisteninsigne draagt de verkenner een Orde van de rode ster.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door asjemenou op 27 sep 2008, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Weer heel mooi asjemenou!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

ondanks dat ik er geen verstand van heb vindt ik het toch mooi. :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ziet er netjes uit Asjemenou.
Dat zijn weer mooie aanwinsten.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Mijn complimenten! Ik had ooit eens een discussie met jou over een Duitse schep, kun je die schep met hoes ook misschien posten? Ik ben wel benieuwd hoe die eruit ziet?

En nog een vraagje: hoeveel kost zo een originele pilotka nou precies? Dit is namelijk de eerste originele die ik zie :P

Gr Auke J.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Veldscheppen

Bericht door asjemenou »

Auke J. schreef:Mijn complimenten! Ik had ooit eens een discussie met jou over een Duitse schep, kun je die schep met hoes ook misschien posten? Ik ben wel benieuwd hoe die eruit ziet?

En nog een vraagje: hoeveel kost zo een originele pilotka nou precies? Dit is namelijk de eerste originele die ik zie :P

Gr Auke J.
Bedankt voor de complimenten jongens, ik wordt er bijna verlegen van. Ik herinner mij de discussie over de Duitse schep. Deze schep bleek dus WOI Duits te zijn. Wat de foto's betreft, deze heb ik al eens eerder op dit verzameltopic gezet, zie pagina 3. De veldscheppen zijn niet 100% authentiek aan de Duitse veldschep maar met name het eerste model met het rechthoekige blad heeft wel overeenkomsten en hij past ook in een Duitse veldschepfoedraal. Wat ik destijds meer met mijn opmerking bedoelde was dat zo rond WOII veel landen dit model schep hanteerde. Kijk maar naar de Russische, Nederlandse of Zwitserse veldscheppen uit die tijd.
Een prijs noemen voor een bepaald object vind ik nogal moeilijk. Als je geluk hebt dan krijg je 'm voor niets. Een ander heeft er een flink bedrag voor over. Eén ding kan ik wel vertellen, een Russische WOII Pilotka vindt je niet zo makkelijk en zeker niet in een nieuwstaat.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Bedankt voor je antwoorden, echter op pagina 3 staat geen duitse schep, terwijl je zei dat je er eentje had, staat die er niet tussen of bedoelde je de russische schep?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Pioniersschoppen

Bericht door asjemenou »

Auke J. schreef:Bedankt voor je antwoorden, echter op pagina 3 staat geen duitse schep, terwijl je zei dat je er eentje had, staat die er niet tussen of bedoelde je de russische schep?
De beide pioniersschoppen op de foto's die staan op pagina 3 van mijn verzameltopic zijn allebei Russische WOII pionierschoppen. Ik heb inderdaad ook nog een Duitse WOII pioniersschop maar daarvan zijn geen foto's op dit forum geplaatst. Ik beperk mij grotendeels op dit forum alleen maar tot de Russische WOII militaria.
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Werden die pilotka's na de oorlog nog gedragen?
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ok, dat beantwoord mijn vraag. Succes met het verzamelen van russische militaria, dankzij jou krijgen we daar nog iets van te zien op dit forum ;)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Reactie's

Bericht door asjemenou »

Auke J. schreef:Ok, dat beantwoord mijn vraag. Succes met het verzamelen van russische militaria, dankzij jou krijgen we daar nog iets van te zien op dit forum ;)
Graag gedaan Auke. Thank you for touching my collection with your eyes only! De Russische WOII militaria is niet zo populair en daarom wordt er ook niet zoveel over gepubliceerd als bijvoorbeeld de Duitse of Britse WOII militaria. Onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Daarom vind ik het juist wel leuk om het één en ander over de Russische WOII militaria te vertellen. Neemt niet weg dat de overige militaria ook zeer interessant is om te verzamelen en over te vertellen. Ik lees ook graag de reactie's van andere verzamelaars op dit forum. Gezien de vragen over de Russische Pilotka (veldmuts) denk ik dat ik er maar eens het één en ander over ga vertellen op de Sticky; Het verzamelen van Sovjetmilitaria, elders op dit forum.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Die zal ik zeker volgen, ik weet daar namelijk helemaal niets over ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

He mooie aanwinsten zeg. De pilotka is nog in vrij goede staat zo te zien!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Ziet er goed uit asjemenou!! Ik vind het wel wat hebben dat russische spul :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Pilotka

Bericht door asjemenou »

Wederom bedankt voor jullie complimenten. Mochten er nog meer vragen of suggesties zijn over Russische militaria dan is het misschien beter om deze te plaatsen op het Sticky topic: "Het verzamelen van Sovjetmilitaria." Ik heb op dit Sticky topic een reactie geplaatst met betrekking tot de Pilotka. Misschien zijn er nog wel meer mensen die een Pilotka hebben of iets anders Russisch, http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=156 ... c&start=30 .
SV Kenny schreef:Werden die pilotka's na de oorlog nog gedragen?
Het WOII model Pilotka is tot 1991 gedragen in het Russische leger. Volgens mij wordt er momenteel nog wel een soort kwartiermuts in het Russische leger gedragen.
Plaats reactie