Veel groepen Sovjet medailles worden uit elkaar getrokken en worden dan dus ook nog afzonderlijk van elkaar verkocht. Het zij met of zonder de bijbehorende documenten. Dit is best wel zonde want de kans dat je zo'n groep weer volledig bij elkaar vindt is natuurlijk heel klein. Zeker wanneer er ook nog eens (zeldzame) genummerde onderscheidingen bij zo'n groep behoren.
Een paar jaar geleden heb ik ook eens zo'n groep Sovjet medailles gekocht. Deze groep was echter ook niet compleet maar bij de medailles zaten nog wel de originele documenten. Allen op naam van één en dezelfde persoon.
Het enige wat je dan nog kan doen is zo'n groep medailles reconstrueren. Zo probeer ik de groep medailles te reconstrueren van een junior technisch luitenant behorende tot het 2e Oekraïense Front. Op zich is het al een aardige groep zo. Al denk ik wel dat de groep nog lang niet compleet is. Het zou best kunnen zijn dat er aan de persoon bijvoorbeeld ook nog een Medaille voor dapperheid of een Orde van de rode ster of enige burgeronderscheidingen zouden kunnen zijn verleend. Voorlopig blijft dit nog gissen. In ieder geval heb ik de groep tot zover compleet gemaakt met de (jubileum) medailles die zo'n beetje elke veteraan toch wel heeft gekregen.
Bovenste rij v.l.n.r; Orde van de Patriottische oorlog 2 klasse (1985 uitgave), daarnaast de Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, Medaille voor de inname van Boedapest, Medaille voor de inname van Wenen, Medaille voor de overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de overwinning op Japan, Medaille voor de 20 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de 30 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de 40 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945.
Midden links; Medaille herdenking van de 100e geboortedag van Lenin (voor militaire heldendom).
Onderste rij v.l.n.r; Herinneringsspeld voor de 25 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, daarnaast de Medaille 30 jaar Sovjet leger en vloot, Medaille 40 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 50 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 60 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille voor de 50 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille 70 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille herdenking 100e geboortedag van maarschalk Zhukov.