De Rutschnaia Granata Djagonow-33 stokgranaat was nogal een complexe granaat om te fabriceren en te gebruiken. Daarom werd de stokgranaat al in 1942 vervangen door de Rutschnaia Granata-42 (RG-42) handgranaat. Om die reden werd de RGD-33 stokgranaattas na 1942 ook niet meer gemaakt. Toch zijn er aanwijzingen dat de RGD-33 stokgranaat nog tot in 1944 op beperkte schaal door de Sovjets zou zijn gebruikt.
Ook zijn er meldingen van gebruik van de RGD-33 stokgranaat gedurende de Korea- en Vietnamoorlog. Hierbij zou het dan gaan om een Chinese variant van de RGD-33 stokgranaat. Voor meer informatie over de RGD-33 stokgranaat zie; http://www.lexpev.nl/grenades/sovietbal ... rgd33.html .

Voor- en achterkant van een grijze RGD-33 stokgranaattas. Rechts een afbeelding van een RGD-33 stokgranaat. De afbeelding heb ik aangepast zodat de granaat in de juiste verhouding is ten opzichte van de granaattas. (Het betreft hier slechts een afbeelding van een RGD-33 stokgranaat. De granaat is niet in mijn bezit.)

De RGD-33 granaattas kon 2 RGD-33 stokgranaten bevatten. Het kleine vakje in de tas was bedoelt om de ontstekers van de granaten in op te bergen. In de tas zijn nog roestvlekken zichtbaar welke afkomstig zijn van de stokgranaten. Misschien is de granaattas destijds nog wel compleet geweest met de RGD-33 stokhandgranaten. De tas heeft aan de binnenzijde stempels waaruit is op te maken dat de tas dateert uit 1941.

Voor- en achterkant van een blauwe RGD-33 stokgranaattas. Deze marine variant bevind zich al enige jaren in mijn Sovjet militaria verzameling.

Ook deze tas is aan de binnenzijde 1941 gestempeld.

Odessa 1941. Sovjet kustartilleristen. Drie van hen dragen een RGD-33 stokgranaattas waarvan twee met een draagriem. De RGD-33 stokgranaattas kent vele varianten waaronder dus ook een variant met een draagriem.

De RGD-33 stokgranaat kon dus ook los in de riem worden gedragen zoals deze Sovjet soldaat dat heeft.

Novorossiysk september 1943. Matrozen van de Zwarte Zeevloot. Meerdere matrozen dragen granaten aan hun riem. Waaronder de F1 eihandgranaat en de RPG-40 stokgranaat. De RPG-40 paste vanwege zijn grotere diameter niet in de RGD-33 stokgranaattas.