Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Westwall »

Het is toch niet te geloven wat jij allemaal hebt _/-\o_
Allemaal stuk voor stuk prachtige objecten! Vooral vind ik al die Soviet medailles mooi en je geeft ook nog overal zo'n goede uitleg bij waar ik veel van geleerd heb!

mvg,

Jan
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Nieuw is deze Rode Ster, nr. 69503, mijn laagste nummer tot nu toe (er zijn bijna 3,9 miljoen Rode Sterren verleend). Helaas ontbreekt het emaille op twee armen. Voor het eerst sinds lange tijd weer wat moois van Marktplaats!

Rode Sterren in de buurt van dit serienummer werden verleend rond oktober 1942 door het Stalingradfront en dat maakte mij vanwege mijn interesse in Stalingrad toch wel erg nieuwsgierig naar de ontvanger, maar er waren helaas geen documenten voor deze Rode Ster aanwezig in het archief. Dat kan 100 dingen betekenen: de documenten zijn al in 1942 in het veld verloren gegaan, ze zijn verkeerd gearchiveerd, iemand heeft ze uit het archief gestolen, de ontvanger heeft ze nog, ze liggen nog op een militair commissariaat, de documenten zijn geheim / vertrouwelijk, de ontvanger was van de marine / politieke officieren / SmerSj / NKGB / NKVD, etc.

Afbeelding

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Орден Красной Звезды

Bericht door asjemenou »

Mooie aanwinst. Eigenlijk zijn dit soort (af)gedragen onderscheidingen toch het mooist. Mooier dan eentje die jaren in een laatje heeft gelegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Vandaag arriveerden twee mooie foto's.

De eerste is van de 6e examenklas van de Artillerie-Technische Afdeling van de LKSMOe-Rode Banier-Marineschool voor Kustverdediging (de school is vernoemd naar de LKSMOe, de Leninistische Communistische Jeugdbond van Oekraïne, het Oekraïense equivalent van de VLKSM (Komsomol)). De foto is gemaakt in maart 1944, vermoedelijk omdat de school kort daarvoor, op 22 januari 1944, werd onderscheiden met de Orde van de Rode Banier. Deze orde kreeg de school "Voor verbeeldige vervulling van de gevechtstaken op het gebied van bevelvoering aan het gevechtsfront met de Duits-fascistische indringers". De school bevond zich namelijk aan het begin van de oorlog in Sevastopol, waar cadetten van de school actief meehielpen bij de verdediging van de stad. Eind 1942 werd de school tijdelijk verplaatst naar Siberië en vanaf de herfst van 1943 bevond de school zich in Vladivostok.

Afbeelding

Op de voorgrond zijn twee hoge officieren te zien. De linker is luitenant-generaal der kustdienst Innokentij Stepanovitsj Moesjnov. De rechter komt me ook bekend voor, maar kan ik even niet plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

De tweede foto is vlak na de oorlog gemaakt, aan de vijf- en zeshoekige epauletten te zien zo rond 1946-1948. Ik weet niet ter ere waarvan deze foto is gemaakt, maar het wemelt van de hoge officieren. Misschien is de foto gemaakt aan de Froenze- of Vorosjilov-Academie? Ik tel één luitenant-generaal, vier generaal-majoors en minstens 40 kolonels en luitenant-kolonels. Hiervan zijn er drie Held van de Sovjet-Unie.

Afbeelding

Een paar close-ups. Deze luitenant-generaal is de hoogste in rang van het gezelschap.

Afbeelding

De meest rechtse generaal-majoor is een Held van de Sovjet-Unie.

Afbeelding

De kolonel en Held van de Sovjet-Unie in de twee rij.

Afbeelding

Een behoorlijk onderscheiden kolonel in de twee rij (onderscheiden met een Orde van Aleksandr Nevskij, drie ordes van de Rode Banier, twee Ordes van de Vaderlandse Oorlog, vier medailles en vermoedelijk nog een Orde van de Rode Ster helemaal links).

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door coco »

Leuke aanwinsten weer, met duidelijke uitleg echt top!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Foto's van Sovjet militairen

Bericht door asjemenou »

Mooie foto's Auke. Wat de tweede foto betreft, het is me wel een prominent stelletje bij elkaar. Het portret van Stalin op de achtergrond is wel de "finishing touch" van de foto. Het is altijd leuk om te proberen om te achterhalen van wanneer deze foto kan dateren.

Afbeelding

De ribbons/medaille bij de rode pijltjes lijken mij van de Medaille voor de overwinning op Duitsland in de grote patriottische oorlog van 1941-1945. Dus zal de foto van na mei 1945 zijn. De ribbons bij de groene pijltjes kan ik niet zo goed thuisbrengen. Ik kan mij geen Sovjet onderscheiding voor de geest halen die iets van een plaatje op de ribbon heeft. Of het moeten Orden van verdienste zijn van de volksrepubliek Hongarije. Zie, http://www.collectrussia.com/DISPITEM.HTM?ITEM=19893 . Als dit zo is dan zal de foto van na oktober 1949 zijn. Maar gelet op het portret van Stalin zal de foto niet van na 1953 zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al schreef vermoed ik dat de foto ergens in de tweede helft van de jaren '40 is gemaakt. Ik zie zowel vijf- als zeshoekige epauletten, en die werden vanaf 1946 gefaseerd ingevoerd. Later dan 1948 kan het niet zijn, want ik zie nergens een Jubileumsmedaille voor 30 jaar Sovjetleger en -Vloot uit 1948. Indien aanwezig zou deze zich op de laatste positie op de batonsspangen moeten bevinden.

De onderscheidingen bij de groene pijltjes zijn Ordes van de Rode Banier (rood-wit-rood). Het witte vlak op de foto is alleen een beetje groot uitgevallen. Het aparte is dat dat bij alle Rode Banier-batons op deze foto het geval is. Maar goed, dit is een 800-DPI-scan, dus op de daadwerkelijke foto zijn deze batons slechts een fractie van een millimeter. Misschien kan dat deze vervorming tot gevolg hebben?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet epauletten

Bericht door asjemenou »

Dan is het vast gezichtsbedrog en zullen het Orden van de Rode Banier zijn. De jubileumsmedaille voor 30 jaar Sovjetleger en -Vloot uit 1948 kon ik eerlijk gezegd ook al niet tussen de batons op de foto vinden. Maar daarentegen zijn de meeste batons op de geplaatste foto's moeilijk voor mij te herkennen. Dan zal je inderdaad gelijk hebben en zal de foto van voor februari 1948 zijn. Misschien een groepsfoto gemaakt ter ere van de overwinning op Duitsland?

Wat de vijf- en zeshoekige pogoni (epauletten) betreft, dit blijft een lastige materie. De zeshoekige pogoni voor opperofficieren (generaal-majoor t/m maarschalk van de Sovjet Unie) waren in 1943 al ingevoerd, http://www.rkka.ru/uniform/terms/pog_marrv.htm . Bekijk de WOII foto's van opperofficieren zoals Konev, Zhukov e.d. maar eens. De lagere rangen hadden wel vijfhoekige pogni, http://www.rkka.ru/uniform/terms/pog_arm.htm . Maar er zijn weer uitzonderingen. Ik ken zelfs een WOII foto van een Sovjet kolonel met afwijkende zeshoekige pogoni op z'n uniform. Ook z'n uniform tart trouwens alle voorschriften. Het Sovjet WOII leger ten voeten uit zullen we dan maar zeggen.
Zelf heb ik in mijn verzameling ook 2 paar pogoni die niet helemaal volgens de voorschriften zijn. Er wordt wel beweerd dat er na de invoering van de M43 pogoni ook partijen oudere pogoni zijn door gebruikt welke nog zouden dateren van voor 1917.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Foto's van Sovjet militairen

Bericht door Auke »

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat opperofficieren al vanaf 1943 zeshoekige epauletten hadden. De overgrote meerderheid van de hoofdofficieren heeft nog vijfhoekige epauletten, maar ten minste één luitenant-kolonel (verbindingstroepen o.i.d.) heeft al zeshoekige epauletten:

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet epauletten

Bericht door asjemenou »

Zoals eerder gezegd, de Sovjet WOII pogoni is een lastige materie. En dan niet zozeer de rangen zelf maar meer de vorm en van welk onderdeel ze precies zijn. Het kan zijn dat de zeshoekige pogoni bedoeld waren voor op het parade-uniform maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De flink gedecoreerde luitenant-kolonel op de volgende link draagt ook zeshoekige pogoni, http://www.rkka.ru/uniform/files/nkvd25.htm (bekijk ook de andere uniformen op deze site maar eens). Ik zal de afbeelding van de bewuste kolonel met z'n afwijkende uniform eens inscannen. Zijn uniform voldoet dus echt niet aan de voorschriften.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Hier weer een paar Mongoolse aanwinsten.

Allereerst deze Medaille van de Slag bij Chalchin Gol (Халх голын байлдааны медаль, Chalch golyn bajldaany medal). Tussen 11 mei en 16 september 1939 vochten de Sovjets en Mongolen bij de rivier de Chalchin Gol samen tegen de Japanners. Onder leiding van de latere maarschalk Zjoekov werden de Japanners hier verslagen. Het was Zjoekovs eerste grote overwinning en de tactiek die hij gebruikte zou hij later bij Stalingrad opnieuw gebruiken. Bij besluit van 16 augustus 1940 werd het Insigne van de Slag bij Chalchin Gol ingesteld. Deze werd verleend aan alle deelnemers aan de slag. Ook diverse Sovjettroepen kregen het insigne, waaronder Zjoekov, en naar verluid was dit een van zijn favoriete onderscheidingen.

Afbeelding

Er zijn twee types van deze medaille: de 'mirror reverse' (waarbij op de achterkant het patroon van de voorkant zichtbaar is) uit de oorlog en de 'flatback' (platte achterkant) uit 1966 (volgens sommige bronnen al uit 1945). Bij besluit van 19 december 1966 werd het insigne 'opgewaardeerd' tot medaille. Mijn exemplaar is een 'mirror reverse':

Afbeelding

Alle vroege Mongoolse onderscheidingen werden in de Sovjet-Unie geproduceerd. Zo ook deze medaille, en wel door het 'Moskouse Kunstenaarscollectief'. Op het ringetje staat deze naam ook:

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 04 jun 2009, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Verder nog een Medaille voor de Overwinning op Japan, nr. 47981. Deze medaille werd in 1945 ingesteld. De tekst "бид ялав" (bid jalav) is Mongools voor "Wij wonnen". Het zilveren verbindingsringetje is helaas niet origineel, dit moet een messingen ringetje zijn in de kleur van de rest van de medaille.

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze medaille heeft een ringetje van het Moskouse Kunstenaarscollectief:

Afbeelding Afbeelding

In 1945 werden er in Mongolië ook batons ingesteld. De eerste exemplaren waren van geëmailleerd messing, maar in 1961 beseften de Mongolen blijkbaar dat dit toch wel wat veel werk was en toen werd er overgestapt op de welbekende stoffen batons. Hieronder de messingen baton van de Medaille voor de Overwinning op Japan. Het lint van na 1961 is lichtgroen-okerkleurig met groen-turquoise randen.

Afbeelding

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Mongoolse aanwinsten

Bericht door asjemenou »

Kijk dat zijn nog eens mooie aanwinsten. En zeker de Medaille van de Slag bij Chalchin Gol.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Deze mooie groep heeft toebehoord aan gardesoldaat Aleksandr Michajlovitsj Tsjoersin. De groep lijkt compleet te zijn en bestaat uit 2 ordes, 9 medailles, 3 insignes en 13 verleningsdocumenten:

- Orde van de Rode Ster + ordeboekje
- Orde van de Vaderlandse Oorlog 1e Klasse (1985-uitgave) + ordeboekje
- Medaille voor de Inname van Berlijn + certificaat
- Medaille voor de Overwinning op Duitsland + certificaat
- Jubileumsmedaille voor 20 jaar Overwinning + certificaat
- Jubileumsmedaille voor 50 jaar Krijgsmacht + certificaat
- Insigne voor 25 jaar Overwinning + certificaat
- Jubileumsmedaille voor 40 jaar Overwinning + certificaat
- Jubileumsmedaille voor 70 jaar Krijgsmacht + certificaat
- Jubileumsmedaille voor 50 jaar Overwinning + certificaat
- Medaille van Zjoekov + certificaat
- Jubileumsmedaille voor 60 jaar Overwinning + certificaat
- Frontovik-Insigne + certificaat
- Garde-Insigne

Afbeelding

Afbeelding

De beide verleningsdocumenten van de campagnemedailles zijn ondertekend door de commandant van de artillerie van het 32e Garde-Jagerkorps, dus Tsjoersin diende bij de artillerie:

Afbeelding

De Medailles voor de Inname van Berlijn en Overwinning op Duitsland zijn mooie WO2-uitgaven. De verbindingsringetjes zijn een keer vervangen, mogelijk door de veteraan. Hij heeft in ieder geval zijn naam gegraveerd op de medailles:

Afbeelding

"Tsjoersin 8967338". Ik heb geen idee wat dat nummer betekent, mogelijk een dienstnummer:

Afbeelding

En ook hier "Tsjoersin":

Afbeelding

Volgens de website Pobediteli.ru is Tsjoersin nog steeds in leven. Volgens de verleningsdocumenten woont hij sinds de oorlog in de rayon Sorotsjinsk van de oblast Orenburg. De Orde van de Rode Ster laat ik op dit moment natrekken.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie