Communistische helm?

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Communistische helm?

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb een week of twee geleden deze helm voor een tientje gekocht op een rommelmarkt, maar ik kan geen informatie vinden over wat voor helm dit zou kunnen zijn. Ik denk een Poolse, uit het Warschaupact, (de decal op de zijkant lijkt Pools) of een Russische (door de rode ster, en de vorm). Kan iemand mij verder helpen? http://img123.imageshack.us/my.php?imag ... 811wo9.jpg
http://img410.imageshack.us/my.php?imag ... 812yb2.jpg http://img122.imageshack.us/my.php?imag ... 813xz9.jpg
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Het is een Bulgaarse M51/72.
Inderdaad een Warchaupact helm.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

erg bedankt :D
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bulgaarse helm

Bericht door asjemenou »

Zoals Veltro al vermeld is het een Bulgaarse helm. Op de zijkant is de Bulgaarse driekleur geschilderd (wit= vrede, groen= afhankelijkheid van de aarde en rood= kleur van het bloed van de gesneuvelden voor de onafhankelijkheid van Bulgarije). Op het kinbandje lees ik iets in het Bulgaars (Cyrillisch). Waarschijnlijk de naam van de drager van de helm. Net als de Russen, schrijven de Bulgaren in het Cyrillisch. De rode ster voorop de helm geeft hoogst waarschijnlijk aan dat de helm stamt uit het tijdperk van de Volksrepubliek Bulgarije (1944-1990). Men voerde toen naast het nationale symbool, de leeuw ook een communistische ster in het nationale wapen. Tot 1990 was Bulgarije lid van de Comecon en het Warschau Pact.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

bedankt voor de info, nog één vraagje: zijn de decals origineel? Het lijkt gewoon of ze er op een slechte manier op zijn geschilderd. Ik heb nog zo'n helm, maar die is overgeschilderd (was lekker 6 euro :P) .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bulgaarse decal

Bericht door asjemenou »

Officieel behoort er een soortgelijke decal op de helm zoals je die ziet op een Duitse WOII helm maar dan in de Bulgaarse driekleur. Het is heel goed mogelijk dat de driekleur en de ster er door een militair op zijn geschilderd. De Volksrepubliek Bulgarije was destijds één van de armste landen van het Oostblok. Er was dus een gebrek aan veel zaken. Vandaar dat je veel slordige noodoplossingen ziet in Bulgaarse (militaire) gebruiksvoorwerpen uit de communistische tijd.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

dat verklaart een hoop, bedankt.
Plaats reactie