sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

battleww2 schreef:Hoi frei.
Mooie spullen hoor :)
Ik heb even een vraag ik heb een russische munitie kist met een ster in het midden.
Weet jij misschien of die orlogs zijn?

gr tim
Zo zonder foto moeilijk te zeggen, maar ik denk dat je een kist hebt voor de maxim of de DP28, die hadden een ster in het midden.
Is het een kist zoals op de foto, links achter de maxim ?
Bijlagen
Maxim.jpg
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door battleww2 »

Ja zo eentje heb ik.


gr tim
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

frei schreef:
Haplo schreef:Dat er veel verschil is in kleurstelling is iets wat mij in de loop der tijd ook al is opgevallen.
Voor een poosje terug redelijk veel Russisch in handen gehad bij een goede vriend van me.
Op één of andere manier heb ik het idee dat ik in jou collectie weer wat terug zie van die items.
Enkele stukken zijn uit de collectie van H.S. (jouw collega). F.W. heeft die collectie namelijk overgenomen en in gedeelten verkocht. Enkele stukken heb ik rechtstreeks van H. en enkele van F.
Het overgrote deel heb ik in de loop van de jaren her en der opgeschareld, met de komst van internet zijn de items vanuit de gehele wereld binnengekomen. Daarnaast veel gevonden op buitenlandse beurzen.
Groet
F.
Dat idee had ik al.
Vandaag met H. aan het werk geweest en heeft bevestigd dat jij inderdaad de persoon bent die ik al dacht.
Kom zeker nog wel eens met H. of F. aanwaaien.

Gr,
S.
Mvg/Best regards, Sipke
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Haplo schreef: Dat idee had ik al.
Vandaag met H. aan het werk geweest en heeft bevestigd dat jij inderdaad de persoon bent die ik al dacht.
Kom zeker nog wel eens met H. of F. aanwaaien.
Kan altijd, je kan ook alleen langskomen maar laat me dat dan even weten. Beiden hebben mijn nummer en anders stuur je me maar een PB.
Groet
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Russische schop

Na grondige schoonmaak kwam stempel tevoorschijn. Heb deze voor de foto met een beetje kleurstof duidelijker moeten maken.
Wat ik ervan kan maken is :
cryllisch schrift : 9tn = 9tp (moeilijk waarneembaar)
rm3 = gms
44r = 1944
Bijlagen
DSCI5764 k.jpg
DSCI5763 k.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet munitiekist

Bericht door asjemenou »

battleww2 schreef:Hoi frei.
Mooie spullen hoor :)
Ik heb even een vraag ik heb een russische munitie kist met een ster in het midden.
Weet jij misschien of die orlogs zijn?

gr tim
battleww2 schreef:Ja zo eentje heb ik.


gr tim
Om zeker te zijn kan je toch beter even een foto plaatsen van de betreffende munitiekist. De Sovjets hadden namelijk meerdere modellen munitiekisten welke waren voorzien van een gepreegde Sovjet ster en verstevigingsribben. Sommige modellen zijn zelfs tot aan 1992 toe vrijwel ongewijzigd gefabriceerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet veldscheppen

Bericht door asjemenou »

frei schreef:Russische schop

Na grondige schoonmaak kwam stempel tevoorschijn. Heb deze voor de foto met een beetje kleurstof duidelijker moeten maken.
Wat ik ervan kan maken is :
cryllisch schrift : 9tn = 9tp (moeilijk waarneembaar)
rm3 = gms
44r = 1944
Zo aan de stempeling te zien is dit een WOII uitgave. Even uit m'n hoofd gezegd werd dit model vanaf 1943 geproduceerd. Toch is het wel oppassen met dit model veldschep. Dit model is namelijk ook na WOII nog geproduceerd. Deze zijn ook niet altijd voorzien van stempels en jaartallen. Een niet gestempeld exemplaar zou ik dan ook beschouwen als naoorlogs.
Soms worden deze veldscheppen ook wel eens verkocht in een leren foedraal. De schep op zich kan dan wel Sovjet WOII aanmaak zijn maar de foedraal is dan van ik meen te weten Hongaarse naoorlogse makelij. Blijkbaar heeft het Hongaarse leger na WOII dit model Sovjet veldschep
ook gebruikt.

En als we het dan toch over Sovjet veldscheppen hebben.
Naast het bovenstaande model van Frei, had het Sovjet WOII leger nog een aantal modellen in gebruik. De onderstaande modellen zijn van voor- en vroegoorlogs fabricaat. Meestal waren deze veldscheppen nog voorzien van een lederen foedraal. Beide foedralen zijn ook Sovjet aanmaak en niet te verwarren met de naoorlogse Hongaarse makelij waarover ik het eerder had.

Afbeelding

Eerder in dit (uiterst interessante) topic had Haplo het al over zwart geverfd en door Sovjets doorgebruikte Duitse uitrustingsstukken.
De veldschep met het vijfhoekige blad komt uit een oude voorraad van het Rode leger en is blijkbaar nooit uitgereikt.
Wanneer men goed kijkt dan kun je de groene verflaag onder de zwarte toplaag zien. De zwarte laag diende als een soort van conservering. Blijkbaar werkt deze conserveringsmethode goed want de veldschep/foedraal is nog steeds in zeer goede staat.

Afbeelding

Het tweede model heeft een vierkant blad en lijkt enigszins op de Duitse WOII veldschep maar is robuuster uitgevoerd. Wat deze veldschep dan ook populair maakte als slagwapen bij zowel de Sovjets als de Duitsers. Op foto's uit die tijd zie je dan ook dat de veldschep vaak los in de riem was gestoken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Sovjet veldscheppen

Bericht door frei »

asjemenou schreef: Soms worden deze veldscheppen ook wel eens verkocht in een leren foedraal. De schep op zich kan dan wel Sovjet WOII aanmaak zijn maar de foedraal is dan van ik meen te weten Hongaarse naoorlogse makelij. Blijkbaar heeft het Hongaarse leger na WOII dit model Sovjet veldschep
ook gebruikt.
Ik heb dit foedraal jaren terug samen met een schep gevonden. De schep is gedateerd (1941) en heeft nog gedeeltelijk de zwarte beschermlaag. De groene verf is op de foto duidelijk te herkennen.
Het foedraal is gelijkend aan de russische, zoals ook jou foto's tonen. Geen stempelingen, markeringen of zoiets dergelijks.
Kun jij me misschien meer vertellen, is dit een russische of een naoorlogse Hongaarse foedraal ?

Heb ook nog ergens een russische veldschep uit de 1ste wereldoorlog liggen, gedateerd 1915. Jammer genoeg is de houten steel verdwenen. Zal kijken of ik die nog ergens kan vinden, veel materiaal zit na een verhuizing van enkele jaren geleden nog altijd verpakt in dozen.
Bijlagen
DSCI5821 k.jpg
DSCI5819 k.jpg
DSCI5818 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Mosin Nagant M1891 uit 1898

Stempeling ‘’imperatorskij tulskij oreshejnyj savod 1898r” wat betekend keizerlijk/tsaristische toela wapenfabriek 1898. De Toela wapenfabriek begon met de produktie van de mosin nagant in 1892.

De vizier indeling op aan de rechterzijde is nog de oude maatvoering die in tsaristisch rusland werd gebruikt; de Archin. De linkerzijde van het vizier is later, waarschijnlijk door de finnen voorzien van een metrische maatvoering.
1 meter = 1,406 archin
Op de in de toela wapenfabrieken geproduceerde mosin nagant geweren werd tot 1912 de vizierindeling tot 3200 archin ( 2275,84 meter) gehanteerd.
Bijlagen
DSCI5777 k.jpg
DSCI5793 k.jpg
DSCI5794 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 23 jan 2012, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Vervolg ; Mosin Nagant M1891 uit 1898

Het wapen is ooit buitgemaakt door de Finnen. De SA stempel geeft dit aan. Deze werd vanaf midden 1942 toegepast op wapens van het Finse leger wanneer deze in een wapendepot werden voorzien van hetzij nieuwe lopen, kolfen of andere onderdelen. De kolf is ook van finse stempels voorzien; de AV3 stempeling geeft aan dat het wapen in het Finse wapendepot nr.3 (Asevankko 3) nagekeken is.
De cirkel over het kruis van kanonnenlopen met daarin het getal 9 geeft de finse kolfproducent aan.
Bijlagen
DSCI5782 k.jpg
DSCI5783 k.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Sovjet veldscheppen

Bericht door asjemenou »

frei schreef:
asjemenou schreef: Soms worden deze veldscheppen ook wel eens verkocht in een leren foedraal. De schep op zich kan dan wel Sovjet WOII aanmaak zijn maar de foedraal is dan van ik meen te weten Hongaarse naoorlogse makelij. Blijkbaar heeft het Hongaarse leger na WOII dit model Sovjet veldschep
ook gebruikt.
Ik heb dit foedraal jaren terug samen met een schep gevonden. De schep is gedateerd (1941) en heeft nog gedeeltelijk de zwarte beschermlaag. De groene verf is op de foto duidelijk te herkennen.
Het foedraal is gelijkend aan de russische, zoals ook jou foto's tonen. Geen stempelingen, markeringen of zoiets dergelijks.
Kun jij me misschien meer vertellen, is dit een russische of een naoorlogse Hongaarse foedraal ?
De foedraal is Sovjet makelij. De schep lijkt mij dit ook al wijkt hij qua model wel af van de eerder getoonde modellen.
Als je zeker wilt zijn dan kun je de foto's van de schep ook eens op het warrelics forum plaatsen. Er zitten daar mensen die meer Sovjet militaria onder ogen krijgen dan ik.

Wat de Hongaarse naoorlogse foedraal betreft, ik heb nog gezocht naar foto's hiervan maar kon deze helaas niet meer vinden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Sovjet veldscheppen

Bericht door frei »

asjemenou schreef:De foedraal is Sovjet makelij. De schep lijkt mij dit ook al wijkt hij qua model wel af van de eerder getoonde modellen.
Als je zeker wilt zijn dan kun je de foto's van de schep ook eens op het warrelics forum plaatsen. Er zitten daar mensen die meer Sovjet militaria onder ogen krijgen dan ik.

Wat de Hongaarse naoorlogse foedraal betreft, ik heb nog gezocht naar foto's hiervan maar kon deze helaas niet meer vinden.
Dank je ik was hierover niet geheel zeker. Zal me binnenkort bij warrelics gaan inschrijven.
Hieronder dan nog een schep uit mijn collectie. Gestempeld met 1940r en kopintern wat waarschijnlijk de de naam van een overkoepelende produktie firma is.
Het ronde gat heb ik al bij meerdere scheppen gezien. Naar mijn weten gebeurde dit wel vaker om het tsaristische embleem op een dergelijke wijze te verwijderen. Bij deze schep kan daar echter geen sprake van zijn daar het produktiejaar 1940 is. Wat een mogelijkheid is, is dat deze schep door de finnen is buitgemaakt en doorgebruikt. Zij hadden haken met een leren koppelstuk voor het bevestigen van scheppen aan de koppel. De scheppen werden dan door dergelijke gaten ''aangehaakt'' en vervolgens aan de koppel (zonder foedraal) gehangen. Het is mogelijk dat de finnen dit systeem ook bij latere buitgemaakte scheppen hebben toegepast.
Bijlagen
DSCI5823 k.jpg
DSCI5830 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 23 jan 2012, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

frei schreef:Mosin Nagant M1891 uit 1898

Stempeling ‘’imperatorskij tulskij oreshejnyj savod 1898r” wat betekend keizerlijk/tsjaristische toela wapenfabriek 1898. De Toela wapenfabriek begon met de produktie van de mosin nagant in 1892...
Een mooi vroeg exemplaar met een mooie uitleg. Mijn vermoeden is dat dit geweer na 1917 in Finland is achtergelaten door het Russische leger of dat het een Duits WOI "Beutewaffen" is. Deze Duits buitgemaakte Mosin Nagants zijn later aan Finland verkocht. Op de kamer staan namelijk nog de Tsaristische adelaars afgebeeld. Na de Oktoberrevolutie van 1917 in Rusland moesten van de communisten alle Tsaristische symbolen verdwijnen. Zo ook de Tsaristische adelaars op de Mosin Nagant geweren. Deze werden er uitgeslepen of overgestempeld.
Voor de mensen die meer over de Mosin Nagant willen weten kunnen terecht op; http://7.62x54r.net/ .

Bedankt voor de informatie over de Fins doorgebruikte veldschep. Het verhaal van het gat in het blad van de schep kon ik nog niet. Wel grappig om te vernemen dat jouw schep ook "КОМИНТЕРН" gestempeld is. Goed mogelijk dat dit de naam van één of andere Sovjet fabriek is geweest. Misschien deze fabriek; http://en.wikipedia.org/wiki/Komintern_ ... y_tractors . Bij de term "komintern" denk ik toch wel eerder aan dit; http://nl.wikipedia.org/wiki/Comintern .
De Sovjets hadden echter wel de gewoonte om de benaming van een succes aan alles te verbinden. Denk maar aan de Leninbibliotheek, Leningrad of het Leninstadion. Ook de benaming "Spoetnik" werd op deze manier veelvuldig gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Een mooi vroeg exemplaar met een mooie uitleg. Mijn vermoeden is dat dit geweer na 1917 in Finland is achtergelaten door het Russische leger of dat het een Duits WOI "Beutewaffen" is. Deze Duits buitgemaakte Mosin Nagants zijn later aan Finland verkocht. Op de kamer staan namelijk nog de Tsaristische adelaars afgebeeld. Na de Oktoberrevolutie van 1917 in Rusland moesten van de communisten alle Tsaristische symbolen verdwijnen. Zo ook de Tsaristische adelaars op de Mosin Nagant geweren. Deze werden er uitgeslepen of overgestempeld.
Dank je, ik probeer altijd zoveel mogelijk van de stempelingen te ontleden. Dat helpt wanneer je ineens plotseling iets tegenkomt. Je kan dan al veel van het betreffende stuk achterhalen. Ben er alleen nog niet over uit wat de stempeling aan de zijkant betreft, die met 7KC 7,62mm Russ.
7KC kan ik in geen enkel boek vinden en internet geeft tot nu toe ook geen antwoorden (of ik zoek verkeerd natuurlijk). 7,62 mm Russ. is natuurlijk het kaliber en Russ. is de duitse afkorting voor russisch. Wanneer deze erin is geslagen weet ik niet.
Heb nog een paar van dergelijke oude naganten in mijn collectie, zal die binnenkort ook gaan fotograferen en posten.
asjemenou schreef:Bedankt voor de informatie over de Fins doorgebruikte veldschep. Het verhaal van het gat in het blad van de schep kon ik nog niet. Wel grappig om te vernemen dat jouw schep ook "КОМИНТЕРН" gestempeld is. Goed mogelijk dat dit de naam van één of andere Sovjet fabriek is geweest. Misschien deze fabriek; http://en.wikipedia.org/wiki/Komintern_ ... y_tractors .
Heb het finse item ter ondersteuning even opgezocht, hieronder de foto met de finse draagwijze.
Het finse item is in het leerwerk gestempeld met het SA teken van het finse veldleger.
Mijn vrouw zei al dat "КОМИНТЕРН" niet een bedrijf was maar een ''verzamelnaam'' voor een reeks bedrijven, dat blijkt dan toch wel te kloppen.
Bijlagen
DSCI5863 k.jpg
DSCI5864 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Russisch noodverband

Pakje noodverband uit fabriek nr.9 Kiev 1941
Bijlagen
DSCI5863 k.jpg
DSCI5864 k.jpg
DSCI5865 k.jpg
Plaats reactie