sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

frei schreef:43 517 B OATB
512 OATB
32 ATP
10 ATP
127 OUATB
26 chauffeur van commandant van ………
(Geen idee wat dit voor onderdelen zijn, misschien kom ik daar nog eens achter)
OATB staat voor zelfstandig voertuigtransportbataljon (otdeljnyj avtotransportnyj bataljon), ATP voor voertuigtransportregiment (avtotransportnyj polk) en OUATB voor zelfstandig trainings-voertuigtransportbataljon (otdeljnyj oetsjebnyj avtotransportnyj bataljon) en de nummertjes zijn uiteraard de nummers van de eenheid. Als je nog even een foto op redelijk formaat van deze pagina kunt plaatsen zal ik even kijken wat er verder nog staat.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef: OATB staat voor zelfstandig voertuigtransportbataljon (otdeljnyj avtotransportnyj bataljon), ATP voor voertuigtransportregiment (avtotransportnyj polk) en OUATB voor zelfstandig trainings-voertuigtransportbataljon (otdeljnyj oetsjebnyj avtotransportnyj bataljon) en de nummertjes zijn uiteraard de nummers van de eenheid. Als je nog even een foto op redelijk formaat van deze pagina kunt plaatsen zal ik even kijken wat er verder nog staat.
Dank je voor je hulp. Zo zie je maar weer, altijd weer iets te leren.
Bij deze een iets grotere foto van de desbetreffende pagina, misschien kun je er nog meer gegevens uit halen.
Bijlagen
DSCI5993 kg.jpg
DSCI5998 kg.jpg
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

Nog een paar details: de militaire eed werd hem in januari 1940 afgenomen en hij werd gedemobiliseerd op 30 maart 1946. Orlovsk moet Orjol zijn, een stad in het zuidwesten van Rusland. Hij was van oktober 1939 tot juni 1943 chauffeur en daarna groepscommandant (een soort van squad-commandant maar dan in een voertuigeneenheid).
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef:Nog een paar details: de militaire eed werd hem in januari 1940 afgenomen en hij werd gedemobiliseerd op 30 maart 1946. Orlovsk moet Orjol zijn, een stad in het zuidwesten van Rusland. Hij was van oktober 1939 tot juni 1943 chauffeur en daarna groepscommandant (een soort van squad-commandant maar dan in een voertuigeneenheid).
Nogmaals dank voor de extra informatie, stel ik zeer op prijs.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Russische emaille etenspan uit 1944
Bijlagen
DSCI5860 k.jpg
DSCI5859 k.jpg
DSCI5858 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Patroonbandolier naar tsaristisch model

De patroonbandolier M1938 biedt plaats aan 70 patronen 7,62x54r in laadclips van 5 patronen per clip.
Het model is gebaseerd op het tsaristische model M1892.
Stempeling : Fabriek nr. 5 R 41 goda
Bijlagen
DSCI6033 k.jpg
DSCI6032 k.jpg
barbarossa 41 gefangenname rotarmist mit munitionsgurtel.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 24 feb 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Papoea1962
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2012, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Papoea1962 »

Hee daar verzamelaar van sovjet russische militaria.
Komen me wel heel bekent voor een aantal van je verzamel objecten.
En het is altijd een leuke bijeenkomst als ik even bij je mag kijken.
Dan zie ik ze nog eens een keer wat ik verzamelt heb.
Dat was een prachtige periode waar ik nog wel eens aan terug denk.

Mvg Harm.
papoea1962.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet dodencijfer

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:
asjemenou schreef:Of zoals mijn bron voor deze informatie het letterlijk verwoorde; Het kon het Sovjet leger geen donder schelen of dat de eigen gesneuvelde soldaten nog te identificeren waren.
Lijkt me de ongenuanceerde mening van een gefrustreerde veteraan. Feit is gewoon dat het voor de overheid erg moeilijk was om alle Sovjetsoldaten identificeerbaar te maken. En de Sovjetsoldaten die zo'n bakelieten kokertje hadden waren vaak zo bijgelovig dat ze weigerden het ID-papiertje in te vullen, omdat dat gelijk zou staan aan het tekenen van je doodvonnis. Ze gebruikten de kokertjes liever om tabak in op te bergen. Tja, dan is het niet de schuld van de overheid dat de gevallenen niet meer te identificeren zijn. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de Sovjet-Unie zich in 1941 en 1942 in zo'n penibele situatie bevond dat de autoriteiten wel wat anders aan hun hoofd hadden dan het produceren en distribueren van identificatieplaatjes. Kleding, wapens, munitie en medicamenten hadden uiteraard prioriteit. En verder was het gewoon ondoenlijk in de periodes van massale inlijvingen in het leger in 1941, waar de soldaten vaak binnen korte tijd naar het front werden gestuurd, om dogtags te regelen.

Tegenwoordig doet de Russische overheid er wel alles aan om gevallenen te identificeren. Meerdere malen verschijnen er voorbeelden in de media van gevonden stoffelijke overschotten die middels DNA-onderzoek zijn geïdentificeerd. Ook de moeite die de overheid doet om onderscheiden personen die hun medaille nog niet hebben ontvangen op te sporen vind ik lovenswaardig. Daar kunnen de westerse landen nog een voorbeeld aan nemen.

Overigens zijn die ID-boekjes (krasnoarmejskië knizjki) met enige regelmaat op eBay te vinden tegen redelijke prijzen.
De informatie is niet afkomstig van een gefrustreerde veteraan. Dat men heden ten dage in Rusland en de overige voormalige Sovjetstaten de WOII/GPO veteranen eert is inderdaad lovenswaardig maar dit is niet altijd zo geweest.
Stalin vond destijds dat alle eer van de overwinning aan hem toe behoorde en niet aan de veteranen.
Zo ergerde hij zich ook aan de vele oorlogsinvaliden in de straten van de Sovjet-Unie. Velen van hen werden zelfs op last van hem opgesloten in inrichtingen in afgelegen gebieden.
Wat de dodencijfers en het begraven van gesneuvelde WOII Sovjet militairen betreft, dit was wel een taak van de Sovjet regering/staat maar hierin ging zij slordig te werk. Hier had zij wel een reden voor.
In de strijd tegen de Duitsers hebben de Sovjets door verkeerde tactieken en rivaliteit van generaals onderling vele militairen onnodig opgeofferd. Het onnodig opofferen van militairen hebben zij tot aan het einde van de oorlog toe vol gehouden. De slag om Berlijn in 1945 is hier een goed voorbeeld van. Het werkelijke aantal gesneuvelde militairen in deze slag werd door de Sovjet regering dan ook opzettelijk gebagatelliseerd. Men vermoedt dan ook dat er in de vele Sovjet begraafplaatsen in het oosten van Duitsland meer gesneuvelden liggen begraven dan dat er aangegeven word. Ook nam het Rode leger lang niet altijd de moeite om gesneuvelde militairen te herbegraven op een speciaal daarvoor aangelegen begraafplaats zoals de overige strijdende partijen dat wel deden.
Aangenomen word dat het werkelijke dodencijfer door de toenmalige Sovjet regering, en dus ook door Stalin, verbloemd werd omdat men bang was dat als het werkelijke dodencijfer (en het onnodig opofferen van soldaten) bekend zou worden bij de Sovjet bevolking dat dit zou kunnen leiden tot een algemene opstand. Stalin, achterdochtig als hij was, zag immers overal een complot tegen hem in.
Het was Brezjnev, zelf een veteraan, die de Sovjet WOII veteranen hun aanzien teruggaf. Pas na het uiteenvallen van de Sovjet Unie was het dodencijfer niet langer een staatsgeheim. (bron; Berlijn tegen elke prijs)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Haplo »

Blijf die papoea nieuw guinea vrijwilliger een zeer mooie opzet vinden.
Hopelijk krijg je de rode band ook nog eens een keer.
Mvg/Best regards, Sipke
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Papoea1962 schreef:Hee daar verzamelaar van sovjet russische militaria.
Komen me wel heel bekent voor een aantal van je verzamel objecten.
En het is altijd een leuke bijeenkomst als ik even bij je mag kijken.
Dan zie ik ze nog eens een keer wat ik verzamelt heb.
Dat was een prachtige periode waar ik nog wel eens aan terug denk.

Mvg Harm.
papoea1962.JPG
Inderdaad komen een aantal van mijn items uit jouw vroegere collectie, je hebt een aantal daarvan laatst nog weer eens kunnen bekijken. Het overgrote deel van jou collectie heb ik toenertijd jammer genoeg niet overgenomen (was niet mogelijk) en deze is letterlijk over de gehele wereld verdwenen. Een groot gedeelte daarvan is overzee verkocht. Wij verzamelden toen naast elkaar eigenlijk binnen hetzelfde gebied. Veel dingen gezien bij jou en daarvan natuurlijk geleerd. Het enige verschil wat wij qua verzamelen hadden was dat wij dit onderling via totaal andere bronnen verkregen. Jij bent toen gestopt door mij bekende redenen en een nieuwe richting ingeslagen. Ook een eigenlijk nogal onbekend gebied waarbij ook nog veel nieuwigheden te ontdekken zijn.
Heb vandaag trouwens nog een krantartikel voor je meegenomen uit mijn ''herkomst'' omgeving. Een veteraan daar heeft een boek over zijn herinneringen cq ervaringen uitgegeven (jouw verzamelrichting). Misschien interessant voor je. Zorg dat het binnenkort bij je thuis ligt.
Groeten uit .................
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Officiersbroek
Donkerblauwe wollen officiersbroek M1935 zonder knieversterking uit 1940. Bovenzijde en onderzijde van katoen.
Deze broek werd door officieren gedragen in combinatie met officierslaarzen of lange leren enkelstukken.
Bijlagen
DSCI6058 k.jpg
DSCI6059 k.jpg
DSCI6062 k.jpg
Laatst gewijzigd door frei op 26 feb 2012, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Stempeling :
Bijlagen
DSCI6060 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Tscherkesska

Donkerblauwe Kuban Tscherkesska met rode zijden binnenvoering (omslagen) in de mouwen.
Compleet met alle, vanaf de buitenzijde niet zichtbare, sluitingen.
Kale uitvoering, geen rangonderscheiding, emblemen o.i.d. aanwezig.
Bijlagen
DSCI6068 k.jpg
DSCI6070 k.jpg
DSCI6072 k.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Set schouderstukken cavallerie

Set Terek majoor schouderstukken model 1943-1945.
Bijlagen
DSCI6050 k.jpg
DSCI6051 k.jpg
DSCI6052 k.jpg
jake
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:18

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door jake »

Hallo,
Ik zal me even voortstellen ik ben Jake en actief militair hierdoor heb ik ook een interesse in militair materiaal.
Ik heb vroeger wat oost europees militairia verzameld.
Uiteraard zit er ook wat Russisch materiaal tussen.

Ik ben lid geworden van het forum puur uit interesse en tot nu toe valt het niet tegen echt mooie dingen gezien.
Ook heb wat vragen over een aantal spulletjes die ik heb ook dat vind ik makkelijk van dit forum de kennis die er aanwezig is.
Kom ik mijn vraag kan iemand mij meer vertellen over de volgende foto's.
Aangezien ik weinig verstand heb van productie jaartallen etc.
groet Jacco
SL373884.JPG
SL373885.JPG
SL373914.JPG
Plaats reactie