Mijn verzameling Nederlands

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door uniformverzamelaar »

Inderdaad ik sluit mij aan bij de meningen van de andere leden.

Echt, ik ken hier niets van daarom heb ik eens gezien naar het etiket in de ene jas en zie daar precies het jaartal 22 of 32 staan.

Zijn dit allemaal zaken uit het interbellum ?

Wij in België kennen deze zaken slecht tot in de het begin van WW I daar wij in 1915 de mooie kleuren en de mooie uniformen zien te verdwijnen. :(

Deze verzameling laat toch weer zien dat een kwalitatieve verzameling het zeker haalt boven een kwantitatieve verzameling waar misschien toch minder aandacht wordt geschonken aan de kwaliteit van de stukken.

Nogmaals een dikker proficiat voor deze mooie stukken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Heren, hartelijk dank voor deze fantastische reacties ! Ontzettend leuk dat iedere bezoeker zo belangstellend mijn topic bekijkt en vooral zo leuk reageert.
Ik vind het vooral prettig om mijn nieuwe aanwinsten middels foto's via dit forum met een ieder te delen.

@ Guy : De jas welke jij bedoelt is van 1931 (inderdaad interbellum), maar zou zeer waarschijnlijk tot de mobilisatieperiode gebruikt kunnen zijn. Daar deze jas tot het geklede tenue van een officier Cavalerist (Huzaar) behoorde, zou deze niet zo vaak zijn gedragen. Alleen bij bepaalde gelegenheden. Dit zou zeker ook een reden kunnen zijn waarom deze jas nog in een goede staat verkeert. Ook bezit ik uniform jassen die vlak voor het uitbreken van de tweede Wereldoorlog zijn verstrekt door de kleermakers aan de toenmalige eigenaars. 1939 en zelfs 1940


groet,

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Forumvrienden en mede verzamelgenoten,

hoewel veldgrijs meer mijn voorkeur geniet, kon ik het niet laten om deze mooie, minder voorkomende set in mijn collectie op te nemen.
Het betreft een gekleed tenue van een wachtmeester der artillerie. Cursist aan de SRO (school voor reserve officieren), zichtbaar aan de oranje vilten pats op de kraag.
Ontzettend jammer is het dat de naam van het kleermakers etiket is verwijderd. Alleen de datum is nog zichtbaar gelaten. Het tenue is compleet met ballonbroek. De kepie zit er helaas niet bij, dus dat wordt weer een mooie sport om die er bij te vinden. Zo, tijd voor foto's.
En alvast weer bedankt voor jullie belangstelling.
Bijlagen
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (36) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (18) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (8) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (10) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (5) (Large).JPG
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Ook nog wat foto's van details van de broek.

groet,

Wim
Bijlagen
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (45) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (42) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (40) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (25) (Large).JPG
Gekleed tenue wachtmeester der artillerie SRO (33) (Large).JPG
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Kugelblitz »

Prachtig, zeer mooie kleurcombinatie...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Erik »

Zondermeer een schitterend stuk! Ragfijn geborduurd, met veel zorg in elkaar gezet! Komt deze van Jos van der Wouw uit Tilburg? SROA zat in Breda, de kans daarop is natuurlijk groot.
De geklede tuniek werd niet zo vaak gedragen. Koninginnebal, Regimentsjaardag en een enkele begrafenis in uitgebreide militaire stijl, een trouwerij, dan had je de highlights wel gehad. Reden dat je deze tunieken vaak in goede staat aantreft!

De stijl heeft zich na de oorlog voortgezet tot ongeveer aan de eeuwwisseling (pen me even niet vast op een exact jaartal) K.M.A.-officieren waren verplicht deze tuniek aan te schaffen, overige officieren (van de toenmalige B-categorie w.o. reserve-officieren) niet. Zij droegen de GT of AT, een donkerblauw pak.
Wel jammer. Het kost wat, maar dan heb je ook wel een koningsbal in stijl! Met sabel, dat spreekt! (En die is nog niet vervallen!)
Mijn CT hangt in de kast. Limburgse Jagers, met in gouddraad geborduurd het regimentsembleem.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Dank je Kugel. Inderdaad een fraaie kleuren combinatie met de rode biezen, gouden rangonderscheidingstekens en oranje kraagpatten met geel geborduurde gekruiste kanonnen op de kraag. Weer eens wat anders.

@ Erik : Hartelijk dank voor je reactie en aanvullende informatie. Het tenue komt overigens bij Maison Jordi uit Amersfoort vandaan. Zo laat althans het etiket nog net zien.
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Bilitaria
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2015, 15:40

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Bilitaria »

Wederom een fantastisch item!
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Even bezig geweest met een ( tijdelijke ) herindeling. Heb wat nieuwe vitrinekasten aangeschaft bij de afhaal Zweed. Moet nog wel het één en ander verbouwd c.q. behangen en geschilderd worden. Maar om even een indruk te krijgen van hoe ik het ongeveer hebben wil, hier wat foto's van hoe het er momenteel bij staat. Het is misschien nog wat rommelig en ook zijn de foto's van een Peppie en Kokkie kwaliteit, maar ik kon het niet laten om wat plaatjes te schieten. Dus........voor de liefhebbers
Bijlagen
IMG_0066 (Large).JPG
IMG_0064 (Large).JPG
IMG_0065 (Large).JPG
Laatst gewijzigd door Amstelwijck op 13 nov 2016, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Oh ja, nog niet alles staat op de foto's. Er was helaas geen ruimte genoeg. Hopelijk komt dat nog.
Bijlagen
IMG_0067 (Large).JPG
IMG_0068 (Large).JPG
IMG_0069 (Large).JPG
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door patrickh »

Zeer mooi ingericht! Ik zou alleen opletten met die Nederlandse helmen, ik heb al eens gezien dat de binnenwerken of de klinknagels naar verloop van tijd kunnen inscheuren als je ze te lang op een hoofd draagt.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Amstelwijck »

Bedankt voor je reactie en de tip Patrick.
Maar zijn die helmen dan niet speciaal ontworpen om op een hoofd te dragen ?
Dit is niet cynisch bedoeld en ik ga er zeker van uit dat je mij wilt behoeden voor eventuele schade aan deze oude stukken.
Maar kun je mij misschien vertellen waardoor de schade kan ontstaan ? Het zijn koppen van piepschuim en dus vrij zacht. Maar zekerheid voor alles. Ik ga het aanpassen. Nogmaals dank.


Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door Kugelblitz »

Uiteraard zijn die helmen gemaakt om te dragen, maar niet 70 jaar lang. Ik denk dat het materiaal gewoon poreus/fragiel wordt over de jaren. Als het leer net nieuw en 'vers' is, dan scheurt het niet makkelijk, maar na 70 jaar is het in sommige gevallen net karton. Als daar dan gewicht op komt (de helmschaal zelf), kan dat op de bevestigingspunten langzaam inscheuren.
Of dat daadwerkelijk bij jouw helmen gaat gebeuren is natuurlijk de vraag, maar het is inderdaad wel iets om aan te denken en regelmatig te controleren.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door arie »

Je noemt het zelf rommelig, maar het ziet er nu al netjes en verzorgd uit :yes:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn verzameling Nederlands

Bericht door patrickh »

Kugelblitz schreef:Uiteraard zijn die helmen gemaakt om te dragen, maar niet 70 jaar lang. Ik denk dat het materiaal gewoon poreus/fragiel wordt over de jaren. Als het leer net nieuw en 'vers' is, dan scheurt het niet makkelijk, maar na 70 jaar is het in sommige gevallen net karton. Als daar dan gewicht op komt (de helmschaal zelf), kan dat op de bevestigingspunten langzaam inscheuren.
Of dat daadwerkelijk bij jouw helmen gaat gebeuren is natuurlijk de vraag, maar het is inderdaad wel iets om aan te denken en regelmatig te controleren.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Goed uitgelegd, bij mij is het al eens bij een NL helm gebeurt, helaas.
Plaats reactie