De Nationale orden en eretekens van België.

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

yente schreef:
Joep schreef:Mooi setje medailles. Werden deze medailles vlak na beide wereldoorlogen uitgereikt aan iedereen die gemobiliseerd was? En wellicht later ook ingezet..
Tijdens de eerste wereldoorlog werd het oorlogskruis gegeven voor dapperheid. Een palm of leeuw gaven aan dat de man nog eens extra op in een dagorder geciteerd was. 2 palmen= 2 maal geciteerd voor dapperheid, enz. Na de oorlog werd deze medaille ook gegeven aan soldaten die lang aan het front waren en ik denk ook aan zwaar gewonden. In de tweede wereldoorlog werd het oorlogskruis ook voor dapperheid gegeven maar ik vermoed dat deze pas na '45 werden uitgereikt.
Mvg Yente
Neen, het oorlogskruis 40-45 werd ook tijdens de oorlog uitgedeeld.( waar velen waren het er niet !!)

een voorbeeldje

Kapt. Smekens (waar ik op een ander forum al over gesproken heb) kreeg het oorlogkruis 40-45 met palm in het jaar 1943.
Ministerieel besluit nr 50 van 12 januari 1943.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door yente »

Bedankt voor de verduidelijking! Maar bedoel je dat het hem toen werd toegekend of dat hij daadwerkelijk de medaille in handen kreeg? Dit zou ik wel raar vinden, gezien de bezetting.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Yente,

Je weet toch dat er een regering in Ballingschap was in GB die besluiten konden nemen en eretekens kon uitreiken. (het was in Londen dat het oorlogkruis voor WW 2 in het leven werd geroepen)

De toekenning en uitreiking heeft dus niets met de bezetting te maken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door yente »

Ja dat weet ik, maar ik heb het over de mannen die in België zijn gebleven. Zij hebben hun medaille toch pas na de bevrijding kunnen opvragen?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Yente,

Niet iedereen heeft zich overgegeven of neergelegd bij de capitulatie van het Belgische Leger en zich zomaar krijgsgevangen laten maken door de vijand.

Smekens was een van die mannen die reeds begin juni 1940 in GB zat (hij heeft zich nooit neergelegd bij de capitulatie) met een deel van zijn manschappen en daar het bevel kreeg van Majoor SBH Cumont op het eeste bataljon fusiliers op te richten, te trainen en te bevelen. ( zoek maar eens naar de geschiedenis van R Smekens)

Pas in 1943 als er al verschillende eenheden waren gevormd en goed getraind dat Majoor SBH Piron de zaken heeft overgenomen en omgedoopt tot de Brigade Piron.

Zonder de voorbereiding van Smekens en enkele andere officieren had Piron nooit de naam gekregen die hij nu heeft !!

Ik ben nu bezig met de reconstructie van de medailles van Smekens (niet de zijne, maar wel originele tijdgebonden eretekens) en kom als dit werk af is hier terug op samen met de beknopte gescheidenis van zijn roemrijke loopbaan.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Zouden de forumleden die in het bezit zijn van de Herinneringsmedaille '40-'45 met het tussenformaat sabels hiervan misschien een goeie close-up foto's kunnen posten? Eventueel ook van de bevestiging achterop het lint.
Ik ben onlangs eentje tegengekomen, maar de sabels leken mij wat vreemd. Ze waren niet heel mooi afgewerkt.

Alvast bedankt!
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hareld op een van de vorige pagina's in dit topic (4 - 5 - 6) (gepost door Davy) zie je deze soorten sabels staan.

Indien niet duidelijk genoeg, kan je misschien Davy via pb vragen om een betere close-up.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door stukaf »

Ik kreeg deze net binnen, waarvan ik vermoed dat het een oudstrijder Leopold II is, maar ben niet zeker.
Kan iemand hier iets meer over zeggen aub?
Bijlagen
medailles veiling 013.JPG
medailles veiling 012.JPG
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Dit is in geen geval een Nationale Orde.
Denk zelfs niet dat het een officieel Belgisch ereteken is.

Kan deze medaille ook niet terug vinden in : Les insignes privés de sociétés d'anciens militaire. van A. Borné

Er komt wel een soort gelijk ereteken in voor, MAAR dan met tekst rond het hoofd van Leopold II en op de achterkant een tekst in een rondje.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door stukaf »

Hey Guy,
bedankt voor je uitleg!
Ik kon er ook niets van terug vinden.
Latere modelen zonder zwaarden dan weer wel, maar de zwaarden maken mij nieuwsgierig naar wat het zou kunnen zijn.
grtjs
|<ris
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door stukaf »

Deze is ook net binnen en vrij merkwaardig!
Een oud brevet voor een Ridder in de Leopoldsorde, namelijk van 1844!
De ontvanger is ook niet zo maar iemand, maar TEICHMANN, Jean-Frédéric, T.
Toen was hij inspecteur generaal van bruggen en wegen.Maar deze man was ook minister van binnenlandse zaken tijdens de overgangsregering en gouverneur van Antwerpen.
Bijlagen
theodoor teichmann.jpg
leopold orde oorkonde 008c.jpg
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door stukaf »

King tiger schreef:Ardennes
Ardennes Belges
Atlantique Nord
Bataille D'Angelterre
Battaille de Belgique 1940
Beauquesne
Belgique
Campagne D'Allemagne
Campagne De Hollande
Canal Albert
Canal Albert-Kanne
Canal De Terneuzen
Canal de Wessem
Dieppe
Emden
Escaut
Flandres 1940
Frontiere
Italie
Knesselare
La Dendre 1940
La Gette
La Lys 1940
Liege 1940
Manche
Namur 1940
Nevele
Normandie
Oldenburg
Ronsele
Vinkt
Walcheren
Winterbeek
Yougoslavie
Zelzate
Zwijndrecht
........... Belgische medailles
Allé, 'k heb mijne eerste binnen!
Bijlagen
camp allemagne 002.JPG
Plaats reactie