Tommes schreef:
Het identiteitsplaatje van mijn opa. Hij zat als soldaat bij de R.I 19 en is het begin van 1940 opgekomen voor dienst. Mijn opa was tegen alle soorten van geweld maar wat kon je daar in die dagen tegen doen. Voor de inval lag hij in Hoorn in een basisschool. Tijdens de Duitse inval stond hij wacht bij een brug. Daardoor heeft hij niets van de actie meegemaakt. De rest van zijn regiment werd wel naar de linie gebracht en de orders voor mijn opa waren om er achteraan te reizen en zich als nog bij zijn regiment te voegen. Dit is echter nooit gelukt aangezien er werd gecapituleerd voordat hij er was.
Mijn opa met zijn karabijn, bloktassen en M16 helm.
Hier een foto van mijn opa en het 19 R.I. mijn opa is de middelste met zijn bajonet op de borst van zijn kompaan. Dit vind ik persoonlijk een mooie foto omdat hij erg scherp is en er veel te zien is aan materiaal.
das toevallig mijn opa zat ook bij het 19 R.I. en ook in Hoorn!
alleen zat hij op het Oostereiland.
bron Oud Hoorn:
Al op 25 augustus werden de lichtingen 1924/1939 onder de wapenen geroepen. Vanaf dat moment begon ook Hoorn kennis te maken met de Tweede Wereldoorlog. Om onderdak te kunnen bieden aan de in Hoorn te legeren militairen moesten allerlei voorzieningen worden getroffen. Hoorn werd thuishaven voor het 8e en 19e Depot Bataljon van het IV Depot Infanterie.
Gevorderd werden o.m. de Rijks HBS, de Huishoudschool, de MULO, verschillende lagere scholen en de voormalige Rijkswerkinrichting bekend onder de naam Krententuin. (Oostereiland)
Wat vooraf ging: De gemobiliseerde troepen kwamen op 29 en 30 augustus 1939 per trein in Hoorn aan. Gedurende deze dagen was het voor burgers onmogelijk om per trein te reizen. Inmiddels waren de gevorderde scholen ontruimd en werden de lege klaslokalen voorzien van het nodige stro voor de strozakken van de militairen.
In de daarop volgende maanden zorgden de in Hoorn gelegen militairen regelmatig voor de nodige afleiding voor het publiek. Zo was er eind oktober 1939 een grote parade met de muziek van het bataljon door de straten van Hoorn. Vervolgens was er ook een parade op de Vale Hen ter gelegenheid van de uitreiking van een gouden medaille aan sergeant-majoor Becks. De toen nog niet in gebruik zijnde "Nieuwe weg", de huidige Provinciale Weg, vormde in december 1939 het decor voor de beëdiging van een 6-tal officieren van het 8e en 19e Regiment Infanterie. Op 1 april 1940 was er een grote parade op de Roode Steen. Bij die gelegenheid werd de reserve vaandrig Scholten tot 2e luitenant beëdigd. Nog op 1 mei 1940 werden alle officieren van het Hoornse garnizoen door het gemeentebestuur ontvangen.