Collectie NL Leger voor 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Amstelwijck »

Joep, ondanks de puntjes op de i waarover Erik zijn mening al deelde moet ik zeggen dat je hier toch een pracht pop hebt neergezet !
De houding en de maat van de pop passen formidabel bij het uniform. Dat is nogal eens anders. Vaak steken de armen ,als bezemstelen zo lang, uit de mouwen, en hangt de broek op half zeven. Maar deze is echt SPOT ON. Wat wordt je volgende project ? :wink: Ik kan in elk geval niet wachten.

groet,

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Bedankt Wim. Die puntjes op de i gaan helemaal goed komen. Ik maak het zelf ook vaak mee dat uniformen en poppen niet goed bij elkaar passen.
Ik had dit uniform al eerder op deze pop gezet, maar ik was totaal niet tevreden met het resultaat. Veel te lange pijpen, jas die veel te groot is etc.
Daarom had ik vorig weekend dit project weer even opgepakt. Ik heb de schouders wat opgevuld en de armen.
Wat wordt je volgende project ?
Ik heb een jasje van een 1e luitenant Artillerie spec. dienst momenteel op een buste hangen. Ik heb daarbij al een passende broek en kepie, en ook al een pop.
Deze wil ik dus binnenkort helemaal op een pop gaan zetten. Ik moet alleen nog even een geschikte voetplaat zien te regelen voor de pop. Tot slot wil ik hem dan eigenlijk ook nog voorzien van een mooie geschikte overjas.
Ook wil ik me gaan richten op het maken van een Nederlandse motorrijder, maar dat is voorlopig nog voor de lange termijn.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Hein Veld
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2017, 18:59
Contacteer:

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Hein Veld »

Joep schreef:foto (5).JPG

Hier toon ik een stilleven van wat manschappen uitrusting. Een Nederlands eetketeltje met lepel, een (gevulde) M.95 onderhoud setje en een Nederlandse veldfles met kurk! :)

foto (22).JPG
Welk type eetlepel is dit? Mooi hoor
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de (leger verstrekte) lepels. Het is een lepel van aluminium. Volgens mij zit er ook nog een cijfertje ingeslagen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Nederlandse spijslepels zijn van het model 'Haags hofje', dus met een ruggetje over de steel. De steel eindigt breed en rond. Het model wordt nog steeds gemaakt.
De lepel heeft ideaal een nummer bestaande uit eenheid, lichtingsploeg en kledingnummer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Al lang niets meer geplaatst op dit forum, maar ondertussen rustig doorgegaan met verzamelen.

Doordat ik sinds kort verhuisd ben, ligt de verzamelkamer even op zijn gat. Dus het tonen van mooie displays zit er even niet in.

Desalniettemin vind ik het wel leuk om wat van mijn laatste aanwinsten te laten zien.
IMG_8786.jpg
In de eerste plaats een zakboekje van het regiment wielrijders, met plaatje en foto's / documentatie van de desbetreffende persoon. Is van lichting 1924, dus is nog opgeroepen voor de mobilisatie.

IMG_8787.jpg
IMG_8789.jpg
Daarnaast dit document, staat los van het wielrijderssetje, een rapport van de politietroepen waarin wordt vermeld dat er een sergeant gearresteerd is die op 7 mei 1940 ongeoorloofd afwezig was. (Hij voelde hem waarschijnlijk al aankomen).
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Daarnaast ook nog dit stukje luchtvaartgeschiedenis van Nederland.

Een voorstel van Philips om verlichtingsinstallaties te plaatsen op vliegveld Soesterberg, gericht aan de luchtvaartafdeling aldaar. Inclusief voorbeeld hoe ze een dergelijk project hebben aangepakt op vliegveld Eindhoven.
IMG_8790.jpg
IMG_8791.jpg

Tot slot nog een aantal aanwinsten van de laatste beurs waar ik geweest ben.

Een M16 helm, hembrug karabijnpatroontasje (inclusief 2 clips hulzen), wintergezichtsbedekkingsmuts en een lijst met de koningin (1938 gedateerd).

IMG_8792.jpg
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Johan. »

Mooi te zien, dat setje met foto's en zakboekje van de wielrijder
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Bedankt Johan. Jazeker, ik had tot dusver nog niets van dit regiment in de verzameling.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
GertvW
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 apr 2020, 20:13
Locatie: Brabant

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door GertvW »

Mooie collectie en ik ben erg geïnteresseerd in de uitleg die je er bij geeft. Houd ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Hi Gert, leuk om te horen. Ik zal binnenkort weer een update plaatsen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
DePlaagGeest
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2020, 14:23
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door DePlaagGeest »

Benieuwd naar je volgende update, ziet er goed uit!!
Martinb
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2020, 14:02

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Martinb »

Hallo heb een kepie gekocht van het Nederlandse leger 1940. Ziet er goed uit maar ja hoe weet ik dat hij echt is. Stempel van de maker is vervaagd in de zweedband staat wel een naam. Heeft blauwe biezen een donker bruine stormband en onder de kokarde een leeuwtje. Ben er wel content mee hoor.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Martinb schreef: 07 okt 2020, 16:11 Hallo heb een kepie gekocht van het Nederlandse leger 1940. Ziet er goed uit maar ja hoe weet ik dat hij echt is. Stempel van de maker is vervaagd in de zweedband staat wel een naam. Heeft blauwe biezen een donker bruine stormband en onder de kokarde een leeuwtje. Ben er wel content mee hoor.
Voor dit soort vragen kun je het best even een nieuwe topic aanmaken! Anders zit je in de topic van een ander te rommelen! Zet je er een mooie scherpe foto bij met de details erop waarvan je iets wilt weten?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie