Collectie NL Leger voor 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door panzer lehr »

Ziet er weer goed uit.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Edgar »

Lijkt me sterk dat het koordje voor de oorlog werd vervangen, was natuurlijk niet de bedoeling. Heb verder nog nooit een vervangen touwtje gezien bij deze plaatjes. Die man staat niet in het officiersboek, omdat het geen officiersplaatje is. Die zijn gemerkt met bijvoorbeeld RO (reserve - officier) of VO (beroepsofficier) etc. Die zijn ook vrij schaars, heb er pas één (van de 36 die ik er bezit). I-265 is het nummer toegekend door de registrator; heeft in ieder geval niks met zijn eenheid te maken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Bedankt voor de leuke reacties. En Edgar, dankje voor de interessante informatie! Zal proberen anders ooit nog het koordje te vervangen, alhoewel me dat moeilijk lijkt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Het registratienummer (als je het zo mag noemen) bestond uit jaar van opkomst (1938), lichtingsploeg (er waren er twee; eentje in februari en één in oktober, aangeduid met I of II) en het nummer van inschrijving in het Registratieregister van de man, in dit geval 265.
Opschriften konden enorm verschillen, Edgar gaf al aan dat (reserve-)officieren weer een ander opschrift kenden. In voorschrift 3, Bepalingen veldzakboekjes etc., staan op de laatste bladzijden een aantal verschillende vormen van teksten op plaatjes. Voorschriftje is overigens belachelijk zeldzaam.
Let wel: het model plaatje (rechthoekig, twee gaatjes boven, één onder) was altijd gelijk. We kennen voor zover ik weet geen Buitenmodel plaatjes zoals die in het buitenland wel bestonden.
Edgar, right?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Erik, was dat ook afhankelijk van in welke maand je werd geboren? Ik zie bijv. dat de man lichtingsploeg I heeft, februari dus. De man is geboren 22-2-18.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Edgar »

Erik schreef:Het registratienummer (als je het zo mag noemen) bestond uit jaar van opkomst (1938), lichtingsploeg (er waren er twee; eentje in februari en één in oktober, aangeduid met I of II) en het nummer van inschrijving in het Registratieregister van de man, in dit geval 265.
Opschriften konden enorm verschillen, Edgar gaf al aan dat (reserve-)officieren weer een ander opschrift kenden. In voorschrift 3, Bepalingen veldzakboekjes etc., staan op de laatste bladzijden een aantal verschillende vormen van teksten op plaatjes. Voorschriftje is overigens belachelijk zeldzaam.
Let wel: het model plaatje (rechthoekig, twee gaatjes boven, één onder) was altijd gelijk. We kennen voor zover ik weet geen Buitenmodel plaatjes zoals die in het buitenland wel bestonden.
Edgar, right?
Mooie aanvulling. Niet alle plaatjes hebben het gaatje onder, zover ik weet hebben de meeste plaatjes geen gaatje onder (met name die van voor <1935-1936). Dit zal ik nog even uitzoeken. Zover ik nu snel gekeken heb, hebben plaatjes na 1937/1938 een gaatje onder.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Joep schreef:Erik, was dat ook afhankelijk van in welke maand je werd geboren? Ik zie bijv. dat de man lichtingsploeg I heeft, februari dus. De man is geboren 22-2-18.
In de regel kwam je op in de lichtingsploeg aansluitend aan je 20e verjaardag. Dat was regel, er werd ook op uitgezonderd natuurlijk. Niet iedereen kwam op; er werd geloot. Was je 'uitgeloot' dan werd je buitengewoon dienstplichtig (en kwam je administratief in de Landstorm, maar of dat na de dienstplichtwet van 1922 ook nog zo was weet ik eigenlijk niet) Degenen die ingeloot waren mochten onder de wapenen! Dat was voor ongeveer éénderde van de manschappen zo.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Edgar schreef:...Niet alle plaatjes hebben het gaatje onder, zover ik weet hebben de meeste plaatjes geen gaatje onder (met name die van voor <1935-1936). Dit zal ik nog even uitzoeken. Zover ik nu snel gekeken heb, hebben plaatjes na 1937/1938 een gaatje onder.
Weet je wat raar is? Dat de na=oorlogse plaatjes in de eerste versie (tweede helft jaren veertig) ook drie gaatjes hebben waarbij het derde gaatje echter in één van de hoeken zit, net als de 'draaggaatjes'. Ik heb dit op meerdere plaatjes gezien, ik heb er zelf twee, het is dus geen 'misdruk'.
Wanneer eindelijk het vierde gaatje (in de laatste hoek) erbij gekomen is weet ik niet.

Waren de vooroorlogse 'onderste gaatjes' nog bedoeld om meerdere gesneuvelde helftjesbij elkaar te rijgen, na de oorlog is de grafdienst en afvoer van gesneuvelden anders geworden. Het afbreken van de onderste helft mag nu alleen nog door de grafdienst worden gedaan (BIDKL), de onderste helft van het plaatje dient dan als 'noodgrafmerkteken' en de beide gaatjes zijn bedoeld om het plaatje aan een grafpaal o.i.d. te schroeven.

Voor- en na de oorlog was de bestemming van de bovenste helft van het plaatje gelijk: deze blijft altijd bij het lichaam.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Update

Sergeant/Wachtmeester Korps Luchtdoel Artillerie.
IMG_0358.JPG
IMG_0359.JPG
Bèzard kompasje.
IMG_0362.JPG
Departement van Oorlog, nr; 6155
Departement van Oorlog, nr; 6155
Laatst gewijzigd door Joep op 26 mar 2014, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Gebruikt door het 2e Regiment Infanterie
Gebruikt door het 2e Regiment Infanterie
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door uniformverzamelaar »

Mooie vest en zo te zien in perfecte staat :)

Werd dit soort van kompassen door alle regimenten van het Nederlandse leger gebruikt
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Bas ww2 »

Mooie aanwinsten!
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Mooi jasje Joep!
Bij de bereden wapens heet de sergeant altijd wachtmeester. De sergeant-majoor altijd opperwachtmeester. De bereden wapens zijn de cavalerie, artillerie (en niet alleen de bereden artillerie, er is namelijk verschil tussen bereden artillerie en rijdende artillerie maar beiden hebben wachtmeesters) en de Kon. Marechaussee. Luchtdoelartillerie wordt gezien als artillerie.
Er is nóg een rangverschil: de vaandrig heet bij de beredenen "kornet". De kapitein heet alleen bij de cavalerie "ritmeester". Ergens in de 17e eeuw was de rit een aanduiding voor een eenheid cavalerie, vergelijkbaar met twee pelotons. Coming to pelotons: voor de oorlog kenden alleen de beredenen pelotons; de rest van het leger sprak over "sectie".

Bézard kompasje is een mooie vondst! 2RI nog wel, één van de stamregimenten van het huidige Regiment Limburgse Jagers (mijn regiment) 2RI lag in Maastricht in vredestijd. in 1950 werd ze samen met 11RI samengevoegd tot "Regiment Limburgse Jagers". In 1953 kwam 6RI (Breda, het "Roemruchte Zesde") daar nog bij.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Joep »

Bedankt!
Ik ben nog vergeten bij te vermelden dat ik ook nog het bijbehorende kepie en veldfles heb van dezelfde eigenaar.
Foto's dáarvan upload ik morgen.
Werd dit soort van kompassen door alle regimenten van het Nederlandse leger gebruikt
Guy,

Dat denk ik wel. Iedere legereenheid die een kompas nodig had lijkt me.
Misschien dat de luchtvaartafdeling ze niet had, aangezien er kompassen in het vliegtuig zitten. Maar ik neem aan dat zo'n kompasje wel door iedereen binnen het leger gebruikt was.
Aan de zijkant staat dan meestal ingeslagen tot welke legerafdeling en regiment het kompasje behoorde. In dit geval 2 R.I.
Patent Bèzard werd overigens door meer landen gebruikt dan alleen Nederland. Ik denk dat België ze ook wel had? Je hebt ook veel civiele versies, de legerversies zijn ingeslagen met regimentsnummer en DvO (Departement van Oorlog).
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie NL Leger voor 1940

Bericht door Erik »

Verhaal van het kompasje klopt helemaal. Het was hét legerkompas van voor de oorlog, iedereen die een kompas moest hebben had een Bézard. Ook in het buitenland: Duitsland had ze ook.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie