Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Erik, mijn uniform is ook een tussen item (wo2 gedragen maar wo1 model). Maar omdat Nederlands schaars is, verzamel ik alles, wat ik tegenkom, zo van de wo1 tot aan de meidagen van 1939. Voor mijn pop komt er wel de uitrusting op die men in mei 1939 droeg.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

Bas ww2 schreef:Erik, mijn uniform is ook een tussen item (wo2 gedragen maar wo1 model). Maar omdat Nederlands schaars is, verzamel ik alles, wat ik tegenkom, zo van de wo1 tot aan de meidagen van 1939. Voor mijn pop komt er wel de uitrusting op die men in mei 1939 droeg.

en dat is veelal wo1 uitrusting. :+
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Joep schreef:
Bas ww2 schreef:.... Voor mijn pop komt er wel de uitrusting op die men in mei 1939 droeg.
en dat is veelal wo1 uitrusting. :+
Beter is te zeggen: dat kan in een aantal gevallen ook WO1-uitrusting zijn.
Veel uitrustingsstukken waren na 25 jaar gebruik al afgeschreven en niet meer in dienst. De lichtingen namen hun uitrusting van huis af mee (bewaarplicht) en veel was heus wel van na 1918 hoewel er natuurlijk ook wel materiaal uit de begintijd bij zat! Maar 'veelal' is een wat optimistische kijk!
(En inderdaad, een vent uit de lichting 1924 die in 1939 nog even zijn kunstje mocht komen doen, die had vrijwel alles uit de beginjaren: broodzak M1915, leergoed uit 1912 etc. Dat gold echter niet voor de lichtingen na, zeg, 1928!)

Ook ik beschouw alle uitrusting, in gebruik zijnde in de mobilisatie '39-'40, als pre-1940. Ongeacht of ze in 1912 of 1915 is geproduceerd.
Mijn opmerking gold deels ook de voorschriften! Voorschriften van voor 1934 waren vrijwel niet meer in gebruik.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Nu snap ik je vraag ;). Dit lot was een net aanbod en bevriende handelaar. Waarom ik deze uitstap heb gemaakt naar de wo1? Tja het zijn leuke boekjes :P. Verder zijn ze best zeldzaam en dat is ook mijn metaliteit met Nederlands verzamelen als ik iets leuks tegenkom voor een nette prijs dan schaf ik het aan.

Zoals ik al zei mijn soldaat zal iets specifieker worden, een officier uit de meidagen van '39 allohoewel ik erover zit te denken om hem een M20 (?) helm te geven. Maar dat zie ik nog wel het zal geen wo1 soldaat worden, aangezien het jasje "verbouwt"is(?).
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Bas ww2 schreef:Zoals ik al zei mijn soldaat zal iets specifieker worden, een officier uit de meidagen van '39 allohoewel ik erover zit te denken om hem een M20 (?) helm te geven. Maar dat zie ik nog wel het zal geen wo1 soldaat worden, aangezien het jasje "verbouwt"is(?).
Officieren waren reservisten en hadden modern materieel (of anders regelden ze dat wel!) Een officier met een M.20 helm (ik denk dat je M.22 bedoeld, de Röchlinghelm) tref je dus zeer waarschijnlijk niet aan.

Leuk project!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Bedankt voor de informatie, het wordt zeker een leuk project, met een beetje geluk heb ik een sabeldrager gekocht dus het lijstje (randsel, broodzak pistoolholster, munutietas verrekijkertas randsel, gasmasker) wordt al kleiner.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

Als officier zijnde zou ik gewoon een M34 of veldmuts opzetten. Wou zelf ook een M16 zetten op een officier, maar inderdaad wat Erik zegt: de officieren zorgden er wel voor dat ze het modern materiaal hadden.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Ik heb een aardig helmpje liggen die voorlopig wel volstaat. Eerst de rest vinden op mijn gemak.
Wat voor type masker droeg een officier in de meidagen?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Joep »

Type H of Type G, hoewel het wel tot de standaard uitrusting behoorde zie ik het niet veel voorkomen. Heb zelf geen gasmasker op m'n officieren.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Joep schreef:Als officier zijnde zou ik gewoon een M34 of veldmuts opzetten.
Ik zal het je nog gekker vertellen: de veldmuts was de (met name jongere) officieren tijdens de mobilisatie niet stoer genoeg! Die lieten liever bij de kleermaker een veldmuts naar Amerikaans model maken, een soort 'Thunderbirds'-mutsje. Je treft ze nog wel eens op marktplaats. Het heeft niet lang geduurd; na een paar maanden werd het dragen van die Amerikaanse veldmuts verboden.
Helm en gasmasker waren niet afwijkend bij officieren. Broodzak en ransel wel, de laatste wordt als officiersmodel ook wel 'musette' genoemd (eigenlijk is dit Frans voor 'broodzak')
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Erik wederom bedankt voor de hulp! Ik denk dat een helm of veldmuts, standaard of dit amerikaanse model zeker leuk staat op mijn officier. Of zou een kepie ook kunnen?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Bas ww2 schreef:Of zou een kepie ook kunnen?
Jeen. Ofwel, mind this:
De kepie werd gezien als een vredesartikel die voor eigen kosten werd aangeschaft. Bij het ingaan van de mobilisatie werd het dragen van de kepie domweg verboden. Politietroepen hielden zich daar overigens niet aan. En is er kans dat een officier op verlof toch zijn kepie droeg? Tja, misschien wel.
Kijk eens op de foto's op de site van Zjopkske! Wel de mobilisatiefoto's nemen he! En anders zet je gewoon een vent neer uit 1938! Kan ook, why not? Zit je safe voor wat betreft je kepie!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Nou dat scheelt weer :P want een kepie zou ik moeten aanschaffen :P. Ik zal daar eens rondkijken maar een officier mei 1939 is wel erg mooi.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Erik »

Bas ww2 schreef:.... maar een officier mei 1939 is wel erg mooi.
Ja, da's een paar maanden voor de algehele mobilisatie. De BOUV was al wel onder de wapenen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Collectie geallieerd (US,canadees) en NL pre 40

Bericht door Bas ww2 »

Kleine update,
Op de beurs in Breda (al tijdje terug) dit rode verband blikje gekocht leuk voor erbij omdat je deze niet snel ziet.
SAM_4988.JPG
Ook vakantie een paar dingetjes gekocht waaronder deze housewife(?)
SAM_4999.JPG
SAM_5001.JPG
Ook een Canadees ammo tasje en riem gekocht.
SAM_4995.JPG
Als laatste deze collor tab van de airforce voor mijn IKE jasje.
SAM_4987.JPG
altijd opzoek naar FLAK items
Plaats reactie