Nederlandse verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door koe op zolder »

Een kwantiteit aan kwaliteit. Netjes hoor!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Bedankt heren. Ik ben nu denk ik 3 jaar actief met Nederlands bezig, daarvoor was het vooral Duits (wat ik nog steeds heb).

Bedankt voor de tip Patrick. Ze liggen vooral op elkaar, op de helmschalen, dus het lijkt me dat het niet zoveel kwaad kan. Ik zal kijken wat ik er aan kan doen, heb gewoonweg de ruimte anders niet.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Vandaag wel wat moois opgehaald. Een kledingkist van Res. 1e Luitenant F. P. (Frans Paul) de Jager, een van de 34 ontvangers van de Militaire Willemsorde in de meidagen. Er was maar één f.p. de jager met deze rang (volgens het officiersboek 1939, 1940), en het adres klopt ook. Hij sneuvelde door een schot door het hoofd bij de Moerdijkbrug op de 10e mei 1940.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Paul_de_Jager
Toen op 10 mei 1940 een paar honderd Duitse parachutisten nabij het dorp Moerdijk afsprongen, ging de luitenant De Jager met zijn beide vuurmonden en vijftien man personeel op weg naar een locatie aan de zuidzijde van het te verdedigen bruggenhoofd. Onderweg werden zij echter belaagd door gelande Duitse parachutisten, zodat de sectie van de luitenant in het min of meer open terrein een opstelling moest kiezen, langs de toenmalige hoofdweg van Moerdijk naar Breda. Tijdens het gevecht dat ontstond bediende de luitenant zelf één van de twee vuurmonden, samen met een soldaat. Toen hij op een zeker moment de vuurmond liet omdraaien om vijand uit een andere richting te bestoken, durfde niemand van de bediening het kanon meer te richten en af te vuren, omdat ze zich daarbij gevaarlijk bloot moesten geven. Na een eerste schot ongericht te hebben afgevuurd besloot de luitenant alsnog goed te richten. Al doende werd hij in het hoofd getroffen en stierf ter plaatse vrijwel meteen aan zijn verwonding. Kort nadien moest zijn sectie zich aan de Duitsers overgeven.

Luitenant De Jager werd na de strijd voorgedragen voor de hoogste militaire onderscheiding, de Militaire Willemsorde. Hij was één van de zeer weinige die de onderscheiding werkelijk (bij Koninklijk Besluit) toegekend kreeg, op 9 mei 1946, postuum.
Bijlagen
DSCN4482.JPG
DSCN4481.JPG
DSCN4480.JPG
jagerdefp2005.jpg
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door martinus »

Bijzonder zo! Interessante kist.
Makker
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2013, 22:57
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Makker »

Mooiste NL verzameling die ik tot nu toe zag. Qua items maar ook qua vitrines/meubilair.
Klasse kerel! Daar neem ik mijn kepie voor af.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Bedankt voor je toffe reactie! :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Naast wat Duitse aanwinsten, ook weer wat Nederlands.

- Bezard kompas met nummergelijk tasje (nog nooit gezien), 19 RI gemarkeerd + DVO
- Oorlogszakboekje met plaatje van de kapitein-adjudant (Dhr. Heymans) van de Territoriaal Bevelhebber Overijssel
- Oorlogszakboekje met plaatje van een wachtmeester van 4RVA
- Veldmuts officiers grenadiers in perfecte staat
- Bereden gasmaskertas met gasmasker, gemerkt met Regiment Genietroepen, en bijbehorende accesoires
- Nederlandse veldfles in prima staat
Bijlagen
DSCN4545.JPG
DSCN4536.JPG
DSCN4543.JPG
DSCN4541.JPG
DSCN4540.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

---
Bijlagen
DSCN4539.JPG
DSCN4538.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Ziet er weer erg goed uit!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door magicdutchmen »

Edgar schreef: Bedankt voor de tip Patrick. Ze liggen vooral op elkaar, op de helmschalen, dus het lijkt me dat het niet zoveel kwaad kan. Ik zal kijken wat ik er aan kan doen, heb gewoonweg de ruimte anders niet.
Je kan overwegen om met helmstandaards te gaan werken. Op deze manier werk je in de hoogte en kan je er twee keer zoveel kwijt. Zonder helmstandaards waren mijn kasten al lang geleden vol geweest.

Mooie aanwinsten verder!
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Voor de geïnteresseerden, eindelijk weer eens fatsoenlijk tijd naast m'n promotiewerk om wat up te daten...

http://nederlandmei1940.weebly.com/

Sinds begin dit jaar een flinke hoeveelheid zakboekjes erbij (verschillende RI waaronder 4 en 8 RI, Regiment Huzaren, RVA, Korps Rijdende Artillerie, Vrijwillig Landstormkorps, LuA, van een Krijgsgevangene in de meidagen, etc etc), zie link. Nog steeds aan het scannen dus work in progress.

Zal binnekort wel weer eens wat updates qua uitrusting, hoofddeksels e.d. plaatsen. Heb er onder andere wat leerwerk en kompassen bij.

Mocht iemand speciale eenheden zoeken (scans of info), kan ik altijd eens voor je kijken in de collectie.
Bijlagen
IMG_20160803_0003.jpg
IMG_20160803_0006.jpg
IMG_20160803_0005.jpg
IMG_20160803_0014.jpg
IMG_20160803_0001.jpg
Laatst gewijzigd door Edgar op 07 aug 2016, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Hier een indruk,

lichtbruine Lewis tas uit 1926, zaklamp (mil. uitgave), herkenningsplaatje en een MHK van dezelfde persoon (direct van de familie), bereden eetketel, officiers veldfles, nog een eetketelfoudraal met eetketel, kompas met tasje van 26 RI, apart kompas van 46 RI met de stempel Beckers & Sons Brummen (eerste keer dat ik deze maker kon kopen), kepie van een Joodse Arts van Gezondheid waarvan de naam bekend is, werkveldmuts in mint staat. Ook nog een militaire veldkijker van de Bleeker Utrecht (zie leger1939-1940.nl voor meer info).

Ook nog een setje van Bert-Jan kunnen overnemen. OHK postuum verleend met oorkonde en envelop aan g.d. Peters (2-13 Grensbataljon).

''Soldaat Peters behoorde tot een lichte mitrailleurgroep bij de spoorbrug in het noorden van Maastricht,nabij het verbindingskanaal.
Deze kreeg versterking van een M.18 zware mitrailleur van een torpedistenvlet. De groep kwam in gevechtscontact met de formatie Hocke, een taakgerichte eenheid die de overgangen over de Maas rond Maastricht middels listen veilig moest stellen. De groep had een slechte dekking en toen men flankerend vuur uit de omgeving van het Zinkwit fabrieksterrein kreeg,raakte het gros gewond. De soldaat Koten, die uit de dekking kwam, werd getroffen en stierf ter plaatse.
De soldaat Peters en de korporaal Jacobs werden tussen 4.00 en 5.00 dodelijk gewond in de provisorische dekking van de groep''

En ook nog het setje van Arie Singerling kunnen overnemen van Bert-Jan, zie voor meer info: viewtopic.php?f=79&t=36455&start=120 (mijn site wordt hierover nog geupdate).
Bijlagen
DSCN4717.JPG
DSCN4718.JPG
DSCN4724.JPG
DSCN4723.JPG
DSCN4722.JPG
DSCN4720.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Die lewistas ziet er goed uit man! Evenals je andere aanwinsten.
Tot welk jaar brachten ze dit type-leer lewistassen nou uit?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Volgens mij zijn alle vroege Lewis tassen van wat dikker leer. De hele late 1939/1940 tassen zijn van wat goedkoper materiaal als ik me herinner. Deze tas is dus één van de vroegere, uit mijn hoofd is de Lewis in 1924 ingevoerd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Kevinbes »

De Lewis Is vanaf 1920 tot 1940 ingebruik geweest als De Lewis M.20 (correct me if im wrong)

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Plaats reactie