Nederlandse verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Een aanwinst met een verhaal. Toch heb ik mijn bedenking over de helm.
Het is mogelijk dat deze helm destijds door Hendrik de Haardt is gedragen. Dit kunnen alleen de nabestaanden bevestigen die de helm destijds op zijn graf hebben geplaatst of hem in bezit hebben gehad.

1) Klopt en daar heb ik nu contact mee.

Volgens mij is de helm overgeschilderd. Het lijkt wel of er een zwarte laag verf onder zit, of zie ik dit verkeerd? Mogelijk is het dat zijn nabestaanden de helm later nog eens hebben overgeschilderd.

2) Natuurlijk is de helm later groen overgeschilderd, dat is niet de originele kleur verf. Er zit geen zwarte verf onder, als verzamelaar van Nederlandse helmen had ik dat zelf ook wel doorgehad. Foto's van de binnenkant laten zien dat er direct eronder groene verf zit.

De plaats waar de helmplaat heeft gezeten is ook groen is geverfd. Dit is iets wat naar mijn idee niet kan.
Ik heb M27/M34 helmen gezien waarbij de helmplaten destijds verwijderd zijn. De plaats op de helm waar zo'n helmplaat heeft gezeten is dan blanco. De helmplaat werd immers al voor het groen spuiten op de helm gesoldeerd.
3) Dat snap ik ook, de helm is natuurlijk in de jaren 60-70 eens geverfd om het roesten tegen te gaan. Dit lijkt zeer erg op de helm die ik van Cees de Jonge heb, die ook op zijn graf heeft gestaan.

De barst in de helm lijkt mij niet te zijn ontstaan door een inslag van een granaatscherf. Zo'n inslag ziet er toch anders uit. Het metaal zou bij een inslag juist naar binnen moeten zijn gebogen
4) Dat is ook niet waar. Google maar eens op WAF over concussion fractures. Moet je toch wat meer over inlezen. Een voorwerp met minder hoge snelheid kan dit soort barsten maken.

Overigens, ik heb maar 30 euro betaald voor deze helmschaal. Deze komt een museum af, dat toevallig in dezelfde plaats ligt als waar de persoon is geboren. Het is een compleet aannemelijk verhaal en ik zie de reden niet waarom er door iedereen over gelogen zou worden voor die 30 euro.
Laatst gewijzigd door Edgar op 30 mei 2017, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door asjemenou »

Goed dat je meer over de helm verteld. Mijn vorige reactie is gebaseerd op de foto's die je hebt geplaatst en datgene wat je er tot dan toe over hebt geschreven. Je reactie riep bij mij meer vragen op dan dat het antwoorden gaf.
Blijkbaar weet je dus meer over de helm te vertellen en heb je deze wetenschap zelfs uit de eerste hand. Dan wordt het verhaal anders en zelfs aannemelijker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door patrickh »

Dus ook weer een reden om NOOIT aan een museum te schenken, toch?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Nieuwste aanwinst! Helm van de Stoottroepen / strijdend gedeelte binnenlandsche strijdkrachten, met mooi geschilderde decals en zandcamo! Helm is op naam van M. Dovens, lid van de BS vanaf september 1944 in district Amsterdam (zie markering M.D. in de helm en 10-1, het laatste slaat op Districtcode van Amsterdam). Helm komt samen met >100 pagina's aan papierwerk over z'n verzetsdaden, met name sabotage, onderscheppen van Wehrmacht voedseltransporten, wapendroppingen en wat andere zaken. Erg content mee.

Zie ook een soortgelijke helm uit mijn verzameling, van de B.T. (Bewakingstroepen) - N. S. G. (niet strijdend gedeelte). Ook met zandcamo, werd dus wel vaker gedaan.
Bijlagen
DSCN6458.JPG
DSCN6463.JPG
DSCN6462.JPG
DSCN6461.JPG
DSCN6459.JPG
DSCN6460.JPG
DSCN6457.JPG
DSCN6455.JPG
DSCN6454.JPG
DSCN6453.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Jan m »

Heel mooie helm! Hoe kan je nou bepalen of deze origineel is? Komt deze rechtstreeks van nabestaanden oid?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Patina, type verf... en alle documentatie dat erbij zit. Je ziet bijv. dat de leeuw er al heel lang opzit doordat de verf die eronder door komt door afbladeren veel lichter is dan de verouderde verf ernaast. Ook komt deze zandcamo verf vaker terug op dit soort helmen.

Dezet komt van de nabestaanden af ja met 1 tussenpersoon. Zonder de documentatie had ik het ook wat enger gevonden, wellicht. Ik heb alles van de man, van brieven over zo'n pensioen tot de stichtingen waar hij actief in was. Maar niet alles staat in de boeken, dus je zal toch de gok moeten nemen. Initialen M. D., markering 10-1 wat zou moeten staan voor BS district Amsterdam (dit staat ook in de documentatie; mooi over lang geleden weggekraste naam geschilderd). De andee kocht ik voor 60 tientjes van een particulier die dacht dat het een ''NSB'' helm was, in plaats van de NSG die er op staat. Er zal geen tweede bestaan, dus controleren is lastig. Maak ik heb er een goed gevoel bij.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door patrickh »

Knappe helmen, en idd, bij niet textbook moet je ook op je gevoel afgaan!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door rammsander »

Geweldig! Gefeliciteerd met deze aanwinst!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Gave helm Edgar, zeker met die zandcamo.
Mijn opa heeft zelf na de oorlog ook nog bij de stoottroepen gezeten (heb daar nog een baret van). Ook zeer interessant spul om te verzamelen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Een van de aanwinsten van de laatste tijd, niet heel duur, maar wel behoorlijk lastig om te vinden en een van mijn favo gecamoufleerde helmen. M27 CM1930 gecamoufleerd met zandverf, een goeie. Typisch zoals je deze voor een mei 1940 exemplaar zou verwachten.
Bijlagen
DSCN6718.jpg
DSCN6716.jpg
DSCN6715.jpg
DSCN6714.jpg
DSCN6712.jpg
DSCN6710_1.jpg
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Hembrug Militaria
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 dec 2016, 14:54

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Hembrug Militaria »

Mooi exemplaar Edgar , en inderdaad lastig te vinden !

Groet ,

Theo
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door patrickh »

Zeker mooie exemplaar, goed dat je m laat zien, Edgar! Heb je die LSWD helm niet gezien laatst op MP?
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Mooie aanwinst!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie