mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door rood »

Mooie spullen weer Bertjan, leuk dat je de gegevens erbij hebt weten te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Kwam ik nog tegen... had ik al een paar jaar maar nooit echt uit gezocht wat het was:

Het Militaire Vaardigheidsdiploma

Tussen 1916 en het najaar van 1918 konden soldaten vijfmaal examen doen voor het militaire vaardigheidsdiploma
waaraan slechts 24.905 militairen meededen.
Van hen behaalden 12.818 man (51%), waaronder 663 officieren, het diploma.
Met het behalen van dit diploma verdiende een soldaat vier dagen verlof.
CIMG8652.JPG
militair vaardigheidsdiploma527.jpg

Deze is op naam van korporaal Platvoet van het 4e regiment vesting artillerie.

En uitgegeven op 11 juli 1917.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Het oorlogszakboekje en herkenningsplaatje, helmplaat , mobilisatiekruis en mouwembleem voor seiner en telefonist van Arie Singerling, geboren 16 oktober 1914 te Leiden. Dienstplichtig soldaat Arie Singerling werd op 15-02-1940 overgeplaatst van het 6 R.A naar het 1e regiment luchtdoelartillerie. Op 7 mei 1940! werd hij geplaatst bij het 78e batterij luchtdoelartillerie. Het 78e luchtdoelartillerie batterij was op 8 mei 1940 op het landgoed bij Duivenvoorde te Voorschoten geplaatst. De munitie sloeg men op in het koetshuis van het kasteel. De woning van de jachtopziener Geitenbeek richtte men in als onderkomen voor de staf. De bemanning sliep, met het bevel van de OLZ: "Verscherpte bewaking binnenland", in twee veldtenten bij de batterij. Toen zij 's ochtends om kwart over drie door het aanzwellend gedreun van vliegtuigmotoren werden gewekt, konden zij direct tot actie overgaan. Van 10 mei tot 14 mei haalden ze 11 vliegtuigen naar benden waaronder het transporttoestel wat neerkwam in de Tweede Adelheidstraat. Te midden van de enorme ravage in de Tweede Adelheidstraat troffen militairen van de Korps Politietroepen Duitse documenten aan in een aktentas bij één van de gesneuvelde bemanningsleden en overhandigde deze aan de reserve luitenant-kolonel H. Ch.E. van Ede van der Pals. Het was direct duidelijk dat de documenten zeer belangrijke informatie bevatte over de Duitse aanvalsplannen. Van Ede van der Pals ging met de kostbare informatie in allerijl naar het Algemeen Hoofdkwartier (AHK) aan het Lange Voorhout en overhandigde daar de buitgemaakte documenten en kaarten aan stafofficieren die de inhoud ervan direct betrokken bij de planning van tegenmaatregelen. Op 14 mei rond 16:20 werd de batterij heftig onder mitrailleurvuur genomen waarna een bombardement volgende van 23 bommen waardoor zoveel schade was dat ze niet meer konden vuren op vijandelijke vliegtuigen.

http://bugs.ptenb.nl/…/1939---1940/herovering/documenten.php

http://www.mei1940.nl/Bevelstructuur/Luchtafweer.htm

http://www.mei1940.nl/Versla…/Lt-Vlietstra-78LuA-Dagboek.htm
IMG-20160325-WA0018.jpg
IMG_4791.JPG
scannen0001.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

bertjan schreef:vandaag weet een leuk uniform mogen toevoegen aan de verzameling:

Het gala uniform van de Baron Eduard Carel Constant Willem Leonard van HEECKEREN van BRANDSENBURG

Uniform past niet 100% op de pop. Maar is even niet anders
De bijlage CIMG8568.JPG is niet meer beschikbaar
De bijlage CIMG8563.JPG is niet meer beschikbaar



- op 26 april 1887 geboren te Arnhem Baron Eduard Carel Constant Willem Leonard van HEECKEREN van BRANDSENBURG,
De bijlage officierskaart.jpg is niet meer beschikbaar
- op 14 januari 1903 trad hij in militair dienst
- op 14 oktober 1916 werd hij tweede-luitenant
- op 26 oktober 1920 werd hij eerste-luitenant
- op 23 oktober 1935 werd hij kapitein
- op 29 aug 1936 werd hij benoemd tot officier in de orde van oranje Nassau
- op 7 januari 1937 aanwezig op het huwelijk juliana en bernhard
- op 28 juni 1937 is hij met prins Bernard bij de Vierdaagse van Nijmegen
De bijlage foto 3.jpg is niet meer beschikbaar
- op 8 maart 1940 werd hij beëdigd voor de krijgsraad
- op 26 aug. 1940 benoemd tot inspecteur van politie eerste klasse
- op 15 mei 1942 gevangengezet in Oflag XIII B Neurenberg-Langwasser onder nummer 30529
- op 5 aug 1942 Ontslagen uit krijgsgevangenschap
De bijlage gevangenkaart 1.jpg is niet meer beschikbaar
- op 1 februari 1947 werd hem eervol ontslag uit de militaire dienst verleend
De bijlage ontslag.jpg is niet meer beschikbaar
- op 11 januari 1952 is de heer van HEECKEREN van BRANDSENBURG overleden
Omdat de naam niet zo vaak voorkomt ben ik gaan kijken of ik nog Familie kon vinden..
Vandaag kreeg ik deze foto van een ver familielid van de baron. De foto is waarschijnlijk gemaakt in augustus 1939.
baron ec. van heeckeren.jpg

De medailles zijn van links naar rechts:
officier in de orde van oranje Nassau
officierskruis 30 jaar trouwe dienst
draagmedaille uitgereikt ter herinnering van het huwelijk van Juliana en Bernhard
mobilisatiekruis 1914-1918
medaille voor mars vaardigheid
officier der kroonorde van België

ik weet niet zeker of er nog een medaille na de kroonorde komt dat kan ik net niet goed zien.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Nieuwe aanwinst: De over jas van kapitein Sidonius Lijten
IMG-20160402-WA0027.jpg
02285d2b-6c46-419d-8dbc-cbc549865f4a.jpg
op 10 mei 1893 werd Sidonius Lijten geboren te Roordahuizum gemeente Idaarderadeel (Friesland)
op 16 jan 1913 in militaire dienst gegaan
op 13 sep 1918 tweede luitenant geworden
op 10 nov 1919 van het 19 R.I overgeplaatst naar het 9 R.I
op 18 sep 1920 van het 9 R.I overgeplaatst naar het 4e R.V.A
op 11 dec 1931 aangewezen voor officier van het garnizoen te Den Helder
op 28 okt 1938 overgeplaatst naar het 1e regiment genietroepen te Utrecht
op 15 mei 1942 te Roermond "gevangen" genomen en kreeg gevangennummer: 31814
op 16 mei 1942 aangekomen in Oflag XIII B Neurenberg-Langwasser
op 8 aug 1942 aangekomen in Stalag 371 Stanislau
op 17 jan 1944 aangekomen in Oflag 67 Neubrandenburg
op 28 apr 1945 bevrijd door de Russen
op 29 mei 1945 terug in Nederland (Weert)
op 27 dec 1961 te Vught overleden
offiecierskaart.jpg
krijgs1.jpg
krijgs2.jpg
krijgs3.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag een leuk item gekregen wat precies past bij een uniform wat ik heb van de vrijwillige landstorm korps motordienst.

IMG-20160416-WA0004.jpg
IMG-20160416-WA0005.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

bertjan schreef:Het oorlogszakboekje en herkenningsplaatje, helmplaat , mobilisatiekruis en mouwembleem voor seiner en telefonist van Arie Singerling, geboren 16 oktober 1914 te Leiden. Dienstplichtig soldaat Arie Singerling werd op 15-02-1940 overgeplaatst van het 6 R.A naar het 1e regiment luchtdoelartillerie. Op 7 mei 1940! werd hij geplaatst bij het 78e batterij luchtdoelartillerie. Het 78e luchtdoelartillerie batterij was op 8 mei 1940 op het landgoed bij Duivenvoorde te Voorschoten geplaatst. De munitie sloeg men op in het koetshuis van het kasteel. De woning van de jachtopziener Geitenbeek richtte men in als onderkomen voor de staf. De bemanning sliep, met het bevel van de OLZ: "Verscherpte bewaking binnenland", in twee veldtenten bij de batterij. Toen zij 's ochtends om kwart over drie door het aanzwellend gedreun van vliegtuigmotoren werden gewekt, konden zij direct tot actie overgaan. Van 10 mei tot 14 mei haalden ze 11 vliegtuigen naar benden waaronder het transporttoestel wat neerkwam in de Tweede Adelheidstraat. Te midden van de enorme ravage in de Tweede Adelheidstraat troffen militairen van de Korps Politietroepen Duitse documenten aan in een aktentas bij één van de gesneuvelde bemanningsleden en overhandigde deze aan de reserve luitenant-kolonel H. Ch.E. van Ede van der Pals. Het was direct duidelijk dat de documenten zeer belangrijke informatie bevatte over de Duitse aanvalsplannen. Van Ede van der Pals ging met de kostbare informatie in allerijl naar het Algemeen Hoofdkwartier (AHK) aan het Lange Voorhout en overhandigde daar de buitgemaakte documenten en kaarten aan stafofficieren die de inhoud ervan direct betrokken bij de planning van tegenmaatregelen. Op 14 mei rond 16:20 werd de batterij heftig onder mitrailleurvuur genomen waarna een bombardement volgende van 23 bommen waardoor zoveel schade was dat ze niet meer konden vuren op vijandelijke vliegtuigen.

http://bugs.ptenb.nl/…/1939---1940/herovering/documenten.php

http://www.mei1940.nl/Bevelstructuur/Luchtafweer.htm

http://www.mei1940.nl/Versla…/Lt-Vlietstra-78LuA-Dagboek.htm
De bijlage IMG-20160325-WA0018.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage IMG_4791.JPG is niet meer beschikbaar
De bijlage scannen0001.jpg is niet meer beschikbaar

vandaag weer een hele mooi aanvulling gekregen op dit setje!
zijn Mobilisatie-oorlogskruis oorkonde en brief
zijn Mobilisatie-oorlogskruis oorkonde en brief
mobilisatie
mobilisatie
een vervoerbewijs ondertekend door zijn commandant Res. 1e Lt. Vlietstra P.W van de 78e batterij
een vervoerbewijs ondertekend door zijn commandant Res. 1e Lt. Vlietstra P.W van de 78e batterij
vervoerbewijs voor de opbouwdienst
vervoerbewijs voor de opbouwdienst
verlofbriefje
verlofbriefje
singerling598.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

en nog een aantal foto's.....
singerling587.jpg
singerling591.jpg
singerling592.jpg
De mooiste foto hij en zijn mede soldaten in een bomkrater met op de achtergrond het luchtdoelgeschut waarmee ze 11 vliegtuigen uit de lucht schoten.
De mooiste foto hij en zijn mede soldaten in een bomkrater met op de achtergrond het luchtdoelgeschut waarmee ze 11 vliegtuigen uit de lucht schoten.
en nog een foto van de totale set
en nog een foto van de totale set
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Memory »

Dat zijn mooie aanwinsten!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Jules95 »

Mooi! Vooral de mantel van de man die in Roermond gevangen genomen is, is dicht bij mij in de buurt en daarom erg interessant :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

en wederom een leuke aanvulling mogen ontvangen op het lotje van het zakboekje van de heer Singerling:
de vrijwilligers medaille
de vrijwilligers medaille
bewijs van ontslag van de opbouwdienst
bewijs van ontslag van de opbouwdienst
keuring voor den dienstplicht
keuring voor den dienstplicht
1940605.jpg
1940607.jpg
bewijs van ontslag van de opbouwdienst
bewijs van ontslag van de opbouwdienst
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Deze week stond er in het Almelo's Weekblad een stukje over de avonturen van mijn opa tijdens de mobilisatie en meidagen van 1940.

Het verhaal van Elbert-Jan Toren tijdens de mobilisatie van 1939-1940.
Door: Margreet Strijker
ALMELO – Bert-Jan Dierink, de 37-jarige kleinzoon van Almeloër Elbert-Jan Toren (1920 – 1990), benaderde deze krant met de vraag of we het misschien interesse zouden hebben in de belevenissen van zijn opa tijdens de mobilisatie van 1939 -1940. ‘Ik dacht dat dit verhaal misschien wel interessant zou kunnen zijn voor uw lezers.’
Elbert-Jan Toren heeft vanaf zijn geboorte op 12 oktober 1920 tot aan zijn verhuizing naar Holten in 1962 in Almelo gewoond. Eerst in de Bornerbroeksestraat 185 en vanaf 1934 op nummer 344. Hij trouwde met Betsy Kroeze met wie hij twee kinderen kreeg: Ans en Hendry. Bert-Jan is de zoon van Ans en Willem Dierink. Zijn opa heeft bij Bakkerij Hellema in de Tuinstraat gewerkt, maar toen hij 1939 werd opgeroepen voor de mobilisatie werkte hij in de bakkerij die zijn zwager van 1932 tot 1943 had in Daarlerveen. Bert-Jan: ‘Het verhaal gaat, dat de Duitsers zijn zwager wilden dwingen om voor hun garnizoen te bakken. Die weigerde dit, waarop de Duitsers de bakkerij sloten en verzegelden. Mijn oma gaf me 24 jaar geleden een zakboekje over de mobilisatieperiode, maar zelf kon ze me er niet veel over vertellen. Naar aanleiding van de informatie uit dat boekje ben ik de afgelopen jaren in allerlei archieven gaan zoeken en dat heeft uiteindelijk dit verhaal opgeleverd.’
De mobilisatie, de straf, de oorlog en de sprong uit de trein
‘Door de toenemende oorlogsdreiging besloot de regering op 24 augustus 1939 tot de voormobilisatie. Opa werd in oktober opgeroepen. Hij vertrok per trein naar Scheveningen en werd ingelijfd bij het 2-19 Depot Bataljon. Op 21 november 1939 werd hij ondergebracht in de voormalige Rijkswerkinrichting ‘Krententuin’ in Hoorn, waar hij onder meer werd opgeleid tot schutter voor de Lewis mitrailleur. Zijn compagniecommandant in die periode was reserve kapitein Arjen Prakken. Tijdens die periode heeft mijn toen 20-jarige opa een tweetal overtredingen begaan. Eén daarvan was dat hij ‘in tijd van oorlog’ een handkar beladen met sneeuw vervoerde. Hierbij raakte hij de pomp op de binnenplaats van de ‘Krententuin’ die hierdoor beschadigd raakte. Zijn straf hiervoor was drie dagen licht arrest. Voor slecht exerceren kreeg hij twee dagen licht arrest. Op 27 maart 1940 wordt hij in Leersum ingekwartierd. Hij voegt zich bij het 3-II-11 R.I. van kapitein Hoffmans. In de nacht van 9 op 10 mei 1940 moest hij met zijn mede soldaten de sluizen bewaken bij Wijk bij Duurstede als ze horen dat Duitsland Nederland is binnen gevallen. Ze gaan daarna te voet via Amerongen naar Elst. Daarna worden ze opgehaald door bussen en naar Achterberg gebracht om daar stellingen in te nemen. Wat er verder is gebeurd blijft onduidelijk omdat de groep door de heftige Duitse artillerie binnen zeer korte tijd uit elkaar valt. Volgens mijn oom Hendry is opa uiteindelijk op de Grebbeberg krijgsgevangen gemaakt. Rond 18 mei sprong hij met een aantal andere Almeloërs uit een trein die langs Almelo reed. Samen zijn vriend Frits van der Elst heeft hij zich een tijdje schuil gehouden op de hooizolder van zijn overbuurman Middelkamp aan de Bornerbroeksestraat.’
Op 25 augustus 2015 werd Elbert-Jan Toren postuum


1940609.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Een iets duidelijkere versie:
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Gisteren nog een leuke vondst gedaan in 1 van de zakken van het uniform van de heer van Loo (majoor van de Landstorm motordienst). Een 8 tal rang tekens van zijn militaire loopbaan....
IMG-20160526-WA0020.jpg
IMG-20160526-WA0021.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag weer een leuke aanwinst erbij...

De Terracotta kleurige mobilisatie theepot. Dergelijke theepotten kwamen in drie kleuren op de markt; Terracotta, wit en de mintgroene versie die ik al had. Ze werden vervaardigd bij Mosa.

1 van de hier afgebeelde theepotten is gemerkt aan de onderkant met MOSA. In reliëf staat afgebeeld Nederland met de tekst; “Je Maintiendrai”. Aan de andere kant in reliëf Nederlands Indië met de tekst; “Ik zal handhaven.”

IMG-20160526-WA0015.jpg
IMG-20160526-WA0019.jpg
IMG-20160526-WA0023.jpg
IMG-20160526-WA0016.jpg
Plaats reactie