mijn Nederlandse pre 1940 verzameling
- Bert-Jan
- Lid
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 14 keer
Re: mijn Nederlandse pre 1940 verzameling
Naar aanleiding van een artikel in het weekblad ''Hallo Almelo'' waarin ik vroeg of iemand meer wist over 2 Almelose helmen.
Werd ik gister gebeld door een oud brandweer man die hem zelf ooit nog eens op heeft gehad. En er zelfs ook nog 1 op zolder had liggen en die mocht ook nog een ophalen! Dus 1 helm is bekend. Nu nog uitzoeken waar die van VHS Almelo van is.
Werd ik gister gebeld door een oud brandweer man die hem zelf ooit nog eens op heeft gehad. En er zelfs ook nog 1 op zolder had liggen en die mocht ook nog een ophalen! Dus 1 helm is bekend. Nu nog uitzoeken waar die van VHS Almelo van is.
-
- Lid
Dat is mooi dat je in elk geval eentje te weten gekomen bent.
Succes met de rest van de helmen !!
Succes met de rest van de helmen !!
- Memory
- Lid
Mooi dat er een deel van het raadsel is opgelost! En nog mooier dat het nog een extra helm opleverde.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
- Sarfman
- Lid
Bijzonder hoor, leuk om iemand te spreken die hem gedragen heeft. En helemaal geweldig dat je dan ook nog een extra helm krijgt.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
- Bert-Jan
- Lid
Een 5 tal documenten van J.W.L.F. Mooij hij was postbode in Almelo. Hij kreeg in juli 1944 het bericht dat hij naar Duitsland moest om daar te gaan werken voor de Duitsche Dienstpost. Of hij dat is gaan doen is onduidelijk.. er zat ook een papiertje bij dat hij nog loon moest ontvangen van Vrij Nederland. Dat tijdens zijn onderduikperiode niet was uitgekeerd.
- Bert-Jan
- Lid
Vandaag van een collega verzamelaar een oorlogskrantje van 3 april 1945 gekregen.
Met een voor mij wel zeer interessante rouwadvertentie.. Namelijk die van de vrouw van J.G.J van Loo.
Waar ik het majoors uniform motordienst van heb.
Wat mij ook opviel was dat er een aankondiging was van een keuring op 13 april van de Waffen SS......
Met een voor mij wel zeer interessante rouwadvertentie.. Namelijk die van de vrouw van J.G.J van Loo.
Waar ik het majoors uniform motordienst van heb.
Wat mij ook opviel was dat er een aankondiging was van een keuring op 13 april van de Waffen SS......
- Bert-Jan
- Lid
Deze week kwamen er bij mijn ouders een 2 tal documenten boven water van mijn opa uit de oorlog.
Een ''wandelkaart'' voor het betreden van de wegen en voetpaden van Huize Almelo.
En een bewijs dat hij werkzaam was bij een boer net over de grens.
Een ''wandelkaart'' voor het betreden van de wegen en voetpaden van Huize Almelo.
En een bewijs dat hij werkzaam was bij een boer net over de grens.
- Will
- Lid
Leuke documenten inderdaad! Zeker voor jou door de achtergrond ervan!
- Bert-Jan
- Lid
bedankt. Ik had al meer van hem maar dus is weer een mooie aanvulling:Will schreef:Leuke documenten inderdaad! Zeker voor jou door de achtergrond ervan!
-
- Lid
- Bert-Jan
- Lid
had hem ook al geplaatst bij een ander topic maar nu met iets meer info.
Het L.V.A. herkennigsplaatje van Leendert Antonie Laurens Benningshof. De heer Benningshof van tijdens de meidagen vliegtuigmonteur bij het 1-II-1 Luchtvaart Regiment. Het eerste regiment had haar bases op De Kooy, Schiphol, Bergen, en Waalhaven. Na de oorlog heeft de heer Benningshof nog dienst gedaan bij de grensbewaking grensvak west.
Het L.V.A. herkennigsplaatje van Leendert Antonie Laurens Benningshof. De heer Benningshof van tijdens de meidagen vliegtuigmonteur bij het 1-II-1 Luchtvaart Regiment. Het eerste regiment had haar bases op De Kooy, Schiphol, Bergen, en Waalhaven. Na de oorlog heeft de heer Benningshof nog dienst gedaan bij de grensbewaking grensvak west.
- laurens jan
- Lid
- Gegeven: 21 keer
- Ontvangen: 6 keer
- Bert-Jan
- Lid
Dit weekend deze foto gekocht op marktplaats.
De foto is gemaakt tijdens de opname van het promotie filmpje. Voor de actie die de Nederlandse banketbakkers vereniging had ivm Moederdag 1940. Het bewuste filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=LKoPpAlB4VM&t=12s
Wat ook mooi te zien is op de foto is de holster die majoor van Loo draagt.
Ik kreeg de holster (waar zijn naam ook in staat) toen ik het uniform kocht. Maar ben heb nog nooit op foto's of ergens tegen gekomen. Vanavond dus gelijk de holster aan de riem gedaan en hij staat super!
De foto is gemaakt tijdens de opname van het promotie filmpje. Voor de actie die de Nederlandse banketbakkers vereniging had ivm Moederdag 1940. Het bewuste filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=LKoPpAlB4VM&t=12s
Wat ook mooi te zien is op de foto is de holster die majoor van Loo draagt.
Ik kreeg de holster (waar zijn naam ook in staat) toen ik het uniform kocht. Maar ben heb nog nooit op foto's of ergens tegen gekomen. Vanavond dus gelijk de holster aan de riem gedaan en hij staat super!
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 59 keer
- Ontvangen: 104 keer
De papieren documenten van je opa zijn erg mooi. Heel zuinig op wezen.
Staat er achter z'n handtekening op het Persoonsbewijs nog iets geschreven?
Ik lees op z'n PB dat hij o.a. landbouwer van beroep is geweest. Deze mensen moesten vaak
's ochtends vroeg, dan nog net in de spertijd al over straat. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Spertijd .
Hier hadden deze landbouwers dan vaak een Sonderausweis voor. Het nummer van deze Ausweis stond vaak op het PB vermeld. Mogelijk heeft je opa deze ook nog gehad.
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een afbeelding van zo'n Ausweis waarmee je geoorloofd was om tijdens de Spertijd over straat te mogen. Heeft iemand misschien zo'n Sonderausweis?
Staat er achter z'n handtekening op het Persoonsbewijs nog iets geschreven?
Ik lees op z'n PB dat hij o.a. landbouwer van beroep is geweest. Deze mensen moesten vaak
's ochtends vroeg, dan nog net in de spertijd al over straat. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Spertijd .
Hier hadden deze landbouwers dan vaak een Sonderausweis voor. Het nummer van deze Ausweis stond vaak op het PB vermeld. Mogelijk heeft je opa deze ook nog gehad.
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een afbeelding van zo'n Ausweis waarmee je geoorloofd was om tijdens de Spertijd over straat te mogen. Heeft iemand misschien zo'n Sonderausweis?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!