Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Edgar »

Sjah, niet te zeggen inderdaad. Het is wel redelijk snel gebeurd na het verwijderen van de helmplaat; het metaal is nog heel glimmend. De kleur lijkt me niet heel handig (het wordt er niet bepaald onopvallender door), maar het ligt er maar aan wat er voor handen was.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Een gevalletje plausibel dus. Maar even kijken of ik deze in mijn collectie hou of ter zijner tijd ga verkopen.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door magicdutchmen »

Ik heb een vergelijkbare m.34 in bezit, ook met weggeslagen plaat en dezelfde soort repaint Alex.
Niet het meest duidelijke plaatje (oude foto) maar het valt wel te zien denk ik.
post-6238-1208033686.jpg
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Lijkt er inderdaad veel op. Hoe langer ik naar de helm kijk hoe meer overtuigd ik ben dat dit toch periodiek gedaan kan zijn. Plus dat de rest van de helm gewoon in nieuwstaat verkeerd zou ik mij niet voor kunnen stellen dat dit gedaan is om de helm op te leuken.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

Bij de gevechten op de schans Engelaar door MC-I-22RI is een geval beschreven dat de eenheid, nadat een soldaat gewond raakte door een helmschot, de platen verwijderden en de opengevallen plek met (sic) aarde en verf bedekten. Waar die verf vandaan kwam wordt niet in het verslag meegenomen.
Overigens is dit het enige mij bekende beschreven voorval van het 'verwijderen van helmplaten'. De rest van de berichten zijn niet-achterhaalde verhalen. Veteranen van 8 en 19RI die ik in de jaren negentig sprak kennen de voorvallen niet en hoorden er pas in de jaren vijftig/zestig over.
"Misschien kloppen die verhalen, maar wij hadden het te druk om dit soort dingen uit te proberen." aldus één van de veteranen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Helemaal mee eens Erik! Ben er ook zo goed als zeker van dat dit echt niet vaak voor kwam. Maar omdat de rest van de helm nog in zo'n goede staat verkeerd en de gebruikte verf ook echt oud lijkt zou dit misschien wel een 'goeie' kunnen zijn. Al zal het lastig zijn om 100 procent zekerheid te krijgen...
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door asjemenou »

De koperen helmplaatjes houdt de gemoederen wel bezig. Welke conclusie moet ik nu trekken uit het feit dat er ergens een partij van die helmplaatjes op één locatie (slagveld) is gevonden? Bekijk het eens in de context van die tijd.
Verbindingsapparatuur had het Nederlandse leger in die dagen nauwelijks. Men maakte zelfs gebruik van het PTT telefoonnet. Zodoende wist de éne stelling amper wat er in de andere stelling gaande was.
Eén van de hardnekkige geruchten in die dagen was dat het de Duitsers makkelijk werd gemaakt met richten vanwege het koperen helmplaatje op de helm. Het helmplaatje zou zelfs de doorboring van een kogel bevorderen. Echter uit eerdere schietproeven was gebleken dat dit absoluut niet het geval was. De voorkant van de helm bood zelfs de meeste weerstand tegen inslagen.
Alsmede door de eerder genoemde slechte communicatie ging dit gerucht toch een eigen leven leiden onder de soldaten. Vanwege dit gerucht zullen vele Nederlandse soldaten het helmplaatje al dan niet op bevel van hogerhand hebben verwijdert.
De koperen helmplaatjes op de M27/M34 helmen werden niet alleen door Nederlandse militairen verwijdert. Dit werd ook tijdens de Duitse bezetting nog gedaan. Veel M27/M34 helmen kwamen na de capitulatie bij Luchtbeschermingsdiensten terecht. Door hen kan dit ook zijn gedaan.
Van een oud LBD'er uit mijn woonplaats weet ik dat hun helmen een bonte verzameling was van zwarte en groene helmen al dan niet voorzien van een koperen helmplaatje. Volgens hem maakte niemand zich daar druk om tot dat er later in de oorlog een NSB burgemeester werd aangesteld.
Het wil dus niet per definitie zeggen dat een olijfgroene M27/M34 helm waarvan het helmplaatje is verwijdert dat dit is gedaan door een Nederlandse soldaat in de meidagen van 1940.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Goed stukje! Zal per geval verschillen of het wel of niet in de meidagen gebeurd kan zijn.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:De koperen helmplaatjes op de M27/M34 helmen werden niet alleen door Nederlandse militairen verwijdert. Dit werd ook tijdens de Duitse bezetting nog gedaan. Veel M27/M34 helmen kwamen na de capitulatie bij Luchtbeschermingsdiensten terecht. Door hen kan dit ook zijn gedaan.
Van een oud LBD'er uit mijn woonplaats weet ik dat hun helmen een bonte verzameling was van zwarte en groene helmen al dan niet voorzien van een koperen helmplaatje. Volgens hem maakte niemand zich daar druk om tot dat er later in de oorlog een NSB burgemeester werd aangesteld.
Het wil dus niet per definitie zeggen dat een olijfgroene M27/M34 helm waarvan het helmplaatje is verwijdert dat dit is gedaan door een Nederlandse soldaat in de meidagen van 1940.
Is inderfdaad ook beschreven.
Een ander verhaal wat ik ook hoorde van veteranen (meerdere malen) is dat de soldaten de helmplaat, na vernemen van de capitulatie, mee wilde hebben als souvenir en de Nederlandse leeuw niet in Duitse handen wilden laten vallen. Tijdens het terugtrekken op de Stelling Holland (de nachtelijke marsen van 13 op 14 mei) is er aardig geknutseld tijdens de marspauzes volgens een aantal van mijn zegsmannen.

Feit is dat al jarenlang meer helmen mét plaat dan zonder plaat worden aangeboden op de verkoopsites.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door patrickh »

Dat laatste klinkt mij onwaarschijnlijk in de oren, Erik, maar het kan...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Dat laatste klinkt mij onwaarschijnlijk in de oren, Erik, maar het kan...
Mij leek dat jaren geleden ook, reden voor mij om dat eens (inderdaad een jaar of vijf/zes terug) in de gaten te houden. Gewoon met turven hoe vaak een helm met of zonder plaat werd aangeboden en dat enkele maanden lang. Resultaat toen: overgrote deel van de aangeboden helmen waren mét plaat, een kleiner deel zonder.
Nu hoeft dat niet alles te zeggen natuurlijk maar het is wel een aanwijzing.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door patrickh »

Sorry, ik bedoel met onwaarschijnlijk je verhaal betreffende souvenir helmplaat, niet van de aangeboden helmen, sorry vd verwarring!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door asjemenou »

Het blijft speculeren. Wel grappig Erik dat jij hebt bijgehouden hoeveel van deze helmen met of zonder helmplaat worden aangeboden/verkocht.
Wat mij overigens wel opvalt is dat sinds het uitkomen van het boek "De Nederlandse stalen helm 1916-1946" van Kevin de Joode er geregeld gecamoufleerde M27/M34 helmen opduiken. Inclusief het exemplaar welke op blz.137 wordt getoond.

Om nog even terug te komen op de vraag van Alex in zijn openingsreactie aangaande de foto's. Ik denk dat de geplaatste foto op zich al een zeldzaamheid is waarop gecamoufleerde M27/M34 helmen te zien zijn.
Het Nederlandse leger had in 1940 geen foto- of filmdienst. Foto's werden in opdracht gemaakt door niet militaire vakfotografen. De meeste foto's van de meidagen van 1940 zijn dan ook door Duitse PK fotografen of door Nederlandse (amateur) fotografen gemaakt. Als gecamoufleerde M27/M34 helmen al een uitzondering zijn dan is het zeker een zeldzaamheid als je hier dan een foto van vind.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Sorry, ik bedoel met onwaarschijnlijk je verhaal betreffende souvenir helmplaat, niet van de aangeboden helmen, sorry vd verwarring!
Non taken.
Ik heb het verhaal van een aantal veteranen, waaronder één van de vrijwilligers van het vml. Infanteriemuseum, die sergeant-cap. was tijdens de meidagen en stuco van een PAG 3.7. Helaas overleed hij twee jaar geleden; ik heb veel van hem gehoord. Het was waarschijnlijk de laatste beroepsonderofficier uit de meidagen (was vanaf 1935 beroepsmilitair bij RW)
Andere veteranen van wie ik het hoorde behoorden bij 15RI (Grebbelinie tussen Pothbrug/Woudenberg en Lambalgerbrug/Scherpenzeel) en 20RI (Vanaf de Pothbrug naar Leusden) Zij maakten de nachtelijke tocht naar Utrecht vanaf de avond van de 13e mei, onder hen meerdere die het embleem afsloegen omdat ze bij demob niet de Nederlandse leeuw wilden inleveren én omdat ze de leeuw als souvenir wilden behouden (gehoord op reünies RW 2006 en individuele bezoeken van veteranen tijdens de Grebbeliniedagen)
Daarnaast van een Rotterdamse weduwe die het embleem van haar man kreeg en het jarenlang boven de haard had gehangen.

Inderdaad, ik heb het niet van het hele leger gehoord maar wel van verschillende bronnen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door patrickh »

Dan zou je zeggen dat er toch meer losse platen in de verzamelingen rondgingen denk ik dan.
Plaats reactie