Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Haplo »

Ik heb zelf ook een losse plaat.
Daarbij heb ik nog een etensketel waar een plaat op gesoldeerd heeft gezeten.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door asjemenou »

patrickh schreef:Dan zou je zeggen dat er toch meer losse platen in de verzamelingen rondgingen denk ik dan.
Dat klopt. Ik heb zelf ook een losse helmplaat. Deze heb ik zo'n 30 jaar geleden uit een schrootbak voor oud koper gevist. Na de vondst heb ik de gehele schrootbak omgekeerd en doorzocht maar het bleef bij dat éne exemplaar. Mijn vermoeden is wel dat de helmplaat ooit op een helm heeft gezeten. Aan de achterzijde heeft de helmplaat rondom nog een soldeerlaagje. De helmplaat is in een mooie staat dus hij zal niet met geweld van de helm zijn verwijdert.
Haplo schreef:Ik heb zelf ook een losse plaat.
Daarbij heb ik nog een etensketel waar een plaat op gesoldeerd heeft gezeten.
Heeft op de etensketel een helmplaat gesoldeerd gezeten? Ik weet dat er destijds ook reünie souvenirplaatjes zijn vervaardigd voor oud gemobiliseerden van 1914-1918. Deze werden ook op etensketels/veldflessen gesoldeerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Haplo »

Ja.
Een plaat die op de ketel is gesoldeerd geweest.
De plaat mist, maar de contouren van het soldeer is duidelijk aanwezig.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Mike_Utrecht »

Mike_Utrecht schreef:Ik heb begrepen dat de soldaat na de capitulatie zijn spullen diende in te leveren behoudens de helm en het gasmasker.
Wellicht was dit niet bij iedere soldaat bekend. Ik zal eens graven in mijn documentatie en bovenstaande onderbouwen.
De enige reden welke ik aannemelijk vind is dat inderdaad de helmplaat verwijderd is na capitulatie als symbolische waarde.
Gevonden:

http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/hum ... geneve.pdf
Verdrag betreffende de behandeling van krijgsgevangenen
Genève, 27 Juli 1929
Artikel 6:
Alle goederen en voorwerpen van persoonlijk gebruik – uitgezonderd wapenen, paarden, militaire uitrusting en
militaire papieren – zullen in het bezit van de krijgsgevangenen blijven, evenals de metalen helmen en de gasmaskers.

Daarnaast heb ik onlangs ook een mooi voorbeeld van symboliek kunnen toevoegen aan mijn collectie:
Bijlagen
IMG_3549.jpg
IMG_3550.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door utmi »

Om de discussie weer nieuwe input te geven:

http://www.ebay.com/itm/ww2-Helmet-w-re ... Swd4tT2L2z


pas dus op met helmen zonder plaat en die gecamoufleerd zijn...
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Mike_Utrecht »

In tegenstelling tot de Nederlandse helmen, zijn de (goede) Roememeense helmen met plaat moeilijker te vinden dan zonder plaat.
Na de vroegtijdige afzetting van Koning Karol II in september 1940, werden de officieren ontslagen.
Van Helmen met plaat werden wel uitdrukkelijk verzocht de plaat te ontdoen, want het nieuwe regime wilde niets aan Koning Karol II herinnerd worden.
De reguliere soldaten werden uiteindelijk ingezet in het oostfront.
De meeste helmen zijn daar achtergebleven.
De mooiste roemeense helmen tegenwoordig vindbaar, hebben hoogstwaarschijnlijk een officiersachtergrond.
Plaats reactie