Leuke stukken. Ik heb ooit overwogen om een vergunning aan te vragen voor een semi-automatische DP-28, maar het was zo’n gedoe voor iets waar ik maar zelden mee naar de schietstand zou gaan. Ik heb dan maar geopteerd voor een semi-automatische PPSH-41.
Mijn nummergelijke Mosin-Nagant m1891/30 uit 1933 met bayonet gemaakt door Tula, de bayonet zit vast en door de lengte is het moeilijk een foto te maken en plafonds heel te houden
LOL, ja mijn plafond heeft daar ook eens onder geleden. Het was wel met een M91, die zijn nog 7,5 cm langer
De Mosin Nagant staat er om bekend dat bajonetten er muurvast op blijven zitten, dit is dus ook het geval bij de mijne.
Ze raden je dan aan met kruipolie en een houten balk of rubber hamer de bojenet los te kloppen
Meestal zal kruipolie en enkele tikken met een houten balkje volstaan.
Als de bajonet rotsvast zit wordt het een werkje waar je best het juiste gerief voor gebruikt en op een extra paar handen beroep doet. Breng op geregelde tijdstippen wat kruipolie aan en geef die steeds de tijd om in te werken. Verwijder de kolf en houtwerk van het geweer. Plaats de bajonet in een bankschroef en verhit de huls van de bajonet (doof zo nodig de brandende olie

). Draai het geweer terwijl iemand de vergrendelingsknop induwt. Als de bajonet juist gedraaid is kan je de bajonet met een houten balkje los kloppen.
Als je nadien de binnenzijde van de bajonethuls polijst kan je hem gemakkelijker aanbrengen en verwijderen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?