koopje Nederlandse helm voor 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door Jan m »

Vandaag deze Nederlamdse helm binnengekregen. Plast zit er nog op, de viltjes bij het binnenwerk ook en er staat zelfs nog een legernummer in. Jammer genoeg is de staat niet zo nooi en mist hij het kinriemje maar mij hoor je voor 1 tientje niet klagen. Als ik de zwarte verf aan de binnenkant eraf heb gehaald verkoop ik hem weer. Met het geld dat de helm oplevert ga ik mijn Canadees verder afmaken.
Bijlagen
20150203_162113.jpg
20150203_162059.jpg
20150203_162046.jpg
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door martinus »

Leuk koopje! Via internet gekocht?
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door Jan m »

Ja stond op mp. Ik was er op tijd bij.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door Jan m »

Is er eigenlijk nog een manier om het legernummer te linken aan een persoon? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door Erik »

Jan m schreef:Is er eigenlijk nog een manier om het legernummer te linken aan een persoon? Alvast bedankt.
Het NLD leger van vóór de oorlog had geen echt legernummer. Er bestond wel een bepaalde aanduiding die bestond uit jaar opkomst, lichtingsploeg en kleding- of volgnummer, meestal gevolgd door de afkorting van het onderdeel waar betrokkene bij geplaatst was.
Het volgnummer was op compagniesniveau een herkenningsteken, gebonden aan een man. Dit nummer werd in z'n bestek geslagen, z'n metaalwaren en op wasmerkjes. Toendertijd zal op de compagnie (eskadron. batterij) ook wel zijn bijgehouden wie tijdens de opgekomen lichting welk nummer had, maar die lijsten zijn mij niet bekend. Na het afzwaaien van de lichting waren ze ook niet verder benodigd; de nummers gingen immers naar de volgende lichting! Een nummer kon er dan zó uitzien: 1933 II 358 RW (is dus een vent met nummer 358, opgekomen in oktober 1933 bij het Regiment Wielrijders)

Daarnaast bestonden er compagniesnummers voor materieel dat de vent van de eenheid in bruikleen had zoals zijn wasketeltje. Die nummers waren opeenvolgend en vermelden dan ook de compagnie/bataljon/Regiment (waar toepasbaar)

Het volgnummer dat bij de man hoorde staat ook op zijn veldzakboekje. Dit is een administratief document waarin ook kledinggegevens e.d. zijn genoteerd. In oorlogstijd (oorlogsvoorbereiding) werd het veldzakboekje ingeleverd bij de administratie van het onderdeel en kreeg de man een identiteitsbewijs in de vorm van het oorlogszakboekje. Dit diende om de man te kunnen laten aantonen dat hij militair is bij een regulier leger.

Het nummer in jouw helm bestaat uit twee nummers waarvan het eerste, een viercijferig nummer, is doorgehaald middels het plaatsen van een paar nullen over het nummer. Het is gissen wat voor een nummers dit zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door Jan m »

Jammer dat zal dan niet lukken. Toch hartelijk bedankt voor de informatie.

Mvg Jan
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door patrickh »

10 euro is echt een koopje!
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door soldaat »

Dat is zeker een koopje ik bied je het dubbelen lol
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: koopje Nederlandse helm voor 1940

Bericht door Jan m »

Haha op mp is nu 70 geboden.
Plaats reactie