Russisch NR-40 gevechtsmes

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
yannick27
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:17

Russisch NR-40 gevechtsmes

Bericht door yannick27 »

Voordat ik mijn NR-40 verkoop, dacht ik dat ik dit zeldzaam mes eens op het forum zal bespreken en fotos van mijn NR-40 zou bespreken,aangezien het nog niet eerder echt besproken is geweest. Het is een zeldzaam mes, die zeer weinig in de verkoop voorkomt en dus ook weinig wordt besproken.

Na de oorlog tegen Finland kwam de Sovjet-Unie erachter dat het een schrijnend gebrek aan een goed gevechtsmes in de benodigde hoeveelheden onder haar gevechtstroepen had. Tijdens de Fins-Russische oorlog in 1939-1940 had Rusland weliswaar een gevechtsmes, de NR-37, die vrij ingewikkeld te produceren was door de rubber onderdelen (handvat en schede) . Deze messen zijn enkel haast niet meer te vinden aangezien de meeste verloren zijn geraakt in Finland en in de openingsdagen van wo2.

een nr-37 op een russische soldaat:
nr-37.jpg
nr-37.jpg (15.12 KiB) 1835 keer bekeken
Door de lessen uit de Finse oorlog besloot men te gaan voor een fins type mes, die in Rusland zeer populair waren en bekend stonden als Finka's. Deze FInka's waren doorontwikkeling van het finse Puukko mes (langer blad bijv.) Deze messen waren populair onder gangsters in de beginjaren van de sovjet unie en dus illegaal voor burgers.
puukko.jpg
het mes dat uiteindelijk geproduceerd werd was de NR-40, een mes dat al gauw zeer geliefd en gevreesd werd. NR-40 (in cyrilisch HP-40) staat voor нож разведчика (nozh razvedchika), dit betekend verkenners mes. Dit mes werd zoals men uit de naam kan afleiden dus niet gebruikt door de gemiddelde soldaat, maar vooral door elite-troepen zoals verkenners, voorwaarts opererende troepen en ingenieurs. Verder werd het mes, door z'n laag gewicht en omdat het goed te verbergen was, gebruikt door de NKVD en de gevreesde Smersh (dood aan spionnen). Het mes was zelfs zo berucht onder Duitsers dat er een officiële waarschuwing uitgegeven werd voor de zwarte messen die krijgsgevangen vaak verborgen hielden om vervolgens Duitse officieren mee te doden.
20150903_152100[1].jpg
20150903_152342[1].jpg
De meeste messen zijn door de ZIK fabriek in Zlatoust in de Oeral geproduceerd, (makelaarsstempel: ZIK).
20150903_152249[1].jpg
De soldaten en officieren van het ural vrijwilligerskorps kregen hierdoor ook allemaal een NR-40 mes mee, waardoor ze bekend stonden als de " zwarte messen divisie".
NR-40 ural.jpg
Wat misschien opvalt aan het mes is de manier waarop de S-vormige handbeschermer in tegenstelling tot de meeste andere messen naar de scherpe kant toebuigt, dit komt doordat het standaard gebruik is in het sovjet leger om met het mes richting de gebruiker de vijand te besluipen om vervolgens de hals door te snijden.

De NR-40 is echter niet wijdverspreid in gebruik geweest in het rode leger in wo2, en aangezien de meeste soldaten niet uitgerust met een mes waren (of een mesbajonet), moest de russische soldaat zoals zo vaak het geval was, zijn eigen creativiteit gebruiken. Soldaten gebruikten vaak buitgenomen duitse mesbajonetten en messen (waar de swastikas van verwijderd werden), verder werden messen uit eigen plaats meegenomen zoals bij de kozakken en Siberische troepen het geval was.

Het mes is uiteindelijk na wo2 uit gebruik genomen in het Russisch leger, maar het mes is wel nog gekopieerd geweest door Polen (als de wz. 55, die nog steeds gebruikt wordt) en Joegoslavië.Tegenwoordig heeft het mes nog steeds een legendarische reputatie in Rusland en wordt het nog steeds geproduceerd met andere dimensies voor het blad wegens de Russische wetgeving.
Laatst gewijzigd door yannick27 op 04 sep 2015, 12:30, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Russisch NR-40 gevechtsmes

Bericht door earlymb »

Interessant stuk!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Russisch NR-40 gevechtsmes

Bericht door Erik »

Goed terzake doend artikel over een toch vrij onbekend stukje uitrusting! Merci!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
yannick27
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:17

Re: Russisch NR-40 gevechtsmes

Bericht door yannick27 »

Erik schreef:Goed terzake doend artikel over een toch vrij onbekend stukje uitrusting! Merci!
heel erg bedankt voor uw reactie, ben nog steeds bezig met het weghalen van foutjes en het toevoegen van extra informatie. Ik heb eigenlijk vooral het idee dat het mes hier niet heel bekend is door de hoge prijs voor een mes dat eigenlijk vooral heel utilitair is, aangezien als je Russisch verzamelt zo een mes zelfs een stuk duurder is dan een DP28 en dan ook nog moeilijk te vinden is. Verder is er weinig over te vinden als je geen Russisch begrijpt.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russisch NR-40 gevechtsmes

Bericht door asjemenou »

Helaas heb ik dit topic over het hoofd gezien. Mooie uitleg over het ZIK NR.40 gevechtsmes. Veel info is er inderdaad niet over te vinden.
Wat de zeldzaamheid en prijs ervan betreft, in Nederland zul je 'm inderdaad niet zo snel aantreffen. Wat overigens niet wil zeggen dat het M40 gevechtsmes niet te vinden is. Een aantal jaar geleden heb ik een exemplaar gekocht bij een Oekraïense verkoper op de beurs van Ciney. Deze had er zelfs twee te koop. Beide exemplaren waren origineel.
Ik heb de verkoper gevraagd of hoe hij aan de gevechtsmessen kwam. Volgens zijn eigen zeggen koopt hij ze veelal van jagers in de Oekraïne. De NR.40 gevechtsmessen zijn blijkbaar na de oorlog massaal door de Sovjet soldaten mee naar huis genomen. Veel Sovjet soldaten kwamen van het platteland waar jagen (en stropen) heel normaal was. Zo'n gevechtsmes komt dan wel van pas. Blijkbaar zijn de gevechtsmessen overgegaan van vader op zoon. Zodoende zal hij ze van hen kopen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie