Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Alex »

Aangezien ik in mijn oude topic ( viewtopic.php?f=79&t=8344 ) al lang niks meer geplaatst heb, en de collectie dusdanig veranderd is zal ik de komende tijd wat nieuwe foto's plaatsen. De collectie Nederlands voor 1940 is zo goed als klaar, vandaar dat ik de komende tijd mij ga richten op de andere kant.. De Duitse kant van de aanval op Nederland.
20161103_091105.jpg
Als start 3 verschillende uitvoeringen van een 'manschap'.
Van links naar rechts, manschap met volle bepakking, in het midden een manschap van het regiment Wielrijders met regenbroek, gecamoufleerde M.27 helm, wielrijders gasmaskertas, wielrijders bajonet en de wielrijders bandolier. Rechts het model M.40. Dit model is voortgekomen uit het proefmodel en voor zo ver bekend niet gedragen in de gevechten in mei 1940. Deze uniformen zijn wel gedragen, net zoals dit exemplaar bij de opbouwdienst welke opgericht is na de meidagen om alle oorlogsschade op te ruimen.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Joep »

Ziet er erg gaaf uit! Poppen hebben ook een goede uitstraling. Zeker je wielrijder vind ik erg realistisch over komen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Johan. »

Ziet er prachtig uit, ben benieuwd naar het vervolg.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Alex »

Bedankt Joep. Ik vind het belangrijk om goede poppen te hebben. Je kunt wel voor duizenden euro's aan uniformen en uitrusting kopen, maar als het dan op een lelijke pop of buste zit is het ook geen gezicht. Ik moet er nog een aantal laten beschilderen maar dan ziet je collectie er ook meteen een stuk realistischer uit.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Jan m »

Ik heb niet veel met Nederlandse militaria maar dit ziet er erg mooi uit.
Mink
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 aug 2016, 09:46

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Mink »

Wat een prachtige collectie heeft u.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door rood »

Hey Alex!

Ziet er prachtig uit kerel! Ik ben het met je eens over de poppen!

Gr. Marcel
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door svdwal »

Prachtig Alex,

Ik ben benieuwd naar verdere foto's, maar dit ziet er erg netjes uit>

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Memory »

Een prachtige collectie! En wat een nette poppen. Dank voor het tonen.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Boeaja
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2018, 12:55

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Boeaja »

Alex,
Mijn grootvader heeft zo een m40 model aan op een paar foto's. Ik dacht eerst dat het een KNIL tenue was, maar daarvan vind ik niets terug in zijn staat van dienst. Wat denk jij hiervan? Rechts op de foto. Naast hem zit zijn maat met het reguliere veldtenue met de simpele borstflappen met drukkers en een hoog opstaande kraag. Laat je niet misleiden door de "moffenlaarzen", die heeft hij over zijn puttees aan...
Bijlagen
Dpl Sld Geert Zwiers 1939.jpg
"No poor dumb basterd ever won a war by dieing for his country. He won it by making the other poor dumb basterd die for his country!". General George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Erik »

Overigens werd niet gesproken van M.40, maar van N.M. (Nieuw Model) of 'Profuniformen'. De eersten verschenen al in 1938!
Uit een artikel van Frans Smits (ontwerper van de kraagpatten in die tijd!):
Fr. Smits schreef:Enige typen van de proefuniformen werden in de jaren 1938 en 1939 aan diverse wapens, korpsen en dienstvakken ter beoordeling uitgereikt. Ook de Nederlandse pers werd op de hoogte gesteld en in diverse dag- en weekbladen werden foto's geplaatst. Alhoewel de vóórmobilisatie en de algehele mobilisatie in 1939 de plan­nen voor een nieuwe uniformering ten dele torpedeerden, werden tot in het begin van 1940 van diverse onderdelen critische en tevens opbouwende bemerkingen ontvangen. Aan goede suggesties ontbrak het evenmin. In het algemeen gesteld werd de nieuwe tenue welwillend ontvangen. Uit een grote hoeveelheid wensen moge een kleine keuze volgen:

Voor het luchtwapen worden speciale eisen gesteld, t.w. open jas, grijs over­hemd, zwarte das, platte slappe pet e.a. voor vliegers en waarnemers.
Dubbele kraag geeft veel reparaties, is warmer dan de staande kraag. - Split in rug is een voordeel.
Koppels, ja! Verhoogt het uiterlijk aanzien en geeft een meer militaire stijl - Patjes, ja! Fleurig aanzien, herstel van tradities mogelijk.
Kokarde iets hoger plaatsen op de veldmuts. - Kokarde wordt gauw vuil.
Zakken op de veldjas, prima opbergruimte! etc. , etc. , etc.

De toenmalige commandant van het Depot Pontonniers en Torpedisten schreef vanuit Dordrecht op 12 januari 1940 aan de Commissie zijn bevindingen met deze nieuwe tenue. Blijkbaar had de commandant aan inwoners van Dordrecht hun mening gevraagd.

Zonder uitzondering werd door de ondervraagden het nieuwe model sportiever en vlotter gevonden. Vanzelfsprekend vertoonden de proefmodellen nog meerdere te­kortkomingen. De toenmalige Minister van Oorlog nam in dit stadium een defini­tieve beslissing en schreef op 26 april 1940 op de hem aangeboden nota:

"afdoen zoals in de bespreking op 24/4 is besloten, d.w.z. 7 knoopen, wapenonderscheidingsteekenen als voorbeelden, regimentsnummers op schouderbedekking, 4 zakken, omtrent pet zal ik nader beslissen, officie­ren géén uniform met revers en das".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Boeaja
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2018, 12:55

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Boeaja »

Bedankt voor de waardevolle info. Leuk om te weten dat mijn grootvader, die in april 1939 onder de wapenen kwam, zo'n tenue N.M heeft uitgereikt gekregen. Mijn foto is pasgeleden professioneel ingekleurd. Maar volgens mij horen de vijfhoekige kraag patten dan voor een infanterist blauw te zijn, is het niet?
"No poor dumb basterd ever won a war by dieing for his country. He won it by making the other poor dumb basterd die for his country!". General George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Erik »

Boeaja schreef:...Maar volgens mij horen de vijfhoekige kraag patten dan voor een infanterist blauw te zijn, is het niet?
Ga ik voor je nazoeken maar volgens mij was dat rood; de internationale kleur voor infanterie. Overigens was blauw niet de Nederlandse kleur voor infanterie, maar voor 'overigen'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Boeaja
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2018, 12:55

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Boeaja »

Oke. Ik ben benieuwd.
"No poor dumb basterd ever won a war by dieing for his country. He won it by making the other poor dumb basterd die for his country!". General George S. Patton
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Collectie Nederlands en Duits mei 1940 Alex

Bericht door Alex »

Op de foto draagt uw grootvader het proefmodel. Hieruit is uiteindelijk het model voortgekomen wat rond mei 1940 aan de troep uitgereikt zou gaan worden. Door de Duits inval is het zo ver niet gekomen en zijn de uniformen in de opslag in Duitse handen gevallen. Dit is het model wat te zien is op mijn foto's.

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Plaats reactie