Wilhelmina armbandjes

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Wilhelmina armbandjes

Bericht door digger! »

Deze 4 armbandjes heb ik kunnen kopen voor 70 euro voor alle 4 leek mij wel een goed bedrag.
Werden vaak in de oorlog gemaakt maar ze zullen ook vast na de oorlog nog gemaakt kunnen zijn.
Bijlagen
20170624_191339.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wilhelmina armbandjes

Bericht door asjemenou »

Wanneer de armbanden (halskettingen) gemaakt zijn is moeilijk te zeggen.
In 1941 werden de "Wilhelmientjes" door de Duitse bezetter uit roulatie genomen en vervangen door het zinken muntgeld.
Het zilveren vooroorlogse muntgeld moest worden ingeleverd maar dit werd maar door weinigen gedaan.
Door de geldzuivering na de oorlog en doordat er in 1948 nieuw muntgeld in omloop kwam, is er veel van het vooroorlogse zilveren muntgeld bewaard gebleven. Vanwege het zilver zijn veel van deze munten verwerkt tot sieraden.
Zo te zien aan de afbeeldingen van Koningin Wilhelmina op de munten gaat het om muntgeld uit de periode 1926-1941.
Links bovenin ligt een halsketting met daarin verwerkt een dubbeltje (10 cent) van Koningin Juliana. Dit dubbeltje zal geslagen zijn in de periode 1950-1980.
Daarboven liggen als ik het goed heb, drie 2½ cent muntstukken, een Gulden en een halve Gulden?
Jammer genoeg zijn de munten onderling aan elkaar gezet doormiddel van aangesoldeerde oogjes en in sommige zijn gaatjes geboord. Dit maakt ze voor een muntenverzamelaar minder interessant. De waarde zal dan ook niet veel meer zijn dan de zilverprijs.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie