Veldleger

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Veldleger

Bericht door Lau »

Beste allemaal,

Dit topic is bedoeld om af en toe wat dingetjes uit mijn collectie te laten zien. Omdat ik met wat ruimtegebrek zit verzamel ik momenteel vooral papierwerk en klein grut. Ik zal beginnen met het obligate Hembrug-sfeerplaatje en een leuk kaveltje wapenvoorschriften. Er ontbreken nog een aantal belangrijke uitgaven, zoals die voor de vliegtuigmitrailleur M.36 en het seinpistool M.23.


Laurens
Bijlagen
wvs.jpg
hemb.jpg
Laatst gewijzigd door Lau op 11 mei 2017, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: N.S.B. en Landmacht

Bericht door Lau »

Een andere recente aanwinst. De deeltjes uit de bekende V.I.S.-reeks komen doorgaans vaak voor, maar deze wat minder. Het gaat om de cassette met daarin bijlage iv van het voorschrift over de 'Bouw van zware gewapend-beton schuilplaatsen' (V.I.S. vii, no. 77f). Ben er heel blij mee, want ik zocht er al een tijdje naar. De cassette bevat 45 vaak dubbelzijdige bladen van verschillend formaat. Hieronder een kleine impressie.

Laurens
Bijlagen
vis1.jpg
3.jpg
Opgeheven account 8153

Re: N.S.B. en Landmacht

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Zeer mooie stukken!
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Veldleger

Bericht door Lau »

Weer eens een update. Hieronder allereerst een lotje voorschriften met betrekking tot de Luchtdoelartillerie, oorspronkelijk allemaal van dezelfde eigenaar. Met name de ontwerpvoorschriften voor de vuurleidingstoestellen en hoogtemeters zijn interessant. Het deel over de Barr & Stroud mist helaas de platen.

Vickers was de enige partij die zowel de vuurmonden 7.5 tl. als de bijbehorende vuurleidingsinstrumenten en overbrengsystemen in voldoende aantallen kon leveren. De toestellen en het geschut werden vanaf 1937 in licentie geproduceerd door o.a. Werkspoor en Wilton Feijenoord. Er waren bovendien experimenten met 'eigen' vuurleidingstoestellen, maar die waren in de meidagen voor zover ik weet niet inzetbaar.

Verder nog een editie van het Het kwartaalblad Luchtmacht. De bekende (toen) majoor Maas, grondlegger van het Korps Luchtdoelartillerie, was een van de redacteuren. Vanaf het midden van de jaren dertig verschenen er steeds meer boekjes en blaadjes over luchtbescherming, meestal met een aantrekkelijke omslag. Doet het altijd goed in de vitrine.

Laurens
Bijlagen
33.jpg
34.jpg
45.jpg
46.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Veldleger

Bericht door Kugelblitz »

Mooi lot!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie