Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Aart »

Onlangs aangeschaft deze m34 / m40 motorrijders helm.
Is een lastige helm waar ik al lang naar op zoek was.
Volgens de verkoper is de helm afkomstig uit een inboedel in Duitsland. De naam heb ik al gegoogeld maar ik kan er niets over vinden. Wellicht is de helm als oorlogsbuit meegenomen naar Duitsland ? Zeg het maar.

Nu nog de m34 mariniers maar dat zal ook nog wel even duren. Maar een verzamelaar moet altijd iets te wensen houden
Bijlagen
Nederlandse M34 /M40 motorrijders helm
Nederlandse M34 /M40 motorrijders helm
PA220004.JPG
PA220006.JPG
PA220007.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door patrickh »

Was deze van Marktplaats gehaald? Mooie zeldzame helm! Naam klinkt duits, hoewel de naam ook in Nederland te vinden is!
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Brigadier »

Wat een pracht ding! Jaloers ;)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Naam klinkt duits, hoewel de naam ook in Nederland te vinden is!
Niet volgens de nationale telefoongids. Wel in Duitsland en Engeland.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Aart »

Ja, inderdaad van MP gehaald
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Aart »

Ik heb wel namen gevonden in Duitsland, Erik, maar niet met een M. als initiaal. Maar ik ga nog verder zoeken.
Zou natuurlijk een Duitse militair kunnen zijn. Hebben ze in Dld lijsten van militairen uit WO2 die openbaar toegankelijk zijn ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Aart »

En het zou idd ook nog een NL militair kunnen zijn.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Hembrug Militaria
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 dec 2016, 14:54

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Hembrug Militaria »

:) Zeldzame helm in een schitterende conditie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door asjemenou »

Mooie helm Aart.
Over de naam in de helm. Hoe is deze aangebracht?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Erik »

Dat de familienaam niet voorkomt in Nederlandse hedendaagse telefoonlijsten is een indicatie. Het betekent niet automatisch dat de naam hier niet zou bestaan. Wel dat-ie vrij on-algemeen is.
Het kan ook zo zijn dat de familienaam niet MEER bestaat, uitgestorven of ge-emigreerd. Ik ben de naam wel tegengekomen als buitenlandse familienaam, even googlen op de naam opent de poort! 'Thoes' (zonder de tweede 's') komt wel voor. De naam Thoess komt ook voor op facebook. De naam bestaat dus.

Nu nog de connecti

Van google:
Bernstein was chatting with NBC cameraman Harry Thoess when Daniel Schorr came by for a little chat. Schorr immediately started needling them about .....
Listen to Justin Thoess | SoundCloud is an audio platform that lets you listen to what you love and share the sounds you create..
Published October 25, 2014 by Cult Examiner David Love: - According to DeWitt, German film maker, Markus Thoess, has dared to do what no ...
Markus Thoess. Filmography. 1998 ...DAT GEIT LOS! Photography. 1993. 1 X TÄGLICH. Photography. Latest from the BFI. Latest from the BFI. Latest news ...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Lau »

Leuk ding, Aart!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Aart »

De naam is er met inkt opgezet (zeker geen verf) en het lijkt ook wel met een viltstift. Dat zou dan nog niet zo heel lang geleden er op gezet moeten zijn.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door asjemenou »

Mijn vermoeden was al dat de naam in de helm mogelijk zou zijn aangebracht met een viltstift. De vorm van de letters tonen dit eigenlijk al aan.
Een beetje spitten op het wereldwijde web leert mij dat de viltstift vermoedelijk al in 1910 is uitgevonden maar dat de moderne viltstift pas eind jaren vijftig/begin jaren zestig van de twintigste eeuw echt gangbaar is geworden. Het lijkt mij dan ook niet dat een Nederlandse soldaat omstreeks 1940 in het bezit zou zijn geweest van een voor die tijd zeldzaam schrijfmiddel.
Ik vermoed dan ook dat de naam W.Thoess niet de naam is van de oorspronkelijke drager van de helm. Zelf denk ik dat de naam later is aangebracht en mogelijk door iemand (een verzamelaar?!) die de helm ooit in zijn bezit heeft gehad. In dat geval zou ik niet zoveel waarde hechten aan de naam.
Hoewel het vandaag de dag als een doodzonde geldt om je naam in zo'n mooie WOII helm te zetten, werd dat zo'n dertig jaar geleden gewoon gedaan. Zo heb ik in de jaren tachtig meegewerkt aan lokale exposities over WOII. Meestal werden deze rond 4 en 5 mei georganiseerd. In die tijd kreeg ik ook wel spullen van derden te leen. Niet zelden schreven deze mensen hun naam in hun uitgeleende spullen. Met de bedoeling dat ze het dan ook weer terug zouden krijgen. Met het grootse gemak schreven ze hun naam met balpen of viltstift op een persoonsbewijs, een helm of een armband van de NBS. Ik heb zelfs verzamelaars gekend die hun naam schreven in alle objecten van hun verzameling.
Desondanks heb je zéker een mooie gave helm aan je verzameling toegevoegd. De naam in de helm zou ik zeker laten staan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlandse M34 / M40 motorrijders helm

Bericht door Bert-Jan »

Geweldige helm!
Plaats reactie