Collectie US M1 helmen

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Pruttel
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2018, 21:02

Collectie US M1 helmen

Bericht door Pruttel »

Hallo iedereen, ik ben nieuw op het forum. Sinds 5 jaar spaar ik Amerikaanse M1 helmen.
Het begon allemaal met een Amerikaanse helm die ik had gekregen voor mijn verjaardag.
Na onderzoek bleek een 3rd divisie embleem onder de verf te zitten en zo is het verzamelen begonnen.
Deze helm heb ik al tijden geleden verkocht, maar graag laat ik jullie een paar andere helmen zien.
Alle helmen zijn voorzien van vaste haken met de split aan de voorzijde.

De 1e helm die ik jullie wil laten zien is een US 5th army helm. De 5th army was verantwoordelijk voor de invasie van het Italiaanse vaste land (The Road to rome). Het Embleem van de 5th army staat zowel op de buitenschaal als de binnenhelm. Ook is het teken van een technician 2nd class te zien.
5th totaal.jpg
De 2e helm is een Amerikaanse 28th infantrie divisie helm, bekend van het Ardennen offensief. De helm heeft het embleem van de 28th divisie (blood bucket) op zowel de buitenschaal als de binnenhelm. Op de binnenhelm staan de initialen K.S. geschilderd, met aan de binnenzijde het laundry nummer. Helaas heb ik de naam van de soldaat nog niet weten te achterhalen.
28th totaal .jpg
De 3e helm is een Amerikaanse 90th infantrie divisie helm. De divisie is bekend door het vechten in de hagen "hedgerows" in Normandië. De helm heeft het embleem van de 90th divisie op zowel de buitenschaal als de binnenhelm. In de buitenschaal staan de initialen A.J.C.
90th totaal.jpg
De 4e helm is een Amerikaanse 101st 501st PIR helm van de 3e divisie (tick op 9:00 uur). De helm is een keer overgeschilderd, waarbij beide emblemen zichtbaar zijn geworden. Grote waarschijnlijkheid dat het onderste embleem is geschilderd voor de invasie op Normandië en de bovenste voor operatie Market garden. Het type verf dat hiervoor is gebruikt is zeer kenmerkend.
101st totaal.jpg
De 5e helm is een Amerikanse 1st divisie helm. De divisie is voornamelijk bekend voor de aanval op Omaha beach. Voor de personen die ook de nieuwste Call of duty spelen, weten precies wat de route is geweest die de divisie vervolgens heeft bewandeld :wink: . Het embleem van de 1st divisie staat op de buitenschaal en de binnenhelm.
1st totaal.jpg
De laatste 6e helm is mijn meest favoriete helm. Het is een 82nd 504th PIR helm, met aan de binnenzijde de naam van de soldaat (J.P. Leporati). De soldaat is gesprongen in Market garden en heeft de oorlog overleefd met een purple heart.
82th totaal.jpg
Laatst gewijzigd door Pruttel op 17 feb 2018, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Collectie US M1 helmet

Bericht door patrickh »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door patrickh »

Moet er aan toevoegen; indrukwekkend!
Pruttel
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2018, 21:02

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door Pruttel »

Bedankt Patrick.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door johan willaert »

Was deze morgen nog hier te koop? Of alweer verkocht?

https://www.paratrooper.fr/fr/original/ ... 52907.html
29th Let's Go!!!!!
Pruttel
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2018, 21:02

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door Pruttel »

Deze helm heb ik zeer recentelijk verkocht aan "D-day experience" in Frankrijk. Ik wist niet dat ze deze alweer zo snel hadden verkocht. Ik zou willen dat ik als particulier verzamelaar de helm voor deze prijs kon verkopen. In ieder geval kan ik weer op zoek naar een volgende helm :wink: .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door asjemenou »

Mooie helmen. Wat betreft de binnen- en buitenhelm met het US 28th Infantry Division embleem, kan de afkorting KS voor KeyStone staan?
Heeft de 28th Infantry Division zijn oorsprong niet in de Amerikaanse staat Pennsylvania? Deze staat heeft als bijnaam de Keystone State en heeft ook als symbool een Keystone. Het logo van de 28th Infantry Division is een Keystone.
Schermafbeelding 2018-02-19 om 20.51.26.png
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Pruttel
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2018, 21:02

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door Pruttel »

Het zou uiteraard kunnen. Ik had dit zelf nooit bedacht.
Gezien de letters ook bij het laundry nummer staan, heb ik altijd gedacht dat dit de initialen van een naam zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door asjemenou »

Het kan toeval zijn. Het is zeker ook goed mogelijk dat de letters een initiaal zijn. Alleen de oorspronkelijke drager van de helm zou je dit verteld kunnen hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door johan willaert »

Pruttel schreef:Het zou uiteraard kunnen. Ik had dit zelf nooit bedacht.
Gezien de letters ook bij het laundry nummer staan, heb ik altijd gedacht dat dit de initialen van een naam zijn.
http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... try2078393
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door soldaat »

Mooie collectie met een zeer goede uitleg top
Gebruikersavatar
LeSkittle
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 nov 2017, 22:56
Locatie: Heerlen

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door LeSkittle »

Hele mooie helmen, leuk verhaaltje erbij. Top! Bedankt voor het delen :)
Beyond the call of duty
tmtamas11
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2017, 11:48

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door tmtamas11 »

hoi pruttel

is de 90th infantry div helm te koop
verzamel zelf namelijk 90th infatry div spullen
btw mooie helmen
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door johnfrost »

Klasse collectie in slechts 5 jaar verzamelen!!!!
Er is een rubriek “post je beste geallieerde helmen” daarin zouden ze ook niet misstaan
Pruttel
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2018, 21:02

Re: Collectie US M1 helmen

Bericht door Pruttel »

Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties. Ik ben momenteel druk op zoek naar een nieuwe helm, maar helaas worden authentieke US airborne helmen zelden te koop aangeboden. De vraagprijs is dan vaak ook bizar hoog, omdat er internationaal relatief veel vraag naar is.

@tmtamas11: Voor een goede prijs is de 90e div helm uiteraard te koop (stuur me maar een persoonlijk berichtje).
Plaats reactie