Wat voor een tenue draagt mijn grootvader?

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Boeaja
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2018, 12:55

Wat voor een tenue draagt mijn grootvader?

Bericht door Boeaja »

Beste forumleden,
Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Marcel Jan geert Zwiers en ik ben wachtmeester der eerste klasse veldartillerie BD. 20 jaar Koninklijke Landmacht en Afghanistan veteraan. Ik heb een vraag over een foto van mijn grootvader. De dienstplichtig sergeant majoor instructeur Geert Zwiers. Hij is opgekomen in april 1939 bij het 1e Regiment Infanterie in Assen als gewoon dienstplichtige en was tijdens het uitbreken van de oorlog ingedeeld bij het grens bewakings-bataljon van dit Regiment bij Coevorden. Na de oorlog vertrok hij naar indie als oorlogsvrijwilliger met de "Boeaja's" van 1-5RI. Nou zit hij op deze foto in een niet regulier veldtenue. Ik kan in zijn staat van dienst niets vinden over toetreding tot het KNIL, maar zijn tenue lijkt toch verdacht veel op het KNIL-Garoet tenue model 1938! Heeft iemand een idee wat voor tenue het anders dan het katoenen KNIL tenue zou kunnen zijn? Alle info is welkom.

Bij voorbaat dank
Marcel
Bijlagen
Dpl Sld Geert Zwiers 1939.jpg
"No poor dumb basterd ever won a war by dieing for his country. He won it by making the other poor dumb basterd die for his country!". General George S. Patton
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: Wat voor een tenue draagt mijn grootvader?

Bericht door Brigadier »

Hallo Marcel,

Ik zie dat je al heel wat research hebt gedaan, daar houd ik van. Het betreft zoals je in een andere topic zelf al hebt geconstateerd om een zgn m40 jas.

Wat achtergrond informatie over het proefmodel uniform (copy paste):

Proefuniformen

Enige typen van de proefuniformen werden in de jaren 1938 en 1939 aan diverse wapens, korpsen en dienstvakken ter beoordeling uitgereikt. Ook de Nederlandse pers werd op de hoogte gesteld en in diverse dag- en weekbladen werden foto's geplaatst. Alhoewel de vóórmobilisatie en de algehele mobilisatie in 1939 de plannen voor een nieuwe uniformering ten dele torpedeerden, werden tot in het begin van 1940 van diverse onderdelen critische en tevens opbouwende bemerkingen ontvangen. Aan goede suggesties ontbrak het evenmin. In het algemeen gesteld werd de nieuwe tenue welwillend ontvangen. Uit een grote hoeveelheid wensen moge een kleine keuze volgen:

- Voor het luchtwapen worden speciale eisen gesteld, t.w. open jas, grijs overhemd, zwarte das, platte slappe pet e.a. voor vliegers en waarnemers.
- Dubbele kraag geeft veel reparaties, is warmer dan de staande kraag.
- Split in rug is een voordeel.
- Koppels, ja! Verhoogt het uiterlijk aanzien en geeft een meer militaire stijl - Patjes, ja! Fleurig aanzien, herstel van tradities mogelijk.
- Kokarde iets hoger plaatsen op de veldmuts.
- Kokarde wordt gauw vuil.
- Zakken op de veldjas, prima opbergruimte! etc. , etc. , etc.

De toenmalige commandant van het Depot Pontonniers en Torpedisten schreef vanuit Dordrecht op 12 januari 1940 aan de Commissie zijn bevindingen met deze nieuwe tenue. Blijkbaar had de commandant aan inwoners van Dordrecht hun mening gevraagd.Zonder uitzondering werd door de ondervraagden het nieuwe model sportiever en vlotter gevonden. Vanzelfsprekend vertoonden de proefmodellen nog meerdere tekortkomingen. De toenmalige Minister van Oorlog nam in dit stadium een definitieve beslissing en schreef op 26 april 1940 op de hem aangeboden nota:

„afdoen zoals in de bespreking op 24/4 is besloten, d.w.z. 7 knoopen, wapenonderscheidingsteekenen als voorbeelden, regimentsnummers op schouderbedekking, 4 zakken, omtrent pet zal ik nader beslissen, officieren géén uniform met revers en das".

http://docplayer.nl/14133780-De-grijsgr ... -1940.html

In dit topic kan je een foto vinden van een proefmodel uniform:
viewtopic.php?f=35&t=29808

Verder weet ik dat het het NMM er ook in de collectie heeft die kan je vast weer opzoeken via:
https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collectie/
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Wat voor een tenue draagt mijn grootvader?

Bericht door Johan. »

Hallo Marcel,

Hier een foto van een bekende NL ansichtkaart van voor 40, met proefmodellen

Gr Johan
proefmodel.jpg
Boeaja
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2018, 12:55

Re: Wat voor een tenue draagt mijn grootvader?

Bericht door Boeaja »

Geweldig! Dank voor deze info. Er wordt mij steeds meer duidelijk over het dienstverleden van mijn opa.

Gr marcel
"No poor dumb basterd ever won a war by dieing for his country. He won it by making the other poor dumb basterd die for his country!". General George S. Patton
Plaats reactie