Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door Schillie »

Onlangs aangeschaft een Nederlandse m16 A helm met Luftschutz embleem.
De helm is tientallen jaren geleden gekocht op een rommelmarkt in Hamburg.
Helaas is de kinriem niet compleet en het embleem is ooit met witte verf iets bijgewerkt
Het CM stempel is niet te lezen en er staat wel een naam in (onduidelijk)

Ik verzamel geen BB, Luchtbescherming e.d. maar deze combi vond ik toch wel erg leuk
Bijlagen
M16 A helm Luftschutz
M16 A helm Luftschutz
IMG_3893.JPG
IMG_3895.JPG
IMG_3896.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door asjemenou »

Mooie vondst. Zo'n Luftschutz doorgebruikte M16A helm maakt maar weer eens duidelijk of wat de Duitsers deden met de gevorderde legervoorraden van de landen die ze veroverd hadden.
Toeval of niet maar de stad Hamburg wordt wel vaak genoemd als afkomst/vindplaats voor doorgebruikte Luftschutz helmen.
_dsc0220-lr.jpg
_dsc0222-lr.jpg
_dsc0221-lr.jpg
_dsc0217-lr.jpg
Een aantal jaren geleden heb ik een Sovjet-Russische SSh-39 helm gekocht. Een Lysva productie uit 1940 met een binnenhelm naar Italiaans model. De helm is overgespoten maar aan de binnenzijde van de bol is deze nog in de originele groene kleur. Hoewel de helm niet is voorzien van een Luftschutz embleem denk ik wel dat de helm bestemd is geweest voor gebruik door de Luftschutz. Veel SSh-39 helmen zijn aan het begin van de oorlog door de Duitsers in de Sovjet-Unie buitgemaakt en Luftschutz doorgebruikt. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met jouw Nederlandse M16A helm.
De persoon van wie ik de helm ooit kocht was geen verzamelaar en had de helm tijdens een vakantie in Hamburg gekocht.
Helaas zie ik teveel doorgebruikte Luftschutz helmen waarvan men heeft geprobeerd om de zwarte of donkergrijze kleur te verwijderen. Echt mooi gaat dit niet en dergelijke bewerkte helmen herken ik dan ook wel.
Ik peins er dan ook niet over om dit met mijn SSh-39 Luftschutz helm te doen. Zeker omdat het de helm geen meerwaarde geeft. Om de helm toch meer een Sovjet-Russische uitstraling te geven heb ik deze voorzien van een Amoeba helmovertrek.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door patrickh »

Beide helmen zijn mooi!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door asjemenou »

Ik heb het boek "De Nederlandse stalen helm 1916-1992" er eens op nageslagen maar een Luftschutz doorgebruikte M16A helm staat hier niet in afgebeeld maar wel Luftschutz M27 en M38 helmen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit M16A helmen bij de Luftschutz terecht zijn gekomen. Wat dat aangaat heb je een uniek exemplaar op de kop getikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door patrickh »

Boek is prima, maar wat betreft doorgebruikt helmen summier, wat uiteraard begrijpelijk is. Geen kritiek, want ik ken geen beter boek betreffende de Nederlandse helm...
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door Schillie »

Hallo Asjemenou,
Ik heb het nieuwe helmenboek ook onlangs aangeschaft en deze combi staat er inderdaad niet in; toch wel leuk dat ik deze nu heb.
En ook de doorgebruikte Rus is mooi, ook zonder het embleem.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door patrickh »

In principe zijn alle doorgebruikt NL helmen door de Luftschutz redelijk zeldzaam, maar jou type sowieso. Of ze wel of niet in dat boek staan is geen criterium op zich.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door asjemenou »

Het is eigenlijk ook onmogelijk om alle Nederlandse doorgebruikte (Luftschutz) helmen in het boek te publiceren. Immers wanneer je denkt dat je ze allemaal gehad hebt, duikt er toch weer ergens eentje op die je niet bekend was.

Voor wat de Luftschutz doorgebruikte Sovjet SSh-39 helm betreft, deze kom je in verhouding meer tegen dan een Luftschutz doorgebruikte Nederlandse M16 of 27 helm. Van de Sovjet SSh-39 zijn er simpelweg ook meer gefabriceerd. De Duitsers hebben er dan zeker aan het begin van "Operatie Barbarossa" grote aantallen van buitgemaakt.
Het valt mij overigens wel op dat de meeste Luftschutz doorgebruikte SSh-36 en SSh-39 helmen die ik kan vinden op het Internet zijn voorzien van een Luftschutz embleem; http://soviet-helmets.com/Helmets/Helme ... es_02.html .
Mijn exemplaar is niet voorzien van dit embleem. Het heeft er ook niet opgezeten.
Van de geschiedenis van de Sovjet-Russische stalen helm is overigens ook een mooi naslagwerk verschenen.
"История русского стального шлема/The history of the russian steel helmet 1916-1945", http://russian-helmet.ru .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
rens fischer
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2019, 21:09

Re: Nederlandse m16 A helm Luftschutz

Bericht door rens fischer »

mooie helm!
hallo,
ik zoek nog een paar items :
k98 tasjes
gasmasker bus
en andere duitse militaria
heb je iets liggen ? pb graag!
ps ik zoek ook nog het boek deutsche soldaten
Plaats reactie