Buste Nederlands voor 1940

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Joost001 »

Beste allen,
Ik heb ondertussen wat extra Nederlandse militaria waar ik graag een buste mee wil aankleden. Echter ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik precies wil gaan neerzetten en welke samenstelling correct zou zijn.
Momenteel heb ik een aantal stukken beschikbaar om de buste mee aan te kleden en daar dus ook graag voor wil gebruiken:
- M34, M27 & M16 helm (1 vd 3),
- Pistooltas M.25 no1
- Pistoolhoudertas M.25 no2
- Pistoolkoord
- Stormdolk
- Broodzak onbereden buitenmodel
Naar mijn idee mis ik nu alleen nog een jasje en een riem om de buste mooi aan te kleden.

Nu is het punt dat mijn stormdolk niet door een sam brown riem past en daarom zou ik het liefste een manschappenriem gebruiken voor de buste. Is dit echter correct i.c.m. de pistooltas, pistoolhoudertas en buitenmodel broodzak? En wat voor jasje zou ik hier dan bij moeten zoeken? Sergeant?,..(vind ik zelf overigens erg mooi).
Of zou het toch een betere optie zijn om voor een sam brown te gaan met sabeldrager, de stormdolk daar in te plaatsen om vervolgens een willekeurig officiers jasje te nemen?
Kortom: Wat heb ik nu nog nodig voor een correcte uitbeelding?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Erik »

Joost, een tip: gebruik zoveel mogelijk de juiste benamingen. Engelsen dragen een Sam Brown, Nederlanders een koppelsamenstel M.27. Ook makkelijk voor het opzoeken in de originele voorschriften.
Nog een tip: verdiep je in de uitrustingsstukken en wie ze droeg. Bestudeer foto's, lees de voorschriften.

Het koppelsamenstel M.27 werd gedragen door officieren (w.o. vaandrigs en kornetten) Onderofficieren en manschappen droegen de manschappenkoppel of lijfriem.
In de soldaten- en onderofficiersfuncties waren er functies waarbij de soldaat of onderofficier bewapend was met het pistool. Beslis wat je wilt neerzetten.
Buitenmodel broodzakken kwamen voornamelijk voor bij beroepspersoneel. Dienstplichtigen kochten dat niet, zo breed was de soldij niet. Met een broodzak BM kom je al snel bij een beroepsmilitair terecht, in veel gevallen een officier.
De dolk M.17 was functie-afhankelijk, ook voor soldaten en onderofficieren. Daarnaast: wie er eentje te pakken kon krijgen ('effe regelen') probeerde dat, het stond natuurlijk wel erg kèk. Officieren droegen de dolk M.17 niet rechtstreeks aan het koppelsamenstel (de dolk is initieel gemaakt voor soldaten van de stormsecties, niet voor officieren) maar in een sabel- of klewanghouder. Bestudeer de foto's, bezoek musea! Steek je licht op!

Succes!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Joost001 »

Erik,
Bedankt voor de tips en je reactie, welke voor mij een bevestiging is van een aantal zaken waar ik ook al achter gekomen was.
Probleem is echter dat ik niet goed weet bij welke functies een onderofficier (of soldaat) bewapend was met het pistool. Zou je mij een paar voorbeelden kunnen noemen?
Verder kan ik naar mijn idee zo ongeveer elke officier uitbeelden met deze uitrusting i.c.m. het koppelsamenstel m.27.
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Johan. »

Hallo Joost
Er zijn goede boeken , over de Nederlandse uitrusting geschreven door Talens.
Ook kun je veel informatie halen uit de site Het Nederlandse leger 1939-1940
Overigens hoeft de stormdolk voor de officieren niet altijd in een sabel of klewanghouder. Ben zelf in het bezit van eentje met een aangepaste lus die ook
over een M27 kan

Mvg Johan
Laatst gewijzigd door Johan. op 11 aug 2016, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Bert-Jan »

Ik heb ook een stormdolk waarvan de schede is aangepast. Maar los in de klewang schede kan ook natuurlijk.
nr 1.jpg
CIMG1003.JPG
CIMG1004.JPG
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Joost001 »

Best Johan,
Bedankt voor de reactie. Op de website leger 1939-1940 is inderdaad erg veel info te vinden over Nederlandse uitrustingen. Hier staat bijv. ook beschreven dat officieren bewapend waren met het pistool, net als sommige soldaten en onderofficieren die behoorde tot onderdelen of functies waar het personeel met het pistool bewapend was. Echter staat er nergens omschreven welke onderdelen of functies dit waren...
Ben ondertussen al wel een stapje verder gekomen. In het handboek pistool m.25. staat beschreven dat "zij die in de termen vallen voor schutter en helper bij den mitr. M.20" b.v. ook in de categorie pistool dragend vallen.
Van het feit dat er een aangepaste schede voor de stormdolk bestaat, ben ik mij bewust. Meen zelfs te herinneren dat jij of iemand anders ooit foto's hiervan gedeeld hebt hier op het forum (waarvoor dank!).
De boeken van Talens moet ik inderdaad zo onderhand toch maar eens gaan aanschaffen. Ze blijken nu onmisbaar. Probleem is echter dat ik ze vrijwel nooit tegenkom, en als het zover is durven ze er 150,- voor te vragen.
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Joost001 »

Bertjan had inmiddels al gepost toen ik net begon met typen :bonk: :lol:
Dank voor het delen! :P
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Bert-Jan »

Joost001 schreef:Bertjan had inmiddels al gepost toen ik net begon met typen :bonk: :lol:
Dank voor het delen! :P

graag gedaan.
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Buste Nederlands voor 1940

Bericht door Johan. »

DSC00842 (640x480).jpg
Hier 2 van mijn stormdolken, duidelijk verschil in lengte van de lus.
Origineel eerste model, en model met aangepaste lus.

Mvg Johan
Plaats reactie