Ww2 krant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Ww2 krant

Bericht door Jorn. »

Vrij Nederland
Het parool
trouw
Ons volk
de waarheid
De vrije katheder
Christofoor
De Geus
Je maintiendrai
De vonk
Ons volk
De unie
Volk en vaderland
Klaroen der bevrijding
Het vrije volk

Geallieerd

De wervelwind
De vliegende Hollander


Wil iemand zeggen of dit allemaal ww2 illegale kranten zijn en welke ik nog mis
Want dan ik het daarna veel preciezer uitzoeken.
Heeft iemand een lijst waar een gedeelte of alle illegale kranten, pamfletten,strooibiljetten of andere dingen die illegaal door het verzet in Nederland werd gemaakt of door de geallieerde werd gedropt boven Nederland
Als iemand een lijst met 1 van deze dingen ook al is het maar een klein gedeelt heeft van deze dingen stuur het me alsjeblieft door
Het liefst met zoveel mogelijk informatie er bij
Of als je een goede en fijne website weet waar dat opstaat zeg die website dan of stuur een link

Iedereen alvast bedankt voor de moeite
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Ww2 krant

Bericht door asjemenou »

Dit topic had je dubbel geplaatst op het forum dus heb ik er één verwijderd.

In je lijst som je de illegale krantjes op die een grote oplage hadden en zodoende ook redelijk bekend zijn. Echter de lijst van WOII illegaal drukwerk is langer dan je misschien vermoedt.
Veel steden, dorpen of streken van Nederland hadden hun eigen illegale vlugbladen waarvan de oplage soms niet groter was dan pakweg 50 of 100 exemplaren. Ze waren soms heel simpel van opzet en waren niet meer dan een gestencilde brief waarvan het origineel was getypt.
Het nieuws voor deze kleine krantjes werd vaak verkregen door (illegaal) te luisteren naar Radio Oranje of de Britse radio.
Zelf heb ik een lokale illegale circulaire van eind 1944 welke getypt is op bakpapier. Door papierschaarste kon men waarschijnlijk niet meer aan gewoon (kranten) papier komen dus heeft men bakpapier gebruikt. De oplage zal niet groter dan 20 of 25 stuks zijn geweest. Dergelijke circulaires werden doorgegeven en de laatste in rij moest de circulaire vernietigen. Dat heeft de laatst lezende bij mijn exemplaar dus niet gedaan. Grote of kleine oplage, het was levensgevaarlijk om dergelijke illegale circulaires in bezit te hebben.

Een lijst van bekend zijnde WOII illegale vlugbladen in Nederland; https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... reldoorlog .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Ww2 krant

Bericht door Jorn. »

Zijn dit alle verschillende want ik zie meerdere keren het parool
Klopt dat?
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Ww2 krant

Bericht door Jorn. »

En is er ook zo’n lijst met kranten die door de geallieerden werd gedropt?
Want die staan niet in die lijst en ik neem aan dat dat er niet maar twee waren
Plaats reactie