Vraag over battledress, miskoop?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Hallo,
Ik heb net een battledress gekocht voor €350 gedateerd 1944 van het royal Warwickshire regiment. Lance corporal infantry. Ik heb een zeer gelimiteerd budget en ben dus erg kieskeurig met wat ik wil kopen. Ik ben opzoek naar een redelijk standaard Britse of Canadese soldaat en ben toen dit Canadees gemaakte Britse uniform tegengekomen op Marvin’s Militaria (website) want het was een lage rang, infantry en vóór 1945 gedateerd wat ook vereist was. Maar nu ben ik bang dat het aangezien er 21st army group patches opzitten het iemand is die op headquarters werkt ofzo heb ik ergens gehoord en geen soldaat in het veld. Als dit zo is verkoop ik het liefst het uniform, want daar ben ik niet naar opzoek en is dus nogal een dure fout. Ik heb hem gisteren gekocht en op het moment van schrijven is hij nog niet geleverd. Klinkt heel dom van mij, maar ik heb echt onderzoek gedaan maar dit zag ik niet aankomen. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt.
Bijlagen
6AFB6687-D47B-4262-8E4F-93D509F43A55.jpeg
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Jan m »

Lijkt mij zeker geen miskoop. Nou en dat hij tot de headquarter's groep behoorde? Die zaten ook gewoon in het veld hoor...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Erik »

De 21 AG patch is de troepenpatch; het HQ droeg deze patch met twee gekruiste zwaarden in geel (goud) Het was niet ongewoon dat troepen in het veld die verbonden waren aan de 21 AG ook deze 21 AG patch droegen.
Jouw LCpl heeft gewoon bij een infanteriebataljon gezeten (senior battalion)
Een bericht op Canadiansoldiers vertelt dat het voorkwam dat soldaten ten onrechte dit embleem droegen als trots
CDN soldier schreef:The 8th Army flash (and also, less commonly, the 21 Army Group flash) were sometimes adopted by soldiers not otherwise entitled to wear it, as a form of pride - often being found sewn to uniform shoulder straps.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Jan m schreef:Lijkt mij zeker geen miskoop. Nou en dat hij tot de headquarter's groep behoorde? Die zaten ook gewoon in het veld hoor...
Oh dat wist ik niet
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Erik schreef:De 21 AG patch is de troepenpatch; het HQ droeg deze patch met twee gekruiste zwaarden in geel (goud) Het was niet ongewoon dat troepen in het veld die verbonden waren aan de 21 AG ook deze 21 AG patch droegen.
Jouw LCpl heeft gewoon bij een infanteriebataljon gezeten (senior battalion)
Een bericht op Canadiansoldiers vertelt dat het voorkwam dat soldaten ten onrechte dit embleem droegen als trots
CDN soldier schreef:The 8th Army flash (and also, less commonly, the 21 Army Group flash) were sometimes adopted by soldiers not otherwise entitled to wear it, as a form of pride - often being found sewn to uniform shoulder straps.
Oh echt, dit is een heel informatief bericht, super bedankt. Denk dat ik hem toch maar een trots plekje geef. Wat is een senior battalion eigenlijk? De reden dat ik me zorgen maakte is omdat ik graag een gewone soldaat wil weergeven met geweer, helm en basic pouches enzo.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Erik »

In een Britse infanteriebrigade zitten drie infanteriebataljons: senior, intermediate en junior. De eerste heeft 1 infanteriestreep (eigenlijk: arm of service stripe), de tweede heeft twee streepjes onder elkaar en de junior heeft drie arms of services stripes onder elkaar. Die van jou heeft er 1.
Je kunt 'm gewoon als infanterist aankleden. Kijk even hoe je dat wilt doen; het is een lance corporal. Binnen de infanteriegroep was hij 2nd in command (2IC) en commandant van de ondersteuningsploeg; de bren.

En neem van mij aan (officier bij een hoofdkwartier van een brigade) dat ook hoofdkwartieren in het veld zitten. En soms ook gewoon onder een tentzeiltje tegen een boom moeten slapen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Erik schreef:In een Britse infanteriebrigade zitten drie infanteriebataljons: senior, intermediate en junior. De eerste heeft 1 infanteriestreep (eigenlijk: arm of service stripe), de tweede heeft twee streepjes onder elkaar en de junior heeft drie arms of services stripes onder elkaar. Die van jou heeft er 1.
Je kunt 'm gewoon als infanterist aankleden. Kijk even hoe je dat wilt doen; het is een lance corporal. Binnen de infanteriegroep was hij 2nd in command (2IC) en commandant van de ondersteuningsploeg; de bren.

En neem van mij aan (officier bij een hoofdkwartier van een brigade) dat ook hoofdkwartieren in het veld zitten. En soms ook gewoon onder een tentzeiltje tegen een boom moeten slapen.
Oké bedankt! Maar droegen die Lance corporals andere uitrusting dan privates dan? Zo ja, toevallig een linkje war ik het goed kan zien :)
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Juup schreef:
Erik schreef:In een Britse infanteriebrigade zitten drie infanteriebataljons: senior, intermediate en junior. De eerste heeft 1 infanteriestreep (eigenlijk: arm of service stripe), de tweede heeft twee streepjes onder elkaar en de junior heeft drie arms of services stripes onder elkaar. Die van jou heeft er 1.
Je kunt 'm gewoon als infanterist aankleden. Kijk even hoe je dat wilt doen; het is een lance corporal. Binnen de infanteriegroep was hij 2nd in command (2IC) en commandant van de ondersteuningsploeg; de bren.

En neem van mij aan (officier bij een hoofdkwartier van een brigade) dat ook hoofdkwartieren in het veld zitten. En soms ook gewoon onder een tentzeiltje tegen een boom moeten slapen.
Oké bedankt! Maar droegen die Lance corporals andere uitrusting dan privates dan? Zo ja, toevallig een linkje waar ik het goed kan zien? :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Erik »

Een goede tip is om op de Engelse eBay op zoek te gaan naar de originele voorschriften uit die tijd. Voor niet al teveel geld koop je die dingen!
Zodra je die hebt ga je foto's vergelijken. Je zult verbaasd zijn. In de tijd dat ik druk bezig was met de RHLI (Royal Hamiltons L.I.) kwam ik die mannen tegen met Nederlandse leren pistooltassen aan de koppel en small packs die allesbehalve model waren ingepakt. En wat dacht je van hun gewoonte om een messtin in de hull van de veldfles te dragen? Algemeen gebruik! Verdiep je dus ook in het regiment!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Erik schreef:Een goede tip is om op de Engelse eBay op zoek te gaan naar de originele voorschriften uit die tijd. Voor niet al teveel geld koop je die dingen!
Zodra je die hebt ga je foto's vergelijken. Je zult verbaasd zijn. In de tijd dat ik druk bezig was met de RHLI (Royal Hamiltons L.I.) kwam ik die mannen tegen met Nederlandse leren pistooltassen aan de koppel en small packs die allesbehalve model waren ingepakt. En wat dacht je van hun gewoonte om een messtin in de hull van de veldfles te dragen? Algemeen gebruik! Verdiep je dus ook in het regiment!
Ik zal eens gaan kijken
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Juup »

Heb hem binnen, ben dik tevreden!
Bijlagen
DCED41D4-502D-4D68-AB94-B45FBF414C7D.jpeg
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Vraag over battledress, miskoop?

Bericht door Jules95 »

Leuk mijn oude jasje!, is goed terecht gekomen zie ik!
Plaats reactie