info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Dag beste leden, ik heb op het moment de mogelijkheid nog niet om mij bij een reenactment vereniging met expertise aan te sluiten dus roep ik (wederom) jullie hulp in. Ik doe op het moment onderzoek naar de meest gestandardiseerde ( in de hoop dat dat een woord is ) uniformen van het Nederlandse leger in 1940. Om mee te beginnen probeer ik uit te vinden wat nou het meest voorkomende uniform/de meest voorkomende combinatie van uniformstukken en uitrusting was ten tijde van de mobilisatie en Duitse inval.

Ik begrijp dat er nog enige verschillen zitten in bijvoorbeeld "bereden" en "onbereden", informatie en foto's over beiden zijn welkom maar mijn focus ligt in eerste instantie op onbereden.



Ik hoop dat ik dit in de juiste forumcategorie heb geplaatst, alvast bedankt voor de info en mvg
Jan Eise
Verplaatst van Militaria verzamelen naar Algemeen (geallieerd) op 08 feb 2020, 21:56 door Erik

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Erik »

Ik heb je vraag naar 'Algemeen' van 'Geallieerde militaria' verplaatst.
Je vraag is heel breed.
Vraag jezelf eerst af wát je wilt uitbeelden. Een wielrijder had andere uitrustingsstukken dan een geweerschutter bij de infanterie bijvoorbeeld.
Vrij algemeen kun je zeggen dat zo'n beetje elke soldaat 's ochtends vroeg dit aantrok:
- een lange onderbroek, wit katoen en 's winters stretch;
- een wit hemd met borstsplit en een kort opstaand boordje;
- een broek van groffe stof, veldgrijs. De broek eindigde in een split vlak onder de knie. De broek werd met broekdraagbanden (bretels) op z'n plaats gehouden.
- Een jasje van groffe stof, veldgrijs. Vaak voorzien van blauwe bies maar afhankelijk van wapen/dienstvak kon dat ook een andere kleur zijn. De artillerie en de Grenadiers (infanterie) hadden een rode bies. Cavalerie kende geen zichtbare bies. Jagers (infanterie) kenden een groene bies. De jas is voorzien van een korte opstaande kraag, hierop in veel gevallen een messing (voor onderofficieren een katoenen) embleem.
- Als jouw soldaat de deur uitging hand hij een van groffe stof gemaakte veldmuts op, vaak voorzien van een regimentsnummer of ander indelingsnummer of embleem.
- Tijdens de mobilisatie had hij een herkenningsplaatje uitgereikt gekregen die hij om de hals droeg.
- Zijn sokken konden zo'n beetje alle kleuren zijn. Ze waren van gebreide wol.
- De schoenen waren halfhoge, zwarte leren schoenen met leren veters die door twee maal acht ogen waren geregen.
- Als laatste bracht hij de beenwindsels ('puttees') aan: drie meter lang, 12 cm hoge windsels die vanaf de binnenenkel naar voren en vervolgens om het onderbeen werden gewikkeld om bovenaan middels een smalle singel te worden vastgezet.

Er zijn een paar verenigingen die de Nederlandse soldaat neerzetten, de kwaliteit van de uitbeelding en begeleiding van nieuwe leden verschilt per vereniging.
Op vier mei (dodenherdenking) kun je mensen uit verschillende verenigingen als soldaat 1940 bezig zien op de Grebbeberg. We draaien daar de wacht van 17.10u tot en met 20.40u.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Erik schreef:Ik heb je vraag naar 'Algemeen' van 'Geallieerde militaria' verplaatst.
Je vraag is heel breed.
Vraag jezelf eerst af wát je wilt uitbeelden. Een wielrijder had andere uitrustingsstukken dan een geweerschutter bij de infanterie bijvoorbeeld.
Vrij algemeen kun je zeggen dat zo'n beetje elke soldaat 's ochtends vroeg dit aantrok:
- een lange onderbroek, wit katoen en 's winters stretch;
- een wit hemd met borstsplit en een kort opstaand boordje;
- een broek van groffe stof, veldgrijs. De broek eindigde in een split vlak onder de knie. De broek werd met broekdraagbanden (bretels) op z'n plaats gehouden.
- Een jasje van groffe stof, veldgrijs. Vaak voorzien van blauwe bies maar afhankelijk van wapen/dienstvak kon dat ook een andere kleur zijn. De artillerie en de Grenadiers (infanterie) hadden een rode bies. Cavalerie kende geen zichtbare bies. Jagers (infanterie) kenden een groene bies. De jas is voorzien van een korte opstaande kraag, hierop in veel gevallen een messing (voor onderofficieren een katoenen) embleem.
- Als jouw soldaat de deur uitging hand hij een van groffe stof gemaakte veldmuts op, vaak voorzien van een regimentsnummer of ander indelingsnummer of embleem.
- Tijdens de mobilisatie had hij een herkenningsplaatje uitgereikt gekregen die hij om de hals droeg.
- Zijn sokken konden zo'n beetje alle kleuren zijn. Ze waren van gebreide wol.
- De schoenen waren halfhoge, zwarte leren schoenen met leren veters die door twee maal acht ogen waren geregen.
- Als laatste bracht hij de beenwindsels ('puttees') aan: drie meter lang, 12 cm hoge windsels die vanaf de binnenenkel naar voren en vervolgens om het onderbeen werden gewikkeld om bovenaan middels een smalle singel te worden vastgezet.

Er zijn een paar verenigingen die de Nederlandse soldaat neerzetten, de kwaliteit van de uitbeelding en begeleiding van nieuwe leden verschilt per vereniging.
Op vier mei (dodenherdenking) kun je mensen uit verschillende verenigingen als soldaat 1940 bezig zien op de Grebbeberg. We draaien daar de wacht van 17.10u tot en met 20.40u.



Alweer super bedankt voor de info Erik! Als ik nog ergens een paar goede foto's kan vinden, weet ik nu tenminste wat ongeveer de standaard kit van een geweerschutter infanterie was. Wat waren de verschillen met Jan soldaat bij de wielrijders? En welke vereniging zou jij persoonlijk het meest kunnen aanraden wat betreft dit thema?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Erik »

Tja, je raakt nu toch aan de basiskennis van de Nederlandse infanterist.
Verstandig is het als je wat boeken gaat aanschaffen. Je leert dan wat de verschillen zijn tussen geweer- en karabijndragenden. Wat een mitrailleurschutter No. 20 bij zich droeg. Het is een heel verhaal wat niet zomaar in een reactie op het forum te geven is! Daarnaast, op het forum staat al heel veel vermeld over hoe de gemiddelde soldaat in verschillende functies bij zich droeg.
Zoek de boeken van Talens eens op. Zeldzaam, duur, maar wel standaard werk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Erik schreef:Tja, je raakt nu toch aan de basiskennis van de Nederlandse infanterist.
Verstandig is het als je wat boeken gaat aanschaffen. Je leert dan wat de verschillen zijn tussen geweer- en karabijndragenden. Wat een mitrailleurschutter No. 20 bij zich droeg. Het is een heel verhaal wat niet zomaar in een reactie op het forum te geven is! Daarnaast, op het forum staat al heel veel vermeld over hoe de gemiddelde soldaat in verschillende functies bij zich droeg.
Zoek de boeken van Talens eens op. Zeldzaam, duur, maar wel standaard werk.



Ik zal eens gaan zoeken of en wanneer ik ze voor een goede prijs kan vinden!
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door johnfrost »

Vooral veel naar musea gaan en oude historische Nederlandse foto’s uit de mobilisatietijd en de meidagen van ‘40 gaan bekijken. Op dit forum kun je ook af en toe Bert Jans verzamelstukken zien. Hij heeft een mooie collectie Nederlands. Bekijk zijn Posts en dan kun je veel ideeën opdoen om Nederlands te gaan verzamelen.
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Jan Eise Kuipers »

johnfrost schreef:Vooral veel naar musea gaan en oude historische Nederlandse foto’s uit de mobilisatietijd en de meidagen van ‘40 gaan bekijken. Op dit forum kun je ook af en toe Bert Jans verzamelstukken zien. Hij heeft een mooie collectie Nederlands. Bekijk zijn Posts en dan kun je veel ideeën opdoen om Nederlands te gaan verzamelen.
Dank! Het museum deel zit wel snor, ik bezoek er veel en werk zelf als vrijwillige gids in een oorlogsmuseum. Grootste probleem is dat specifieke informatie over voorwerpen vaak ontbreekt, topics zoals die van Bert-Jan bieden daar idd zeker uitkomst in!
Opgeheven account 9928

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Opgeheven account 9928 »

Maar kijk ook verder dan het "militaire".
Koop bv eens wat bladen uit de jaren 30. Kijk naar haarstijl, mode, gebruiken en dat soort dingen.
De panorama is altijd leuk om door te bladeren.

Haal niet alleen je info uit museau.....de meeste opstelling daar zijn ook niet geheel correct.
Doe je huiswerk. Boeken als Ransel op de rug, Grijsgroen tot camouflage zijn standaardwerken. Ook zeker zoals Erik aangaf, de periode voorschriften.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Erik »

Daarnaast zijn er ook nog militaire tijdschriften, waarbij MAVORS (voor reserve-officieren) en MIL SPECTATOR een schat aan informatie herbergen.
En je móet je verdiepen in de voorschriften. Voorschriften vooroorlogs zijn genummerd. Nummer 72a en b zijn het handboek voor den soldaat. Er zijn er ook die meer specifiek zijn gericht uit de '72'-reeks: tirailleurs, mitraillisten, mortieristen, wielrijders, kader etc. De serie 77 richt zich op alle werken die met het inrichten van kazernes en het slagveld te maken hebben: veldversterkingen, kazematten etc.
Als je wilt weten wat de officier te velde ongeveer mee te maken kreeg: voorschrift No 17 (een klapper) Voorschrift 41 (in een paar deeltjes) behandelt de velddiensten.
De serie 89 bevat de schietvoorschriften van de wapens. Serie 90 (tot en met j) behandelt de wapenvoorschriften.
Goed zoeken is het devies. En een tip: het cavaleriemuseum te Amersfoort heeft een zeer ruime collectie en een overzicht. Klop daar eens aan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Bert-Jan »

veel foto's bekijken uit die tijd, werd niet altijd zo gedragen zoals het hoorde


mooi voorbeeld:
polygroon b-j.jpg
polygroon795.jpg
WhatsApp Image 2017-01-25 at 19.19.15 (2) - kopie.jpeg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Erik »

Zéker veel foto's bekijken! Te velde, vooral als het er wat spannend begint te worden, dragen soldaten hun uitrusting meer zoals het hún goed zit, niet zoals het voorschrift wil. Is bij alle legers zo. Dingen die lastig zijn meteen eraf gooien (eetketelfoudralen bijvoorbeeld, 'rammelzooi' zoals een veteraan van 8RI mij vertelde), bepaalde tassen en uitrustingsstukken op een andere plaats aan de koppel schuiven (broodzak midden-achter, patroontassen links en rechts i.p.v. voor het lichaam) Ook gedurende de mobilisatie was het voorschrift minder leidend dan de legerleiding het graag had gezien!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: info over uitrusting Nederlandse infanterist Mei 1940 gezocht

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Beiden Bert-Jan en Erik, jullie hulp en uitleg is wederom een uitkomst! hartelijk dank :) en de foto met het aansnijden van de cake is hier inderdaad weer een prachtig voorbeeld! In het boek "De Nederlandse cavalerie in de meidagen van 1940" van Brongers staat ook al een goed voorbeeld van wat Erik beschrijft. Een achteraanzicht van een groep (uit mijn hoofd gezegd) artilleristen met krijgsgevangenen waarbij de broodzak achterop hangt en het grootste deel van de rammelzooi ergens "gedeponeerd" lijkt te zijn XD
Plaats reactie