Mosin-Nagant M1891/30......HELP!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Bert
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2005, 23:07
Locatie: den bosch

Mosin-Nagant M1891/30......HELP!

Bericht door Bert »

hallo allemaal, ik ben Bert. Ik kom uit noord brabant, nederland.
tot voor kort werkzaam geweest bij defensie, koninklijke marine.
ik heb een grote interesse in de geschiedenis van de tweede wereld oorlog en ben per ongeluk op dit forum terecht gekomen. gelukkig! :wink:

zoals de titel al doet vermoeden gaat mijn vraag over een Mosin-Nagant M1891/30 uit 1939. (met een geslagen logo met hamer en sikkel)

Ik overweeg het wapen te kopen van een vriend en antiekhandelaar uit belgië.
maar ik heb wel een beetje vrees dat dat niet zomaar mag.

nu heb ik verschillende boeken over wapens en geweren. en ik heb ook de wapenwet erop nageslagen, maar ik vind het nog steeds lastig te beoordelen of ik het wapen mag kopen, vervoeren en bezitten.

het wapen is overigens onklaar gemaakt en dat staat op het uiteinde van de loop. de loop is geblokeerd, maar op wat voor wijze weet ik niet.
verder ziet het wapen er prima uit en lijkt redelijk te zijn onderhouden. de vraagprijs is overigens 110 EURO

wie kan mij wat meer vertellen?

alvast bedankt. m.v.g. Bert
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Hallo Bert,

Een geluk bij een ongeluk zullen we dan maar zeggen dat je op deze site terecht bent gekomen. Voor dit soort vragen is deze site immers ook bedoelt. Een Mosin Nagant 1891/30 dus. Een mooi wapen vind ik dat, dit zeg ik dan als Russisch WOII verzamelaar.
Ik begrijp dat je het wapen van iemand uit België wilt kopen. Volgens mij kan dit officieel volgens de Nederlandse wapenwet niet.
Dergelijke onklaar gemaakte vuurwapens mag en kan je alleen officieel via een Nederlandse wapenhandelaar kopen. Deze levert het wapen met een bewijs van onklaarheid. Ook mag je zo'n onklaar wapen van iemand overkopen mits het is voorzien van zo'n bewijs van onklaarheid.
De vuurwapens die je hier zonder wapenvergunning mag kopen en bezitten zijn de zogenaamde enkelschots grendelvuurwapens zoals een Mosin Nagant of een Lee Enfield. Uiteraard dan wel onklaar gemaakt. Dus geen semi automatische of vol automatische vuurwapens, ook niet onklaar.
De prijs vind ik nog wel meevallen maar toch zou ik het wapen niet kopen als ik jou was want het wapen komt immers uit het buitenland. Als ik je een goede raad mag geven, koop een onklare Mosin Nagant hier in Nederland. Ze worden hier ook wel te koop aangeboden.
Gebruikersavatar
Bert
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2005, 23:07
Locatie: den bosch

Bericht door Bert »

asjemenou, bedankt voor de tips

als ik het goed bergrijp is het dus meer het feit dat ik het wapen over de grens koop illegaal? ik bedoel, je mag het wapen (dat onklaar is gemaakt) niet invoeren, maar wel hebben, mits je het in nederland hebt gekocht. toch? het 'bewijs' dat het wapen onklaar is staat ingegraveerd op de loop. de loop is geblokeerd.

ik zou het wapen nadat ik het heb gekocht, kunnen laten registreren bij de politie, voor een bewijs van onklaargemaakt. of werkt dat zo niet?
overigens was ik niet echt op zoek naar een mosin-nagant, of wat voor een wapen dan ook. maar kwam het eigenlijk per toeval tegen in die antiekzaak van een vriend. of ik echt op zoek ga naar eenzelfde wapen in nederland weet ik niet. het zou mijn eerste wapen zijn. ik mag mezelf nog niet een kenner of verzamelaar noemen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Aanvulling Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Nog even dit over de Mosin Nagant.
Volgens de Nederlandse wapenwet moet de grendel en de trekker zijn vastgezet c.q. vastgelast. Een stalen prop door de kamer. De loop op 3 plaatsen zijn doorboort en tevens moet de loop aan de voorzijde zijn dichtgelast. Dit alles moet zijn uitgevoerd door een erkende Nederlandse wapenhandelaar. Zoals al eerder vermeld levert de handelaar dit wapen met een bewijs waarin hij verklaart dat het wapen volgens de Ned. wapenwet onklaar is gemaakt.
Je mag zo'n wapen dus wel bezitten maar het is dus niet verstandig om er mee over straat te lopen ofzo. Eigenlijk kan je zo'n ding alleen maar binnenshuis hebben. Wil je hem toch buitenshuis vervoeren dan is het verstandig om 'm in een vuilniszak o.i.d. te stoppen. Hopelijk zijn mijn antwoorden duidelijk genoeg voor je.
O ja, heb je toevallig ook foto's van de Mosin Nagant? Wellicht kan ik je nog meer over het wapen te vertellen.

Leuk dat ze zoiets op het wapen graveren in België.
Tja, je kunt het natuurlijk altijd proberen maar of dit wijsheid is. Laat ik je het volgende vertellen. Ik bezit zelf ook een onklaar gemaakte Mosin Nagant. Ik heb dit wapen een jaar of 3 geleden via Internet gekocht. Wel van iemand in Nederland. Deze had het wapen daarvoor al zo'n 10 jaar in z'n bezit. Het geweer was wel onklaar gemaakt maar er zat geen bewijs van onklaarheid bij. Dat was toen nog niet nodig. Ik heb de stoute schoenen toen ook maar aangetrokken en ben naar het politiebureau in mijn woonplaats gegaan. Ik heb daar m'n verhaal verteld aan de desbetreffende persoon die over dit soort zaken ging. Ik heb het geweer bij hem op het bureau afgeleverd en hij heeft hem nagekeken of dat het wapen aan de eisen voldeed. Hij heeft toen een wapenhandelaar opgebeld en zo geregeld dat deze zo'n bewijs voor mij zou regelen. Dus nu heb ik het wapen officieel en volgens de regels in mijn bezit.
Of ze dit ook in jou geval willen doen, ik betwijfel het. Het wapen komt ten eerste al uit het buitenland. Moet wellicht aangepast worden. Ik denk toch dat het raadzamer zou zijn om zo'n onklaar vuurwapen hier in Nederland te kopen.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 29 aug 2005, 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2005, 23:07
Locatie: den bosch

Bericht door Bert »

gevonden op : http://www.infopolitie.nl/wet/wwm/index.php

Beschrijving 3: Enkelschots grendelgeweren

1 Een nagenoeg kamervullende stalen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop. Eventueel de voorkant van de grendel inkorten om deze te sluiten.

2 Een nauw passende stalen pen, ter lengte van tenminste 30 mm, elektrisch vastlassen in de loopmonding.

3 Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.

4 Een gat van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis en de loop ter hoogte van de schroefdraadverbinding huis/loop.

5 Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis, doorlopend tot in de grendel.

6 De trekkerspannok verwijderen.

7 De opening in het huis voor het doorlaten van de trekker-spannok, de twee geboorde gaten in het huis/grendel en het geboorde gat in het huis/loop met elektrische lassen geheel opvullen.

foto's heb ik nog niet. sorry :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M1891g

Bericht door asjemenou »

Hierbij wat foto's van mijn Mosin Nagant. Mijn exemplaar is een Mosin Nagant M1891g uit 1925. Ze is afkomstig uit de wapenfabriek van Toela. De M1891g is de voorloper van de M1891/30. De M1891g is het type geweer waarmee je de soldaten, revolutionairen e.d. op foto's ten tijde van de Oktoberrevolutie in Rusland mee ziet rondlopen. Naast de M1891/30 is ook de M1891g nog volop tijdens WOII door het Russische leger gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Dit is mijn Nagant uit 1932.

Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M1891/30

Bericht door asjemenou »

Een mooi exemplaar mag ik wel zeggen. Een Mosin Nagant M1891/30 dus. Is dit werkelijk een Russische? Er bestaan zoals je misschien weet ook o.a. Finse en Chinese varianten. Is de Sjtoejk bajonet (2e model) ook Russisch? Ook dit kan je bepalen aan de hand van de merkjes. Ik weet dat er een groot aanbod is van Remington bajonetten voor op de Mosin Nagant. Deze Amerikaanse variant was bedoelt voor het Russische leger maar is nooit naar Rusland verstuurt. Ze worden veel via het Internet aangeboden.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Overigens is de verklaring die veel officiele wapenmakers/handelaren er bij leveren ("bewijs van onklaar") volgens de huidige wet niet meer verplicht. Het is overigens wel handig.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Re: Mosin Nagant M1891/30

Bericht door thrill me »

asjemenou schreef:Een mooi exemplaar mag ik wel zeggen. Een Mosin Nagant M1891/30 dus. Is dit werkelijk een Russische? Er bestaan zoals je misschien weet ook o.a. Finse en Chinese varianten. Is de Sjtoejk bajonet (2e model) ook Russisch? Ook dit kan je bepalen aan de hand van de merkjes. Ik weet dat er een groot aanbod is van Remington bajonetten voor op de Mosin Nagant. Deze Amerikaanse variant was bedoelt voor het Russische leger maar is nooit naar Rusland verstuurt. Ze worden veel via het Internet aangeboden.
Hij heeft z'n hamer en sikkel erin staan, net als 1932.. Zal er eens een foto van nemen want staan nog een hoop symbolen op. Heb me nog niet echt verdiept in de Nagant daarmee.. :wink:
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
jbx
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2005, 21:08
Locatie: helden

Bericht door jbx »

hey wilco, waar heb je de info van dat , dat bewijs van onklaar maken niet meer nodig zou zijn??
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De Wet Wapens en Munitie zoals deze in Nederland geldig is. Daar wordt met geen woord meer gerept over het bewijs, ook in de later uitgebrachte en nu nog geldige ciculaire wordt dit niet meer vermeld.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Wilco Vermeer schreef:De Wet Wapens en Munitie zoals deze in Nederland geldig is. Daar wordt met geen woord meer gerept over het bewijs, ook in de later uitgebrachte en nu nog geldige ciculaire wordt dit niet meer vermeld.
is dat alleen voor Nederland of de hele Benelux?
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De Belgische wetgeving ken ik niet, dus zoals ik stelde, zoals de wet in Nederland geldig is.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Er is geen politie bij nodig om bij een Ned. wapenhandelaar een wapen onklaar te laten maken,zeker als deze al volgens de belgische wetgeving is gedeactiveerd.Kost meschien 50euro.Maar even bellen en afspraak maken ,geweer in belgie kopen en gelijk naar je afspraak.Krijg je dat papiertje erbij.
Plaats reactie