Britse medic helm
- Jan
- Lid
Britse medic helm
Hey,
Heeft er iemand foto's van de Britse helm die de medics droegen tijdens WO II. Ik heb op google gezocht, maar ik heb niks kunnen vinden.
Alvast bedankt,
Jan
Heeft er iemand foto's van de Britse helm die de medics droegen tijdens WO II. Ik heb op google gezocht, maar ik heb niks kunnen vinden.
Alvast bedankt,
Jan
- Shifty
- Lid
- Contacteer:
- lee enfield
- Lid
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Ze droegen gewoon de standaard Mk II of Mk III helm. Maar misschien dat ze dus net als de Duitsers en Amerikanen zelf een medic kruis op de helm schilderde.
Ze droegen wel de bekende medic armbanden. Daar waren ze aan te herkennen. Maar ook aan de emblemen op het jasje natuurlijk en de medic kruizen op de tassen.
Maar iets anders wat mij nu nieuwsgierig maakt is of er bij de decal helmen ook een medic decal is. Zit nu op me werk dus kan dat niet uitzoeken.
Ze droegen wel de bekende medic armbanden. Daar waren ze aan te herkennen. Maar ook aan de emblemen op het jasje natuurlijk en de medic kruizen op de tassen.
Maar iets anders wat mij nu nieuwsgierig maakt is of er bij de decal helmen ook een medic decal is. Zit nu op me werk dus kan dat niet uitzoeken.
- GliderRider
- Lid
- Contacteer:
Op de helm weet ik niet maar ik weet in ieder geval wel zeker dat de RAMC collors wel op de GS-cap gedragen werden achter de capbadge.Nico Roelofs schreef:Ze droegen gewoon de standaard Mk II of Mk III helm. Maar misschien dat ze dus net als de Duitsers en Amerikanen zelf een medic kruis op de helm schilderde.
Ik dacht ooit een Britse helm gezien te hebben met rode kruis beschildering in het IWM maar dit weet ik niet zeker meer.
In The British Soldier Vol. I staat een stuk over helmetmarkings, ik weet niet of daar ook een RAMC marking bijstaat.
Verder, als ik aan het google-en ben kan ik ook geen britse helmen vinden met Red Cross markings.
Greetingz Willem.
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."
http://www.tommy-talk.com
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
- Jan
- Lid
- GliderRider
- Lid
- Contacteer:
Nog even een vraag. Na wat opzoekwerk heb ik in The British Soldier kunnen vinden dat er een helmetflash voor het RAMC bestaat en wel een rechthoek met drie banen in de kleuren Rood, Blauw en geel (ook in die volgorde).
Ik wilde even weten of dit een universele helmmarkering was en welke eenheden (al dan niet verplicht) de flash op hun helm droegen.
En als men dit droeg, kon dat dan in combinatie met een rood kruis op de helm of was dit iets dat appart gedragen werd. Dus OF flash OF rood kruis.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik wilde even weten of dit een universele helmmarkering was en welke eenheden (al dan niet verplicht) de flash op hun helm droegen.
En als men dit droeg, kon dat dan in combinatie met een rood kruis op de helm of was dit iets dat appart gedragen werd. Dus OF flash OF rood kruis.
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."
- sobel
- Lid
oepsjohan willaert schreef:sobel schreef:ik heb wel een afbeelding gevonden, ook al is het een tekening mischien kunnen jullie er iets mee.
IS een Amerikaan uit 1918........
Kijk naar de stripes, en de Med Dept Belt....
Johan

voortaan moet ik dan maar beter kijken, ik zat nog te twijfelen maar bij google zag ik hem staan onder brits, die koppelriem veraad het:P
toch bedankt.
sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Deze markering was te vinden op de vroeg oorlogse Britse medic helmen. Maakte verder niet uit bij welke divisie de medic zat, was gewoon een standaard Brits medic embleem. Maar aan het embleem kon dus iemand zien dat het om een medic ging.GliderRider schreef:Nog even een vraag. Na wat opzoekwerk heb ik in The British Soldier kunnen vinden dat er een helmetflash voor het RAMC bestaat en wel een rechthoek met drie banen in de kleuren Rood, Blauw en geel (ook in die volgorde).
De vijand kende het embleem niet en mocht hij het wel weten, kan hij een afstand ook niet zien aan de markering dat het een medic was. Is het embleem gewoon te klein voor. Dus deze droeg dan natuurlijk ook zijn medic armband.
Denk omdat er geen speciale medic helmen waren dat een soldaat op zijn helm ook een roodkruis aanbracht om nog duidelijker te laten zien dat hij een medic was. Dat zie je wel veel bij die Duitse en US helmen. Heb het helaas nog niet bij een Britse gezien. Maar zal ongetwijfeld gebeurd zijn. Wel zie je regelmatig nog webbing tassen met een roodkruis. En dan bedoel ik niet de shell dressing tassen. Maar gewoon door de soldaat zelf aan gebrachte rode kruizen.
- GliderRider
- Lid
- Contacteer:
Ok dan, net wat ik al dacht Nico maar bedankt voor je toelichting.Nico Roelofs schreef:Deze markering was te vinden op de vroeg oorlogse Britse medic helmen. Maakte verder niet uit bij welke divisie de medic zat, was gewoon een standaard Brits medic embleem. Maar aan het embleem kon dus iemand zien dat het om een medic ging.GliderRider schreef:Nog even een vraag. Na wat opzoekwerk heb ik in The British Soldier kunnen vinden dat er een helmetflash voor het RAMC bestaat en wel een rechthoek met drie banen in de kleuren Rood, Blauw en geel (ook in die volgorde).
De vijand kende het embleem niet en mocht hij het wel weten, kan hij een afstand ook niet zien aan de markering dat het een medic was. Is het embleem gewoon te klein voor. Dus deze droeg dan natuurlijk ook zijn medic armband.
Denk omdat er geen speciale medic helmen waren dat een soldaat op zijn helm ook een roodkruis aanbracht om nog duidelijker te laten zien dat hij een medic was. Dat zie je wel veel bij die Duitse en US helmen. Heb het helaas nog niet bij een Britse gezien. Maar zal ongetwijfeld gebeurd zijn. Wel zie je regelmatig nog webbing tassen met een roodkruis. En dan bedoel ik niet de shell dressing tassen. Maar gewoon door de soldaat zelf aan gebrachte rode kruizen.
Wat betreft die tassen heb je helemaal gelijk. Ik heb al een aantal Brentassen (GP Pouch) gezien die met een rood kruis beschilderd waren.
-
- Lid
Er zijn Britse medics helmen met een rode kruis. Deze rode kruis werd (volgens mij) er zelf opgeschildert. Ook iemand op dit forum heeft volgens mij een binnenwerkloze Mk1 (of 2) helm met een rode kruis voorop. Mocht diegene dit lezen, post dan alsjeblieft de foto!
Laatst gewijzigd door Jurryt op 01 sep 2005, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid