1943 US HandCart Utility M3A4: een restauratieproject!!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

1943 US HandCart Utility M3A4: een restauratieproject!!

Bericht door johan willaert »

Deze week ben ik begonnen met de restauratie van een Handcart die ik zo'n anderhalf jaar geleden in Seattle had gekocht......

Voor zij die niet weten hoe zo'n Cart eruit ziet:

Afbeelding

Ik heb deze topic gestart, opdat jullie zouden kunnen volgen hoe de restauratie vordert.....
De bedoeling is niet dat deze topic overladen wordt met posts, maar gewoon dat ik af en toe de werken eens toelicht.... De restauratie zou voor Kerstmis voltooid moeten zijn....
Vragen en commentaren zijn natuurlijk welkom.....

Ik kocht de Cart op Ebay in April 2004 en het duurde ongeveer 10 maanden voor het ding in België was... Een kameraad had een container staan in Pennsylvania en het was ondertussen Januari 2005 tegen dat die vol was (met oa twee Ford GP Jeeps en 2 Cushman AB Scooters) en bijgevolg kon ik pas einde Februari-begin Maart de Cart thuis uitladen....

Het geheel zag er zo uit....

Afbeelding

De cart werd gemaakt door John Wood Mfg Company in 1943 en verkeert eigenlijk in heel goede staat.... De meeste carts, zeker deze die in Europa zijn achtergebleven, verkeren in zeer slechte conditie door het ruwe gebruik na WO2...

De Dataplate is erop:

Afbeelding

De eerste weken werden gespendeerd aan het verzamelen van documentatie en research... Een kameraad in de US kopieerde een originele Manual en Parts List voor me zodat ik kon vaststellen of het ding compleet was en alle bouten en moeren de juiste afmetingen hadden....

Ondertussen had ik zowat elke cart die ik tegenkwam op meetings binnenste buiten gekeerd en gefotografeerd....

Begin September 2005 begon het krabben en schuren van de originele onderdelen..... Details hierover de volgende keer....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Leuk dat je dit met ons deelt Johan! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Btw, zijn de carts erg moeilijk aan te komen?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

Werden deze alleen door de airborne gebruikt?
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Skylighter schreef:Werden deze alleen door de airborne gebruikt?
Volgens mij wel, staat ook alleen bij de airborne troops in GI col. guide. Dit weet ik niet zeker, Johan? Maar er zullen vast wel gewone infanterie divisies met die carts rondgereden hebben.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
GliderRider
Lid
Contacteer:

Re: 1943 US HandCart Utility M3A4: een restauratieproject!!

Bericht door GliderRider »

johan willaert schreef: De Dataplate is erop:

Afbeelding

De eerste weken werden gespendeerd aan het verzamelen van documentatie en research... Een kameraad in de US kopieerde een originele Manual en Parts List voor me zodat ik kon vaststellen of het ding compleet was en alle bouten en moeren de juiste afmetingen hadden....

Ondertussen had ik zowat elke cart die ik tegenkwam op meetings binnenste buiten gekeerd en gefotografeerd....

Begin September 2005 begon het krabben en schuren van de originele onderdelen..... Details hierover de volgende keer....

Johan
Hey Johan,

Zou me mij kunnen zeggen of dit bedrijf ook Folding shovels maakte? Op het blad van mijn schopje staat namelijk WOOD 1944, zou dat van hetzelfde bedrijf kunnen zijn? Alvast bedankt voor je antwoord.

Groeten Willem
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
johan willaert
Lid
Contacteer:

De cart is bekend vanwege de scene in The Longest Day waarin John Wayne op een notabene slechte copie-Cart zit!!

Maat deze carts werden door vele eenheden gebruikt..., niet alleen AB

Hierbij een foto van een Cart van de 1st Inf Div... (gedeeltelijk zichtbaar achter de voorste GI's...

Afbeelding

Carts zijn zeer moelijk om aan te komen, zeker compleet... en zeer duur... Ze worden tevens perfect gekopieerd!!!! in Engeland...
Marine Carts vind je relatief vlot... Daar is niet evenveel interesse in als voor Army Handcarts... Ik zocht gedurende 10 jaar alvorens iets te vinden naar mijn smaak en prijs....

USMC handcarts worden gekenmerkt door grote (motorfiets)wielen...
Enkele jaren terug kwamen er daar een massa van vrij uit het Nederlandse Korps Mariniers en deze zie je nu te koop voor ongeveer 1000-1500Euro....

Of Wood en John Wood dezelfde firma is weet ik echt niet... Ik heb me dit ook al afgevraagd....

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 04 sep 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ongelooflijk mooi item ! Vooral het restaureren lijkt me leuk! Succes ermee trouwens.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
GliderRider
Lid
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

johan willaert schreef: Of Wood en John Wood dezelfde firma is weet ik echt niet... Ik heb me dit ook al afgevraagd....

Johan
Ok Bedankt. :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
johan willaert
Lid
Contacteer:

Re: 1943 US HandCart Utility M3A4: een restauratieproject!!

GliderRider schreef: Zou me mij kunnen zeggen of dit bedrijf ook Folding shovels maakte? Op het blad van mijn schopje staat namelijk WOOD 1944, zou dat van hetzelfde bedrijf kunnen zijn?

Na de vraag gesteld te hebben op een US forum, hier het antwoord...

Hand carts and other ordnance materials made by John Wood Mfg. Co. Inc., Muskegon, Mich.

Entrenching and other hand tools made by Wood Shovel Tool Co., Piqua, Ohio

Niet dezelfde firma dus....

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Contacteer:

Bij nazicht van de onderdelen, bleek mijn cart reeds een restauratie ondergaan te hebben....

De originele 'military' banden waren vervangen door een qausi identiek model van een ander merk....

Afbeelding

Deze kunnen nog perfect dienen, maar de zoektocht naar originele banden is ondertussen op volle snelheid met zeer waarschijnlijk positief resultaat....

Vooraan aan de 'box' is een bracket gemonteerd om de 'drawbar' vast te maken wanneer men het karretje achter een voertuig trekt.. Origineel is dit vast met rivets, maar in dit geval was de 'bracket' vastgezet met bouten... Aangezien deze brackets op de meeste carts ontbreekt, vermoed ik dat ook op deze cart de 'bracket' tijdens de eerste restauratie werd vervangen. De originele rivets werden mij ondertussen door een kameraad in de US bezorgd, zodat dit weer op de originele manier bevestigd kan worden...

Afbeelding

De cart was dus al eens overschilderd, maar bij de afbraak vond ik toch sporen van de originele US Army flat Olive Drab....

Afbeelding

Deze verf wordt perfect nieuw gemaakt door een bevriende Jeep Parts dealer in België en een aantal maanden na het spuitwerk is de kleur niet van origineel te onderscheiden.... Doordat de verf absoluut mat is, krijg je het mooie antieke effect met 'gebruikssporen'.....

Let ook op de tegenwoordig onvindbare 5/16-24 UNF boutjes met voor die tijd uiterst rare zelfborgende moeren.... Gelukkig nog herbuikbaar.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Veel geluk met het project! :)

Zelf doe ik niets liever dan mijn items (voor zover het nodig is natuurlijk) schoonmaken, ontroesten, etc ... en om daarna het resultaat te zien en het voorwerp trots te zien staan tss je andere voorwerpen 8)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Niettegenstaande alle bouten en moeren door de verkoper gedemonteerd waren voor het verschepen; werd elk boutje en moertje gekuist, nagezien en de 'thread' met de juiste Tap & Die vrijgemaakt...

Afbeelding
De verzameling hardware voor de behandeling....

Er was één U-Bracket vervangen door een vorige eigenaar... Deze had zowel het verkeerde model als het verkeerde materiaal gebruikt...
Veel stukken van de carts waren in aluminium om gewicht te besparen...
De vorige beugel was in ijzer, maar afgaande op een model van een cart uit een bevriende verzameling slaagde ik erin mits enig kunst- en vliegwerk het perfecte profiel in alu te maken....

Afbeelding
Slechte en perfecte kopie links en rechts......

Het opkuisen van de onderdelen gaf nog meer details over de originele kleur vrij, onder andere op de binnenkant van de wheelhubs...
Afbeelding

Bijna alle onderdelen van deze carts zijn gemarkeerd met het Partnumber van de fabrikant...

Op deze Wheelhub zie je de resten van het nummer: A164570
Afbeelding

En op dit plaatje het PartNumber A164067
Afbeelding

De betekenis van de 'JW' zegt mij niets, tenzij deze cart voorbestemd was om in mijn collectie te belanden en daarom mijn initialen er al op stonden... :lol:

De kleine losse onderdelen klaar voor een volgend leven.........
Afbeelding

Johan
29th Let's Go!!!!!
onne
Lid

Bericht door onne »

Leuk om hier op deze manier wat over te leren!
Robert
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert »

ik ben wel heel nieuwschierig hoe hij er helemaal compleet en gerestoureerd uit komt te zien. ( mag ik vragen waar je hem voor gaat gebruiken/neerzetten in je verzameling?)

MVG Robert
Verzamel gebied Arnhem-Nijmegen
johan willaert
Lid
Contacteer:

Robert schreef:Mag ik vragen waar je hem voor gaat gebruiken/neerzetten in je verzameling?
De cart gaat gewoon in display.... soms op expo...
de ene keer geladen met AB gerelateerd materiaal, de andere keer met kisten of dozen....

Als het museum er komt, komt er waarschijnlijk een scene zoals je hierboven op de wartime foto ziet....

2 GI's die inschepen voor D-Day met hun rommel op de cart......

Misschien kan ik nog wat geld verdienen met de cart.
Ik was in 2001 op een beurs in Virginia (USA) en daar liepen twee jongens van pakweg 10 jaar rond met een cart.... Zij waren 'For Hire'...
Indien je dit wou en tegen een kleine vergoeding brachten ze de items die je gekocht had en waarmee je onder je arm liep naar je eigen tafel....
Zij hadden een extraatje en wij onze handen vrij... :)

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie