Britse capbadges-vraagje
- Daniel
- Lid
Britse capbadges-vraagje
Omdat ik geen specifieke documentatie over capbadges bezit, de volgende vragen:
- Zijn alle WO2-capbadges voorzien van een makers-mark op de achterzijde?
- Welke zijn deze makers?
- Welke maker-marks zijn sowieso repro?
- Wie heeft eventueel een link naar een site om e.e.a. nader te bestuderen?
Foto's van originele makers-marks zijn ook prettig!!
D.
- Zijn alle WO2-capbadges voorzien van een makers-mark op de achterzijde?
- Welke zijn deze makers?
- Welke maker-marks zijn sowieso repro?
- Wie heeft eventueel een link naar een site om e.e.a. nader te bestuderen?
Foto's van originele makers-marks zijn ook prettig!!
D.
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Vrijwel alle Britse emblemen uit wo2 hebben geen markering dus is vrijwel niet te zeggen om welke maker of fabriek het gaat. Ik zal wel keer kijken welke gemarkeerd zijn.
Waar je erg op moet letten of een baret embleem met een kroon een "King's Crown" heeft. Hebben ze een "Queen's Crown" dan zijn ze na oorlogs. Alleen een Queen's Regiment wil nog wel eens een "Queen's Crown" hebben. Alleen de emblemen uit de wo2 periode met een "King's Crown" zijn van 1936 tot en met 1952 geproduceerd. Het is dus eigenlijk nooit 100% te zeggen of je embleem wo2 is.
Ook moet je letten op de de oogjes en schuifjes hoe ze zijn vast zijn gesoldeerd.
Maar de meeste Britse cap badges worden niet op grote schaal na gemaakt. Vaak is een repro ook goed te herkennen. Dit omdat de meeste wo2 Britse emblemen vrij goed te vinden en betalen zijn. Dus het heeft geen zin om super goede repro's te maken want dan verdien je nog niks aan je embleem. Echter wel de moeilijke en gewilde stukken. Te denken aan bijvoorbeeld de para emblemen.
Zelf gebruik ik de boeken The British Soldier I, The Canadian Soldier en Badges & Emblems of the British Forces 1940. Maar door ook veel te luisteren naar andere verzamelaars en het vele bekijken van emblemen leer je ook erg veel.
Zelf heb ik nu ik de afgelopen 5 jaar een collectie van tientalle geallieerde wo2 cap badges bij elkaar verzameld.
Waar je erg op moet letten of een baret embleem met een kroon een "King's Crown" heeft. Hebben ze een "Queen's Crown" dan zijn ze na oorlogs. Alleen een Queen's Regiment wil nog wel eens een "Queen's Crown" hebben. Alleen de emblemen uit de wo2 periode met een "King's Crown" zijn van 1936 tot en met 1952 geproduceerd. Het is dus eigenlijk nooit 100% te zeggen of je embleem wo2 is.
Ook moet je letten op de de oogjes en schuifjes hoe ze zijn vast zijn gesoldeerd.
Maar de meeste Britse cap badges worden niet op grote schaal na gemaakt. Vaak is een repro ook goed te herkennen. Dit omdat de meeste wo2 Britse emblemen vrij goed te vinden en betalen zijn. Dus het heeft geen zin om super goede repro's te maken want dan verdien je nog niks aan je embleem. Echter wel de moeilijke en gewilde stukken. Te denken aan bijvoorbeeld de para emblemen.
Zelf gebruik ik de boeken The British Soldier I, The Canadian Soldier en Badges & Emblems of the British Forces 1940. Maar door ook veel te luisteren naar andere verzamelaars en het vele bekijken van emblemen leer je ook erg veel.
Zelf heb ik nu ik de afgelopen 5 jaar een collectie van tientalle geallieerde wo2 cap badges bij elkaar verzameld.
- Daniel
- Lid
Thanks, Nico. Kan mijn vraag eigenlijk wel specificeren: ben ondertussen een aantal makers tegengekomen, waaronder J. R, Gaunt, London en Stanley Walls, London. Maar heb de neiging te denken dat Gaunt repro is. Heb namelijk een para-badge, gemarkeerd met J. R. Gaunt op de achterzijde, maar hij ziet er erg nieuw uit! Wel erg netjes gedetailleerd en een KC, maar goed. Heb nog even geen foto, will post asap
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
- Daniel
- Lid
Het is wat lastig fotograferen, zonder daglicht, maar hier 2 foto's:
Ik zie geen imperfectie zitten, hij is aan de achterzijde gemarkeerd met J.R. Gaunt, London. Clipbevestiging aan de achterkant zit er netjes tegenaan, maar ik vind hem erg glimmen (niet echt te zien op de foto).

Hoop dat er wat van te zien is!
Ik zie geen imperfectie zitten, hij is aan de achterzijde gemarkeerd met J.R. Gaunt, London. Clipbevestiging aan de achterkant zit er netjes tegenaan, maar ik vind hem erg glimmen (niet echt te zien op de foto).

Hoop dat er wat van te zien is!
- Hell-Fire
- Lid
Slide versies werden aan het eind van de oorlog geproduceerd en pas na de oorlog gebruikt, als ik het goed heb.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44
Tommy-Talk.com
Tommy-Talk.com
- Guido
- Lid
Hell-Fire, bedoel je de para variant of alle varianten met de slide?
Als je alle bedoeld is dat niet echt waar. Ik heb verschillende baretemblemen die zeker in de oorlog zijn gedragen (mijn opa in '44 gekregen/geruild van Britse soldaten).
Van de para weet ik zo niet, maar lijkt mij sterk, nog nooit zo iets gehoord.
Als je alle bedoeld is dat niet echt waar. Ik heb verschillende baretemblemen die zeker in de oorlog zijn gedragen (mijn opa in '44 gekregen/geruild van Britse soldaten).
Van de para weet ik zo niet, maar lijkt mij sterk, nog nooit zo iets gehoord.
- Hell-Fire
- Lid
Ik bedoel inderdaad van de para variant, had ik er even bij moeten zetten
Maar ik weet zeker dat ik het ergens heb gelezen, ik ga het even opzoeken in me boeken.

Maar ik weet zeker dat ik het ergens heb gelezen, ik ga het even opzoeken in me boeken.
Tommy-Talk.com
Tommy-Talk.com
- Hell-Fire
- Lid
Hebbes, een stukje uit het boek "For King and Country" van Harlan Glenn
Voor de rest wordt ie in het boek steeds de postwar version genoemd.A third variant of the cap badge first saw service in 1944 and was worn into the post war years until the Queens Crown replaced it in 1953. This late war badge was made of white metal and featured a slider in place of the pin and lugs.
Tommy-Talk.com
Tommy-Talk.com
- Daniel
- Lid
Thanks voor de info, Hell-Fire, maar volgens mij zijn de meningen ietwat verdeeld. Heb namelijk tot vorig jaar contact gehad met een Red Devil-veteraan, die mij vertelde dat er wel degelijk sliders gebruikt werden in Arnhem. Minder dan de oogjes, maar toch wel gebruikt. Hij droeg hem zelf ook in september '44.
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
A third variant of the cap badge first saw service in 1944 and was worn into the post war years until the Queens Crown replaced it in 1953.
Er staat dus dat de 3e variant capbadge als eerste service heeft gezien in 1944, staat dus niet omschreven precies waneer hij uitgebracht is en in welke maand(en) , bestaat dus grote kans dat ze in 44 degelijk gebruikt zijn.
Daniel is het materiaal van jou badge buigzaam of vol staal?
Ik denk dat jou exemplaar geen repro is maar meer een wing voor fancy parades en dergelijke.
Cain
Er staat dus dat de 3e variant capbadge als eerste service heeft gezien in 1944, staat dus niet omschreven precies waneer hij uitgebracht is en in welke maand(en) , bestaat dus grote kans dat ze in 44 degelijk gebruikt zijn.
Daniel is het materiaal van jou badge buigzaam of vol staal?
Ik denk dat jou exemplaar geen repro is maar meer een wing voor fancy parades en dergelijke.
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com