Britse WOII stofbrillen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Britse WOII stofbrillen

Bericht door asjemenou »

Heb vandaag een kleine aanwinst gevonden voor mijn Britse WOII verzameling op een onderdelenmarkt voor (bejaarde) motorfietsen.
Nu heb ik al enkele jaren een Britse WOII stofbril in mijn verzameling maar ik vond deze echt te gek en voor de prijs kon ik 'm niet laten liggen.
Het model stofbril die ik vandaag heb gekocht kwam mij eigenlijk niet bekend voor. Mijn eerste indruk was dat er zomaar een brilletje in een kartonnen doosje was gestopt maar dit blijkt toch niet het geval te zijn want het stocknummer op de kartonnen doos staat ook op de elastieken draagband van de stofbril.
Bij mij rees al snel de vraag; Hoeveel type's stofbrillen waren er eigenlijk in gebruik bij het Britse WOII leger? Volgens mij zijn dat er nogal wat.
De stofbril met vernikkelde opbergdoos op de eerste foto heb ik al enige jaren in m'n verzameling. Volgens mij ook een vrij veel voorkomend model. Als ik mij niet vergis een model MkIII. Hoewel mijn exemplaar oranje glazen heeft heb ik ze ook wel eens met gele glazen gezien. Het montuur is van metaal en leer gemaakt met verstelbare elastieken draagband. Ik heb mij laten vertellen dat dit type stofbril vroeg in de oorlog ook door vliegeniers werd gedragen. Later dus alleen door tankbemanningen en motorrijders.
De opbergdoos is aan de buitenkant zilverkleurig. Ik weet niet op dit zo hoort en of dat de opbergdoos sowieso bij de stofbril behoort. Op de deksel staat het jaartal "1940" ingeslagen en nog een code maar dit kan ik niet meer lezen. Ook kan er nog wel een "broad arrow" bijstaan maar dit is niet meer zo goed te zien.

Afbeelding

Het tweede model komt/kwam mij niet bekend voor. Typeaanduiding is mij dus ook onbekend.
Het montuur is van stof afgezet met een messing rand. De glazen zijn van kunststof. De stofbril heeft een verstelbare elastieken draagband. Op de draagband staat een code welke dezelfde is als op de doos.
Bij de stofbril behoort een kartonnen opbergdoos. Op de deksel een code of stocknummer. De betekenis ken ik er niet van.
Aan de onderkant van de bodem staat het jaartal "1943" met de welbekende "broad arrow"

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan mij iets meer vertellen over de stofbrillen?
SignalH
Lid

Bericht door SignalH »

Hoeveel types er waren weet ik ook niet. Ik heb wel het model dat je je pas aangeschaft hebt in m'n eigen verzameling. Jammer genoeg zonder doos, maar de mijne heeft gele glazen. Voor de rest is hij identiek.

Ik heb verschillende naslagwerken, maar veel info over (stof)brillen staat er niet in.

In elk geval leuke aanwinst die je hebt, en moest je hem willen wegdoen ben ik altijd geinteresseerd. :wink:

Vriendelijke groeten,
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

De Mk.III goggles werden inderdaad ook door piloten gedragen, deze reeks bracht ook de meest populaire ww2 RAF brillen op aarde namelijk de Mk.VII en de Mk.VIII. Echter is jou bril geen Mk.III asjemenou maar een ander type dat ik vaker ben tegen gekomen maar waarvan ik niet precies weet welk type het is. Hier staat de Mk.III: http://www.britishmilitaria.com/17_earl ... g_Goggles/
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
asjemenou

Stof- vliegbril

Bericht door asjemenou »

Best mogelijk wat je daar beweert SiNiStEr wat de typeaanduiding van de stofbril betreft. Wellicht een fout in het boek waaruit ik deze informatie heb. In dit boek staat een soortgelijke stof- of vliegbril afgebeeld met het lijkt wel ongekleurde kunststof glazen. Het montuur is van lichtkleurig leer met een legergroene rand. Terwijl mijn model oranje glazen (echt glas) heeft met een donkerbruin montuur en een ongeverfde metalen rand. Ik heb niet de indruk dat mijn model ooit legergroen is geweest. Dan zou ik toch ergens verfresten moeten kunnen zien. Blijkbaar bestaan er nogal wat varianten van dit model stofbril.
Weet jij iets meer over de metalen opbergdoos, behoort deze bij dit type stofbril?

Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Re: Stof- vliegbril

Bericht door Nico Roelofs »

asjemenou schreef:Weet jij iets meer over de metalen opbergdoos, behoort deze bij dit type stofbril?
Zelf heb ik dit type bril ook liggen. Alleen ik heb een heel stevig kartonnen doosje. Je moet de bril dubbel klappen om hem erin te krijgen.
WDRob
Lid
Contacteer:

Bericht door WDRob »

Ik ken de bril met de oranje glazen als night riding goggles, en meestal vindt je zeb in een stevig, bruin kartonnen doosje.

Een kwartier vordat je het donker ingaat opzetten, en je ziet wat meer contrast, is het verhaal.

Rob
asjemenou

Oranje- en geelfilter

Bericht door asjemenou »

WDRob schreef:Een kwartier vordat je het donker ingaat opzetten, en je ziet wat meer contrast, is het verhaal.
Zit iets in. Geel en oranje filters kom je ook bij verrekijkers tegen. Hebben hetzelfde doel om het contrast te vergroten.
Plaats reactie