Nagant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
blackadder
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:26

Nagant

Bericht door blackadder »

Mensen ik heb een vraagje ik heb op internet een mosin nagant gezien en vroeg de verkoper of er letters of cijfers opstonden en hij zei dat er alleen een rechthoek opstond met daarin (|AV3|24687|)wat betekent dit?

Bij voorbaat dank TVV
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fabricagemerken Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Zegt me in eerste instantie niets maar ik heb het vermoeden dat het niet om een Russische Mosin Nagant gaat. Het Cyrillische (Russische) alfabet kent namelijk geen geschreven letter V. Wellicht een Finse Kivääri?!
Vraag eens aan de verkoper of ie een foto van de stempel(s) wil maken, dit maakt het identificeren wat makkelijker. Het cijfer 24687 kan een serienummer zijn.

Afbeelding

Zo, even een plaatje geleend.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er moet zeker meer op staan. Het rechthoek merk ken ik niet van een Nagant van Russisch, Sovjet of Finse makelij. Maar het kan evengoed een Amerikaanse, Tsjechische, Oostenrijks-Hongaarse (Wo1), Oostenrijks (voor Wo2), Chinese, Hongaarse, Franse, zelfs Koreaanse, Poolse, Roemeense Nagant zijn.
http://www.russian-mosin-nagant.com/ voor info
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Merktekens

Bericht door asjemenou »

Er moeten inderdaad meer stempels op staan. Toch minstens een logo van de fabrikant. Afwachten of we nog een foto te zien krijgen.
blackadder
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:26

Bericht door blackadder »

Ik heb een mailtje terug gekregen met 2 fotos maar die zijn zo onduidelijk dat je er niks uit kan opmaken.
Ik heb de verkoper gevraagd of hij er zeker van is dat er verder niks op het geweer staat.

Resultaat tot nu:|AV3|24687| en de letters RA(wellicht door soldaat aangebracht)

Greets Tvv
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onduidelijke foto's

Bericht door asjemenou »

Daar schiet je natuurlijk ook niet veel mee op. Als de verkoper niet duidelijker wil zijn dan moet je de Mosin Nagant gewoon niet kopen. Waar heb je de Mosin Nagant gezien? Misschien herken ik iets aan de foto.
blackadder
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:26

Bericht door blackadder »

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Op zich ziet de Mosin Nagant er wel OK uit alleen is het dus geen karabijnversie zoals men in de advertentie beweert. Zo te zien is het een Mosin Nagant M1891/g met een hexagonale kamer. Het is dus het model Mosin Nagant wat in gebruik was ten tijde van de Oktoberrevolutie. Ook al was de Mosin Nagant 1891/30 meer het standaard dienstwapen in het Rode leger gedurende WOII, toch zijn ook de Mosin Nagants M1891/g's nog volop gebruikt.
Het blijft moeilijk om van deze foto's te beoordelen of dat het nu een Russische of bijv. een Finse Mosin Nagant is. Alleen de stempels/markeringen kunnen dat aantonen. Veel buitgemaakte Russische Mosin Nagants werden door de Finnen hergebruikt en aangepast voor een ander soort munitie. In feite dus een Kivääri dan. Ook werden veel van deze buitgemaakte Mosin Nagants opgelapt met onderdelen van andere Mosin Nagants. Zo kan het voorkomen dat je een Mosin Nagant aantreft met een Russisch binnenwerk/mechanisme en met Franse onderdelen (Châtellerault) en met een Finse houten kolf.
Gaan kijken blijft dan toch de beste optie.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Finse Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Bij nader inzien blijkt de Mosin Nagant uit de bewuste advertentie dus een Finse Kivääri M/91 P-26 te zijn en afkomstig uit de Finse wapenfabriek Valtion Kivääritehdas te Jyväsklä.
Op zich niets mis mee maar dus geen Russische Mosin Nagant.
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Re: Finse Mosin Nagant

Bericht door JoostV »

asjemenou schreef:
Bij nader inzien blijkt de Mosin Nagant uit de bewuste advertentie dus een Finse Kivääri M/91 P-26 te zijn en afkomstig uit de Finse wapenfabriek Valtion Kivääritehdas te Jyväsklä.
Op zich niets mis mee maar dus geen Russische Mosin Nagant.
Hoe zie je dat? En is dit model een Finse WOII uitvoering?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Finse Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

JoostV schreef:Hoe zie je dat? En is dit model een Finse WOII uitvoering?
Om het een beetje begrijpelijk te maken eerst een stukje geschiedenis; Van 1808 tot en met 1917 was Finland min of meer onder Russisch bewind. Na de Oktoberrevolutie van 1917 verklaarde Finland zich onafhankelijk. Er brak een burgeroorlog uit tussen de pro Russische "Roden"en de conservatieve "Witten". Dit korte conflict werd met behulp van Duitsland gewonnen door de "Witten" onder leiding van generaal Mannerheim. Om Finland onder controle te houden had de Russische tsaar Nicolaas II een leger in Finland gestationeerd. Tot aan de burgeroorlog toe verbleven deze soldaten daar. Het is natuurlijk begrijpelijk dat de "Witten" en "Roden" hun wapens verkregen uit de depots van dit Russische bezettingsleger. Na de burgeroorlog kwamen al deze wapens in handen van de Finnen. Ze hadden er genoeg om hun leger mee uit te rusten. In die tijd leefden die twee landen met elkaar op gespannen voet dus ook geen wapenleveranties van Rusland aan Finland. Kort na de burgeroorlog werden door de Finnen de buitgemaakte Russische Mosin Nagants met andere Mosin Nagants opgelapt. Later zijn ze de Mosin Nagant gaan kopieëren en dit werd dus de Kivääri M91. De Kivääri M91 P-26 is weer een later model. Zo kan het dus voorkomen dat je Mosin Nagant vindt met een Russisch vuurmechanisme, met een Franse kolfplaat en een Finse kolf. Dan heb je dus zo'n opgelapte Mosin Nagant uit Finland. Ook de Russische onderdelen kunnen dan van verschillende fabrikanten afkomstig zijn.
Hoe herken je nu een Finse Mosin Nagant van een Russische?! Ten eerste in Finland gebruikt men net als wij het westerse alfabet. In Rusland gebruikt men dus het Cyrillische (Russische) alfabet. Dus zal je ook Russische lettertekens op een Russische Mosin Nagant vinden.
Vindt je nu westerse lettertekens op het logo van het geweer dan weet je in ieder geval dat het geen Russische is.
Tijdens de Fins-Russische winteroorlog van 1939-1940 zijn door het Finse leger nog eens veel wapens buitgemaakt op de Russen. Deze zijn te herkennen aan het nummer "41" op de kamer. Deze wapens zijn herkeurt en doorgebruikt door het Finse leger.
Het is dus heel goed mogelijk dat je een Russische Mosin Nagant vind met westerse lettertekens erop. Meestal vindt je dan de stempel "SA" op het geweer. Dit is een stempel van het Finse leger; "Suomen Armeija". Wil je meer over de Mosin Nagant weten en wil je aan de hand van de stempels op het wapen uitvinden of het nu een Russische, Finse, Franse of bijvoorbeeld een Roemeense Mosin Nagant is dan raad ik je aan om eens op de site http://www.russian-mosin-nagant.com te kijken.

Nog even ter aanvulling op je vraag of een Finse Kivääri M91 (P26) gebruikt is in WOII. Ja, deze zijn gebruikt door het Finse leger gedurende de Fins-Russische winteroorlog van 1939-1940 en tijdens de periode dat Finland betrokken was bij de 2e WO (1941 tot en met 1944).
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

:) Top antwoord! Hartelijk dank!

De recente geschiedenis van Finland kende ik al, heb een half jaar in Helsinki gewoond en ben er nog steeds regelmatig. In het Nationaal Museum aldaar zijn nog kogelinslagen in de voordeur te vinden, daar terecht gekomen tijdens de burgeroorlog. Erg interessante en turbulente krijgsgeschiedenis.

Vandaar ook mijn interesse in Finse en Russische militaria. Als deze Mosin Nagant Fins is ga ik toch eens contact opnemen met de verkoper. :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Geen dank hoor, daar is dit forum immers voor bedoelt. Ik heb zelf ook interesse voor het Oostfront gebeuren en ben zelf ook een verzamelaar van Russische WOII militaria. Ik heb in m'n verzameling ook een (Russische) Mosin Nagant. Deze heeft een mooie geschiedenis. Russisch van origine, buitgemaakt door de Finnen in de winteroorlog van 1939-40 en hoogstwaarschijnlijk daarna weer in Russische handen gekomen. Dit is af te leiden aan een vermoedelijk (naoorlogse) Poolse stempel.
Jammer genoeg vind ik het Oostfront gebeuren een beetje onder gewaardeerd maar goed.
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Jammer genoeg vind ik het Oostfront gebeuren een beetje onder gewaardeerd maar goed.
Yep, dat is inderdaad zo. Maar dat is ook niet zo gek, het blijft toch wat verder weg dan Normandie en Market Garden. Mijn mini verzameling beperkt zich op het moment vooral tot onderscheidingen. De meeste daarvan heb ik van de zondagmiddag markt in Helsinki geplukt, voor een prikkie. Overwinning van Berlijn bijvoorbeeld voor 5 euro. In Finland is het nog een stuk makkelijker om Soviet militaria te vinden. De slechte verhouding is er overigens nog steeds, hoewel de Finnen ook ontzettend trots zijn op hun oorlogs verleden, omdat ze het al die jaren zelf gedaan hebben (zonder bondgenoten). Dit is natuurlijk niet waar, aangezien Duitsland ze te hulp kwam om de Russen te verdrijven, maar toch zien ze het meer als een eigen overwinning. Interessant volk :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische militaria

Bericht door asjemenou »

Onbekend maakt onbemind luidt het spreekwoord maar het is wel zo. Komt bij dat je Russische WOII militaria eigenlijk tot aan 1990 ook nooit zag.
Zelf heb ik een deel van mijn verzameling Russische medailles/onderscheidingen uit Bulgarije. Nog net op tijd want ook daar zijn de prijzen voor dit soort dingen aan het stijgen. Tot voor een paar jaar geleden hechte men daar niet zoveel waarde aan dit soort zaken. Nog slechts weinige daar zijn nog geïnteresseerd in Rusland, de Russische taal en alles wat daarmee samenhangt. Begrijpelijk natuurlijk na 40 jaar communisme.
Ook heb ik wel dingen gekocht via Internet van een jongen uit Helsinki. Hij was zelf ook een Russisch WOII verzamelaar.
In Nederland zelf vindt je maar weinig Russisch WOII.

De prijs van de medaille voor de inname van Berlijn is sowieso al niet zo hoog. Er zijn er destijds van deze medaille 1,4 miljoen verleend en misschien nog een partijtje die als voorraad is achtergehouden. Toch wel leuk om te vernemen dat er op dit forum meerdere Russisch WOII verzamelaars zijn. Ik ben wel erg benieuwd naar je (mini) verzameling Russische medailles. Misschien is het wel de moeite om er eens een topic voor op dit forum te plaatsen.
Plaats reactie