Nagant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Heb nu ff geen tijd, maar zal morgen wel ff wat foto's van de andere nummers etc. erbij zetten.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Amerikaanse Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

soldat schreef:Heb nu ff geen tijd, maar zal morgen wel ff wat foto's van de andere nummers etc. erbij zetten.
Is goed. Het "®" stempeltje staat voor de Amerikaanse Remington fabriek. Blijkbaar is de Mosin Nagant daar herkeurt ofzo.
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Is goed. Het "®" stempeltje staat voor de Amerikaanse Remington fabriek. Blijkbaar is de Mosin Nagant daar herkeurt ofzo.
Dat is leuk om te weten, Bedankt! :)
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Afbeelding

Afbeelding
Staat ondersteboven :oops:
Er staat: 265199
asjemenou

Amerikaanse Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Het eerste stempeltje op de foto, voorstellend de letter "U" in een cirkeltje zal wel een keurmerkje zijn van één of andere keuringmeester. Even dacht ik dat het een Cyrillische letter p was maar de letter op jouw geweer is schreefloos dus niet het Russische keurmerkje welke ik in mijn gedachten had.
Het nummer van de tweede foto zal wel een serie- of onderdeelnummer zijn van de patronenhouder. Bij de Russische modellen heb ik dit eerlijk gezegd nog nooit gezien. Wel bij Finse modellen.
Mijn indruk van het geweer is dan ook dat het echt een Mosin Nagant is welke in de US is gefabriceerd maar nooit naar Rusland is verscheept.
Je zou dan toch echt Russische herkeuringsmerkjes moeten vinden op het geweer. Zoiets als een pijl, of een pijl en boog en of een hamervormige letter T.
Al met al blijft het toch een leuk object voor je verzameling. Mocht je het geweer compleet willen maken met een bajonet, zoek er dan één met het stempeltje "®" er op. Dit is het Mosin Nagant bajonet welke ook in de US is gemaakt. Ze worden regelmatig op de US Ebay site aangeboden. De draagband blijft wat moeilijker. Je zal de oudere smalle draagband moeten hebben want het latere model met de leren riempjes is te breed voor de schroefklemmetjes.
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Heb je enig idee waar ik misschien zo'n draagriem kan kopen ?
Zou het wel mooier maken.(denk ik :P )
Bedankt voor de info!
asjemenou

Draagriem enzo

Bericht door asjemenou »

Heb nog eens wat onderzoek gedaan naar het cirkelvormige merkje met daarin de "U" maar er is niet echt een verklaring of betekenis voor te geven. Aannemelijk is het dat het een (her)keuringsmerkje is van een keuringsmeester van de wapenfabriek Westinghouse of Remington. Alle onderdelen van zo'n geweer werden gecontroleerd op bepaalde eigenschappen. Werden ze goed bevonden dan kregen ze een goedkeuringsmerkje. Net zoiets als wat je op de Euromunten vindt. Gewoon een persoonlijk meesterteken.
Er bestaan 3 manieren om een draagriem op een Mosin Nagant te bevestigen. De eerste is een riem met 2 metalen bevestigingsklemmetjes. De tweede is een riem met één bevestigingsklemmetje en één bevestigingsriempje. En de derde is een riem met twee bevestigingsriempjes. Dan bestaan er nog o.a. Russische, Finse en Amerikaanse varianten. Kan je het nog een beetje volgen?
Welke jij moet hebben is er één met twee bevestigingsklemmetjes. Zo te zien op de foto heb je er al één. Dus moet je er nog één bij zoeken. Ook moet je de oudere en smallere draagriem hebben. Deze is zo'n 25 mm. breed. De latere versies zijn zo'n 38 mm breed. Jammer genoeg kan je een latere versie ook niet als vervanger gebruiken want je krijgt de draagriem niet door de klemmetjes, deze zijn te smal.
De smallere draagriem is niet makkelijk te vinden. Misschien kan je een advertentie plaatsen op de Mosin Nagant site: http://www.russian-mosin-nagant.com/ . Wellicht kan iemand je daar verder helpen.
Ik heb nog wat informatie gevonden over de US Mosin Nagants. Een reden waarom je veel gedeactiveerde Amerikaanse Mosin Nagants tegenkomt zou zijn omdat ze schietklaar nogal onveilig zouden zijn. In Amerika worden sportschutters aangeraden om voorzichtig te zijn met het afvuren van de Westinghouse/Remington Mosin Nagants. Misschien is metaalmoeheid de oorzaak daarvan ofzo. Ik ben geen wapenkenner maar het blijven oude beestjes natuurlijk.
soldat
Lid

Bericht door soldat »

Bedankt voor alle info. :)
Moet ik nu maar op zoek gaan naar de bijbehorende draagriem.
asjemenou

Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

soldat schreef:Bedankt voor alle info. :)
Moet ik nu maar op zoek gaan naar de bijbehorende draagriem.
Graag gedaan hoor. Daar is dit forum per slot van rekening ook voor om elkaar te helpen. Als je de Mosin Nagant compleet wil maken dan zal je inderdaad op zoek moeten naar zo'n smalle draagriem en naar nog zo'n schroefklemmetje.
Plaats reactie