Wat voor soldaten zijn dit?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WO2 Joost
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:40
Locatie: Beek en Donk

Wat voor soldaten zijn dit?

Bericht door WO2 Joost »

Ik heb hier een foto met 3 soldaten erop uit 1943.
Weet iemand wat voor soldaten dit zijn? :?
Is in Nederland gemaakt.
Alvast bedankt.
http://img193.imageshack.us/img193/9421/russen1dw.jpg
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Misschien Russen?! Kan er helemaal naast zitten. Nu ligt mijn interesse niet in het russische gedeelte van wo2, maar ik meen laatst nog op een site gelezen te hebben dat er ook russische krijgsgevangen in Nederland opgesloten zaten.
Zal proberen de site terug te vinden.
Weet jij waar dat deze foto in NL gemaakt is?
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Zoals duidelijk op de foto staat zijn het Russen. Sommigen vochten voor de Duitsers. Vele waren gedwongen of hoopten het aan de kant van de Duiters beter te hebben dan hoe ze het in Rusland hadden. Die hebben bij ons in de buurt ook gezeten.

Zo heb ik met een man gesproken die ongeveer 500 meter bij me vandaan woont. Deze was ongeveer 10 jaar oud in 1945 en heeft de oorlog dus bewust meegemaakt als boerenzoon. Hun hebben in de oorlog eerst Duitsers in huis gehad, maar deze waren al vrij vlug weer vertrokken. Toen zijn er Russen bij hun ingekwartierd(deze hadden gevochten voor de Duitsers in de hoop het aan de Duitse kant beter te hebben dan aan de Russische kant) en uiteindelijk aan het eind van de oorlog een Duitse officier en onder-officier. Deze waren daar gekomen samen met 20 soldaten en nadat hun soldaten zich na een paar uur verzet hadden overgegeven aan de geallierden zijn zij achter de boerderij gaan liggen welke om die reden volledig in de brand is gezet door de Engelsen met een vlammenwerper. Dankzij hun weigering tot overgave is toen de hele boerderij tot op de grond afgebrand.

Overigens was de man zeer possitief over de Russen. Ze waren erg vriendelijk geweest en hadden dan ook regelmatig s'avonds met de vader van de man zitten kaarten waarbij ze dan ook veel verhalen vertelden van aan het front. Met name het oost-front. Dit was echt verschrikkelijk geweest voor hun.
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 30 sep 2005, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Shaft schreef:maar ik meen laatst nog op een site gelezen te hebben dat er ook russische krijgsgevangen in Nederland opgesloten zaten.
Klopt deze waren er ook in Nederland, maar deze liepen niet zo vrij rond hoor zover ik weet. :wink:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

SiNiStEr schreef:
Shaft schreef:maar ik meen laatst nog op een site gelezen te hebben dat er ook russische krijgsgevangen in Nederland opgesloten zaten.
Klopt deze waren er ook in Nederland, maar deze liepen niet zo vrij rond hoor zover ik weet. :wink:
Nee idd. Heb de site gevonden. http://www.kampamersfoort.nl/
Gebruikersavatar
WO2 Joost
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:40
Locatie: Beek en Donk

Bericht door WO2 Joost »

Bedankt voor de info en omdat er Russen opstaat is omdat iemand DACHT dat het russen waren. Maar bedankt voor de site. :) :wink:
En allemaal bedankt.[/u]
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Misschien bedoelen ze Georgiërs? ik weet het niet zeker hoor, maar ik dacht toch echt dat er een opstand was van georgiërs is geweest op Texel? maja in ieder geval succes!
greetz mikey :)!
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het zijn Russen, er waren Russische vrijwilligers die in Nederland dienst deden als kustbewakers. Leuk detail: in Heesch ( waar ik woon ) zijn in september 1944 Russen gesignaleerd met hun kleine paardjes ( Panjepaarden ). Ze werden ook wel Hiwi's genoemd, wat Hilfswilligen betekent. Het zijn ook dezelfde Hiwi's die op Texel in opstand kwamen. ( Met de term Russen bedoel ik Hiwi's uit de Sovjetunie, het waren Russen, Kaukasiërs, Georgiërs en Kozakken. )
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Inderdaad Hiwi's!

dit is een foto die ik bezit uit mijn fotoalbum:

Afbeelding
Plaats reactie