Russische WOII helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Russische WOII helm

Bericht door asjemenou »

Naar aanleiding van de eerder geplaatste topic "Sovjet militaria" http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10632, heb ik een paar PB'tjes ontvangen van mensen die mij vroegen of dat ik kon zien of dat hun Russische WOII helm ook werkelijk een WOII uitgave was. Tot mijn spijt heb ik deze beide mensen moeten melden dat hun helm naoorlogs is.
Daarom deze topic om uit te leggen of hoe een Russische WOII helm er dan wel uit ziet.
Op Marktplaats en Ebay worden nogal eens Russische helmen te koop aangeboden, als zijnde WOII uitgaven. Slechts een enkeling daarvan is daadwerkelijk een WOII uitgave en meestal gaat het dan om een bodemvondst.
Een goeie Russische WOII helm is moeilijker te vinden dan een Duitse WOII helm. In tegenstelling tot de Duitsers, Britten en Amerikanen droegen de Russische soldaten veelal kwartiermutsen (Pilotka's) en zelfs ook in de zomer, bontmutsen (Ushanka's). In het Russische WOII leger behoorde de helm dan ook niet tot de standaarduitrusting.
Heel opvallend zijn dan ook de talrijke meldingen van hoofdverwondingen in de rapporten van de Russische legerartsen gedurende de oorlog.
Gedurende WOII werden een aantal type's door het Rode leger gebruikt. Aan het begin van de oorlog waren dat voornamelijk nog het WOI model en de SSch36. In 1939 is men al begonnen met het invoeren van de SSch39. Deze is tot ergens in 1943 geproduceerd en geldt eigenlijk wel als de standaard helm van het Russische WOII leger. Zo omstreeks 1943 is men begonnen met het produceren van de SSch40. Deze is tot ergens in de jaren zestig meen ik geproduceerd. De SSch40 is het model met de binnenhelm welke bestaat uit 3 flappen. Het overgrote deel van deze helm is dan ook naoorlogs. Zo bestaan er vervalsingen van SSch40 helmen uit 1943. In werkelijkheid zijn het helmen uit 1948, men heeft in de stempel het cijfer 8 verandert in een cijfer 3. Ook hebben deze helmen een naoorlogse stempel van de Leningrad metaalfabriek. Dit is een spinachtige stempel die men pas na de oorlog is gaan voeren.
Russische helmen met leren binnenhelmen die gelijken op de Duitse WOII binnenhelm en met een leren kinband zijn Pools en naoorlogs. Ook de helmen met de binnenhelm gelijkend op de DDR binnenhelm is naoorlogs, dit zijn Tsjechische helmen. Bij de Tsechische helmen kan het zijn dat de stalen buitenhelm Russisch WOII is maar de binnenhelm is een eigen naoorlogse variant.
Er bestaan Russische WOII helmen met een rode ster voorop geschilderd maar dit was niet standaard. Je kan ze dus zowel met als zonder ster vinden. Standaard hebben ze ook een 2-delige canvas kinband.
Zoals al eerder gezegd zijn Russische WOII helmen moeilijk te vinden dus dat je een heel gaaf model vind is eigenlijk haast onmogelijk. Van de SSch39 kan zeker worden gezegd dat het een WOII uitgave is.
Hierbij drie foto's van een SSch39.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderste foto; Russische soldaten met een luchtdoelmitrailleur in de buurt van Leningrad in 1941. De soldaten dragen SSch39 helmen.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

O, dan is mijn helm een SSch 40, die zeker WO2 is. Stempels zijn niet meer te vinden maar de herkomst van de helm is OK, vandaar dat ik rustig durf te beweren dat het een Rus uit WO2 is. Zeer mooi exemplaar die SSch 39, overigens! :)
Daar is 'ie weer!
asjemenou

SSch40

Bericht door asjemenou »

Ben erg benieuwd. Heb je er een foto van?
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik zet de foto's er morgenochtend op! :) [edit] Ik ben erg benieuwd en dus komen de foto's er nu aan! 8)
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Daar is 'ie weer!
asjemenou

SSch40

Bericht door asjemenou »

Je schrijft dat de afkomst van de Russische helm OK is. Wat is het verhaal achter de helm ?
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

De helm is afkomstig uit Rusland, en is samen met een moderne Militiapet bij mij terechtgekomen. De helm heeft jaren bij de moeder ( een Russische ) van een vriendin op zolder gelegen in hun ouderlijk huis in Karelië ( het Russisch gedeelte van Karelië? ). Er werd bij verteld dat Russen die daar in de buurt waren de helm geruild hebben tegen voedsel. Ik geloof dat wel, het zijn geen handelaren, en bovendien kostte de helm me niets.
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Waarbij ik nog aan wil toevoegen over de staat van de helm: het binnenwerk laat op sommige plekken los, maar het is zeker niet verrot! Een stempel heb ik nergens kunnen vinden, maar de kwaliteit staal is niet echt geweldig, de helm heeft een wat "blikachtige" feel. Wat zou zo'n helm waard kunnen zijn? Het bedrag wat ik ervoor vraag op het Marktplaats gedeelte lijkt mij niet echt te veel voor de helm. Overigens had ik er twee ( de ander die bijna identiek was was afkomstig van Marktplaats, trouwens ), waarvan één reeds verkocht is. Ik heb lang getwijfeld of ik de ander ook zou verkopen, en besloten het maar te doen, daar ik US verzamel en nog een mooie Mackinaw jas wil hebben.
Daar is 'ie weer!
asjemenou

Russische SSch40

Bericht door asjemenou »

Het verhaal over het (Russische) familielid kan ik natuurlijk niet natrekken en of hoe de helm in haar bezit is gekomen maar de helm is zeker geen Russische WOII helm laat staan een Russische SSch40. De helm is een vroeg naoorlogse Hongaarse helm. Het was/is een bijna exacte kopie van de Russische SSch40. Het verschil zit 'm in de kinband en de binnenhelm. Russische WOII helmen hebben geen leren kinband, deze Hongaarse naoorlogse variant dus wel. Ook de drie flappen van de binnenhelm wijken af van het Russische WOII model.
Het materiaal van de Russische WOII SSch40 binnenhelm lijkt op het materiaal van een Britse WOII binnenhelm.
Ik heb dit model helm vaker te koop aangeboden gezien ook op beurzen in Nederland. Meestal worden ze te koop aangeboden als zijnde Russisch WOII maar dat zijn ze absoluut niet! Ze zijn naoorlogs. Dat er geen stempels in staan is heel logisch. Het zou mij niets verbazen als deze met opzet verwijderd of vervaagd worden. Aan een Hongaarse legerstempel kan namelijk direct worden gezien dat het geen Russische legerstempel is. Russen gebruiken het Cyrillisch schrift, Hongaren daarin tegen niet. Zij gebruiken hetzelfde westerse alfabet als wij.
jaykay
Lid

Bericht door jaykay »

hier nog een link, gaat over russische helmen
http://www.personal.kent.edu/~rclawson/ ... index.html

asjemenou ken je dit boek ?
asjemenou

Boek

Bericht door asjemenou »

jaykay schreef:asjemenou ken je dit boek ?
Ik weet dat dit boek bestaat maar ik heb het zelf niet. Het nadeel vind ik altijd dat je dit soort boeken vanuit het buitenland moet laten komen en... je kunt het niet van te voren inkijken. Dus weet je eigenlijk niet goed of wat je koopt. Voor lastige vragen omtrent Russische WOII militaria heb ik wel een online vraagbaak.
Wat ik wel aardig vind om te lezen in bovenstaande link is dat dit boek een onderdeel is van een uitgebreide serie over veel geproduceerde helmen van de twintigste eeuw. Typisch, sinds het moment dat ik mij verdiep in Russische WOII militaria wordt ik geconfronteerd met het feit dat de Russen juist een tekort aan die dingen hadden. Er zullen er ondanks dit feit toch zat van gemaakt zijn.
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Hallo Alsjemenou, je naam was ook mijn reactie toen ik je post las. Het verhaal bij de helm geloof ik op zich wel, maar een mens kan zich vergissen zal ik maar denken! In elk geval bedankt voor je reactie, ik ben daar veel wijzer van geworden! Ik staak de verkoop van de helm dus ook nu ik weet wat het is. ( De belangstelling zal nu ook tot nul gereduceerd zijn, denk ik. )

Aan de heren die mij een PB hebben gestuurd: Geen probleem, als je een Russische helm zoekt dan ga je natuurlijk geen Hongaar kopen! ;)
Daar is 'ie weer!
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

ik heb een soortgelijke helm als Peter maar de mijne heeft als binnenwerk 3 zwarte flappen. Verder is de kinriem ook anders. Deze bestaat aan beide kanten zeg maar uit een soort van driehoek. Hij begint aan de rand met 2 riemen die dan naar elkaar toe lopen. Gaat het hier ook om een Hongaarse helm?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
asjemenou

Hongaarse helm

Bericht door asjemenou »

Peter schreef:Hallo Alsjemenou, je naam was ook mijn reactie toen ik je post las. Het verhaal bij de helm geloof ik op zich wel, maar een mens kan zich vergissen zal ik maar denken! In elk geval bedankt voor je reactie, ik ben daar veel wijzer van geworden! Ik staak de verkoop van de helm dus ook nu ik weet wat het is. ( De belangstelling zal nu ook tot nul gereduceerd zijn, denk ik. )

Aan de heren die mij een PB hebben gestuurd: Geen probleem, als je een Russische helm zoekt dan ga je natuurlijk geen Hongaar kopen! ;)
Dat is tenslotte toch ook het doel van deze site, om iets van elkaar te leren. Gelukkig heb je de helm gekregen moet je maar denken. Er zijn mensen die voor een fors bedrag het schip in gaan. Wellicht kan je de helm nog verkopen aan een reenactor. Ik denk dat de helm voor zoiets best wel geschikt is.
asjemenou

Tsjechoslowaakse helm

Bericht door asjemenou »

Tex schreef:ik heb een soortgelijke helm als Peter maar de mijne heeft als binnenwerk 3 zwarte flappen. Verder is de kinriem ook anders. Deze bestaat aan beide kanten zeg maar uit een soort van driehoek. Hij begint aan de rand met 2 riemen die dan naar elkaar toe lopen. Gaat het hier ook om een Hongaarse helm?
Als ik het goed begrijp heb jij een (naoorlogse) Tsjechoslowaakse helm. De kinriem van deze helm lijkt op die van een Oostduitse helm. Van het voormalige Tsjechoslowakije weet ik dat ze stalen helmen importeerden vanuit de voormalige Sovjet Unie. Alleen vervingen ze de binnenhelm en kinriem door een eigen variant. Het kan zijn dat er Russische (Cyrillische) stempels in staan.
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

hierbij wat foto's ter verduidelijking

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Plaats reactie