hoe herken ik een originele belgische calot van 1940
-
- Lid
hoe herken ik een originele belgische calot van 1940
ik heb verschillende belgische calot's liggen.
Maar hoe weet ik dat ze origineel zijn.
de ene is met binnenbekleding en de andere zonder.
Het is ook zeer moeilijk om een calot vinden die gedateerd is.
het zelfde geld voor de vesten die gedragen zijn in mei 1940.
en ook kan dit: een belgische calot van de linie waarbij de lijnen op de muts blauw zijn in plaats van rood.
dank bij voorbaat
Maar hoe weet ik dat ze origineel zijn.
de ene is met binnenbekleding en de andere zonder.
Het is ook zeer moeilijk om een calot vinden die gedateerd is.
het zelfde geld voor de vesten die gedragen zijn in mei 1940.
en ook kan dit: een belgische calot van de linie waarbij de lijnen op de muts blauw zijn in plaats van rood.
dank bij voorbaat
-
- Lid
- Peter M
- Lid
Misschien het gevolg van een overplaatsing en een daaraan vast hangende herstelling of iets dergelijks, een officiele combinatie was het in ieder geval niet.littlebelgiansoldier schreef:toch ik ken iemand die in 1940 in het leger bij de 24ste linie.
en die had een muts die een rode floche had en rode bandjes op de muts
Waarschijnlijk niets speciaals. Er bestonden immens veel modellen en privé-aankopen gebeurden regelmatig.maar ik heb ook een muts van de linie zonder binnenbekleding en een muts van de artillerie met binnenbekleding
zit daar ook een verschil in
-
- Lid
- Peter M
- Lid
Repro's zijn er zeker wel, maar echt de markt overspoelen doen ze naar mijn gevoel niet. Veteranen gebruiken vaak repro's voor herdenkingen, maar de exemplaren die ik daarvan al heb gezien zagen er niet uit alsof ze zestig jaar oud zijn.littlebelgiansoldier schreef:denkt u dat er veel repro's van deze calot's op de markt zijn.
Je moet tegenwoordig al een beetje geluk hebben, maar in de juiste verzamelaarsmilieus zijn ze nog wel te vinden. Bij handelaars wordt het moeilijker en duurder.vind men nog gemakkelijk uniformen van mei 1940
-
- Lid
-
- Lid
Het voordeel van Belgisch van 44-45 is dat eigenlijk enkel een BD en hoofdeksel nodig hebt. Voor de rest vul je aan met Brits "spul". Dus de basisuitrusting is eenvoudiger samen te stellen en vooral Britse schoenen en broek zijn nog te vinden (begint weliswaar ook al moeilijker en duurder te worden).
Dit kun je niet zeggen van schoenen en een broek van '40, deze zijn practisch onvindbaar of je moet je al richten naar de privé-aankopen (officieren en onder-officieren).
Ik raad je aan je eerst goed te documenteren en eens rond te neuzen op een grote beurs (bijv. Ciney). En contacten met ervaren verzamelaars zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk.
Vriendelijke groeten,
Dit kun je niet zeggen van schoenen en een broek van '40, deze zijn practisch onvindbaar of je moet je al richten naar de privé-aankopen (officieren en onder-officieren).
Ik raad je aan je eerst goed te documenteren en eens rond te neuzen op een grote beurs (bijv. Ciney). En contacten met ervaren verzamelaars zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk.
Vriendelijke groeten,
-
- Lid
- TommoVich
- Lid
- Contacteer:
Er zijn inderdaad veel repro's in de kwartier mutsen , niet met de bedoeling als repro , maar speciaal gemaakt voor oudstrijders , deze kunnen die dan weer dragen op herdenkingen etc...
Het is inderdaad niet gemakkelijk te zien of ze orgineel zijn ofniet , maar als je er een aantal hebt vastgehad en je kent het juiste stof ... dan weet je meteen of ie repro is of niet!
Groeten Tom
Het is inderdaad niet gemakkelijk te zien of ze orgineel zijn ofniet , maar als je er een aantal hebt vastgehad en je kent het juiste stof ... dan weet je meteen of ie repro is of niet!
Groeten Tom
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
"Regiment Forteresse de Liège"
-
- Lid
Dat is volgens mij ongeveer gelijk. Maar ik sprak ook in ruimere zin "Belgisch van '44 -'45". Dus niet enkel Piron maar ook de fusliersbataljons en dergelijke. En die vergeljking helt dan wel over naar de periode '44 -'45.
Hoe dan ook, als ik één van beide naar m'n zin vind in Ciney laat ik ze zeker niet liggen
Vriendelijke groeten,
Hoe dan ook, als ik één van beide naar m'n zin vind in Ciney laat ik ze zeker niet liggen

Vriendelijke groeten,
-
- Lid