Vraag over Nederlandse gasmaskertas.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
SiNiStEr
Lid

Vraag over Nederlandse gasmaskertas.

Bericht door SiNiStEr »

Ik zou graag willen weten of deze bordeuxrode tas orgineel bij dit gasmasker met bus hoort. Hij zat er wel bijin en op de 2de foto is een blokje van een mij onbekend spul nog in het papier gewikkeld dat in een apart vakje van de tas zat. Bedankt alvast. :D

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
de loos
Lid
Contacteer:

Bericht door de loos »

Die 2de foto is dat niet iets voor het gasmasker in te smeren ? op de plaats van de filter en het gasmasker ?
Dat het zakje er bij hoort weet ik niet.
http://www.remaindersofww2.tk ! (forten rond antwerpen)
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

volgens mij is dat tasje veel nieuwer staan er geen stemples in ?
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Hmm ik heb nog geen stempels in het tasje kunnen vinden en ook mij leek het tasje nieuwer totdat ik in dat kleine aparte vakje in de tas die ik nog niet gezien had, dat blokje vond. Waar het voor diende zou ik niet weten de loos, maar waarschijnlijk is het zoiets als je noemt. Het blokje was er in ieder geval lastig uit te halen de eerste keer, wat betekende dat hij er al in lange tijd niet meer uitgehaald was. :|
Simon
Lid

Bericht door Simon »

de loos schreef:Die 2de foto is dat niet iets voor het gasmasker in te smeren ? op de plaats van de filter en het gasmasker ?
Dat het zakje er bij hoort weet ik niet.
Jup een soort "zeep" vet achtig iets, om het masker soepel te houden, te onderhouden en waterdicht te houden....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Denk niet dat die ''tas/zak'' origineel wo2 is. Hij ziet er erg nieuw uit en de kleur heb ik ook nog nooit gezien in verband met gasmaskers. Zitten gasmaskers niet meestal in bussen?? :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Re: Vraag over Nederlandse gasmaskertas.

Bericht door asjemenou »

SiNiStEr schreef:Ik zou graag willen weten of deze bordeuxrode tas orgineel bij dit gasmasker met bus hoort. Hij zat er wel bijin en op de 2de foto is een blokje van een mij onbekend spul nog in het papier gewikkeld dat in een apart vakje van de tas zat. Bedankt alvast. :D

AfbeeldingAfbeelding
Het gasmasker is Nederlands zo te zien maar dit wist je al. Wat het vreemde blokje betreft, dit is een staafje "gasmasker brillenzalf". Deze brillenzalf werd gebruikt om de glazen van het gasmasker condensvrij te houden tijdens het dragen van het gasmasker. Smeer het dus absoluut niet op het rubber van het gasmasker zoals iemand hier op deze topic beweerd. Vet e.d. tasten namelijk rubber aan.
De gewoonte was om met de brillenzalf een kruisje te zetten op de binnenkant van beide glazen. Bij gebruik kon men met een doekje (behoort er eigenlijk ook bij te zitten) het vette kruisje uitsmeren zodat de glazen niet besloegen bij het dragen van het gasmasker.

Wat de bordeaux rode gasmaskertas betreft. Het model ken ik niet. Ik vraag mij dan ook af of dat deze wel origineel bij het gasmasker werd geleverd. Behoort de groene gasmaskerbus op de foto er niet bij dan?
de loos
Lid
Contacteer:

Re: Vraag over Nederlandse gasmaskertas.

Bericht door de loos »

asjemenou schreef:
SiNiStEr schreef:Ik zou graag willen weten of deze bordeuxrode tas orgineel bij dit gasmasker met bus hoort. Hij zat er wel bijin en op de 2de foto is een blokje van een mij onbekend spul nog in het papier gewikkeld dat in een apart vakje van de tas zat. Bedankt alvast. :D

AfbeeldingAfbeelding
Het gasmasker is Nederlands zo te zien maar dit wist je al. Wat het vreemde blokje betreft, dit is een staafje "gasmasker brillenzalf". Deze brillenzalf werd gebruikt om de glazen van het gasmasker condensvrij te houden tijdens het dragen van het gasmasker. Smeer het dus absoluut niet op het rubber van het gasmasker zoals iemand hier op deze topic beweerd. Vet e.d. tasten namelijk rubber aan.
De gewoonte was om met de brillenzalf een kruisje te zetten op de binnenkant van beide glazen. Bij gebruik kon men met een doekje (behoort er eigenlijk ook bij te zitten) het vette kruisje uitsmeren zodat de glazen niet besloegen bij het dragen van het gasmasker.

Wat de bordeaux rode gasmaskertas betreft. Het model ken ik niet. Ik vraag mij dan ook af of dat deze wel origineel bij het gasmasker werd geleverd. Behoort de groene gasmaskerbus op de foto er niet bij dan?
Of da kan ook :P ik wist niet juist waarom :)
http://www.remaindersofww2.tk ! (forten rond antwerpen)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Bedankt voor jullie antwoord, hier kan ik wat mee! :) De bus hoort 100% zeker bij het gasmasker en dat hij Nederlands is wist ik en dat is ook nog mooi, heel duidelijk leesbaar onderaan de oranje strook die rond het filter zit. Het tasje zou nieuwer kunnen zijn, maar er zit wel speciaal zo'n vakje in waar dat blokje inzat en ook precies inpast. Bedankt ook voor de informatie betreffende het blokje asjemenou, weer wat geleerd! :D Ik heb het geprobeerd en een Duits gasmasker past er net in. Weet dat Fallschirmjager hun gasmaskers in tassen droegen, maar denk niet dat dit zo'n tas is eerlijk gezegd, maar daarvoor zou ik hem wel kunnen gebruiken. :P ;)
lee enfield
Lid

Bericht door lee enfield »

ik heb zo zelfde gasmaker.
plus zo rode tas erbij dus denk wel dat die erbij hoort bij mij staat er een 10 of een 12 o pwete niet meer zeker deze maskers waren voor de burgers meen ik

greetzz
kevin
Plaats reactie