Inderdaad, een McCord fixed-bale M1 shell met originele kinriemen (flat-type buckle) en verf. Er staan een grijze band en de resten van een ranginsigne op geschilderd. Ik heb de shell meegenomen naar Ciney en aan een aantal mensen laten zien (handelaren en verzamelaars), die allemaal van mening waren dat de beschildering authentiek is. Hoewel je het nooit helemaal 100% zeker kunt weten als je de achtergrond van een item niet kent, ben ik er zelf ook van overtuigd dat dit ding origineel is. De grijze band wijst op de US Navy. Het gouden eikenblad die de rang van Lieutenant-Commander aangeeft is vrijwel geheel weggekrabt, maar toch nog duidelijk te harkennen. Onder dit insigne is een stukje overgeverft met groene verf, terwijl daar onder weer enkele stukjes wit te zien zijn. Ik denk dat er eerst de geschiklderde double bars van een Lieutenant op hebben gezeten, en dat na een bevordering tot Lieutenant-Commander dit insigne met groene verf is overgeschilderd, endat daar overheen vervolgens weer een golden oakleaf is gekliederd. Er zat een na-oorlogse Nederlandse binnenhelm bij. Hoe deze helm uiteindelijk in een Nederlandse PSU is belandt moeten we nog uitzoeken.

Helaas, hij is niet te koop, en als mijn vriend hem toch weg wil doen gaat hij echt wel naar de verzameling van ondergetekende!

Grtn
David